Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pergrein
#1443957
Tja.

Tänkte höra om nå fler har problem med navigatorn visar lite fel. Är som att den är typ 50m fel. Vissa har ju haft att den visar flera mil fel. Har inte varit från start och jag har senaste kartan (norden). Märks mest när man varit utanför vägen på kartan och ska in på den igen. Kan senaste kartuppdateringen gjort så att det blivit såhär!?

Mvh
Per
av pergrein
#1451682
Tänkte ge lite mer information om problemet

Problemet är bland annat att den inte vrider kartan rakt när jag kör efter en väg utan kartan kan var upp till 25-30grader fel. Efter ett litet tag så justerar den till det.

Den kan också driva iväg från den väg jag kör på. På bilden så passerade jag en rondell och sedan drev den iväg efter jag körde ut ifrån den.
20210510_125834.jpg
20210510_125834.jpg (185.07 KiB) Visad 1590 gånger
Kör ju på vägen till höger om pilen. Tror det hör ihop med att den har kartan snett ibland fast då har den låst sig på vägen.

Som jag skrev i tidigare inlägg så kan den visa en hel del fel och märks mest om jag kör t.ex på en parkering och ska ut på vägen igen. Över 50m iaf och det är ju runt 20m felmarginal enligt Volvos manual.

Dessa fel verkar ju inte vara hela tiden så den kan ju bete sig hyfsat normalt också.

Jag hade då inte detta problem när jag tog ut bilen i januari i år. Får också en lite känsla att det blivit värre när värmen har kommit.

Har pratat med volvo och det fanns inget registrerat med detta fel vad han kunde hitta så han skicka till volvo om det men var inte så säker att dom skulle ta det som ett fel. Vi får se när han får svar.

Det jag tror på är ju byte av GPS-antennen som första åtgärd. Jag har haft bort batteriet i +10min för nollställning men det hjälpte inte. Har också upptaterat kartan sen senaste inlägget.

Tar inte volvo det så kommer jag byta antennen själv, 1300kr för en ny på volvo och ca:600kr från skroten. Får se vilket alternativ jag tar.

Någon som har info om detta eller har liknande problem?

Mvh
Per
av pergrein
#1451717
Japp, d har jag gjort. (Står i inlägget)

Mvh
Per
av pergrein
#1451753
Om du menar kartan så var det någon vecka sedan. Kommer ganska ofta nya kartor. Volvo har gjort en uppdatering av programvaran i bilen också men det gjorde ingen skillnad.

Mvh
Per
av Erik Å
#1451817
Om mottagaren inte ser några satelliter så går navigatorn över på död räkning. Praktiskt i t.ex. i tunnlar och parkeringshus.. Men avdriften ökar snabbt vid död räkning.
Ska det inte finnas en symbol på displayen som visar om gps är "live" eller inte. Typ en satellitsymbol uppe i ena hörnet?
av pergrein
#1451882
Det finns en pil som visar att det skickar data. Ska hålla lite extra koll på den.

Mvh
Per
av Erik Å
#1451892
pergrein skrev: sön 27 jun 2021, 16:41 Det finns en pil som visar att det skickar data. Ska hålla lite extra koll på den.
Låter som en bra ide, försvinner den trots bra sikt så finns det skäl att misstänka vatten i antennen :-)
Användarvisningsbild
av svergie2
#1451912
I gamla sensus på P3-bilarna kan man ju se GPS-information, hur många satelliter den har kontakt med osv. Kanske finns liknande i din bil också?

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]