Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Akesson
#1443576
Hej!

Fick ett skumt problem för någon dag sedan efter jag hade kört bilen i power och gasat lite. Problem är att bilen inte längre kan köra på elmotorn, valen pure och offroad är gråa och går inte att välja. Det står att inte inte går välja på grund av begränsningar..

Även fast bilen kör i hybrid och använder den inte elmotorn.

Någon som upplevt detta problemet ?
av stegev
#1443581
Jag skrev om detta men fick inget gehör...

Det hände mig också att trots varma temperaturer ute samt mycket kvar av batteriet så ville bilen inte övergå till el. Då hade jag satt i Pure också.

Det var tydligt att något var fel då när jag växlade till vyn färddator för att övervaka batteriet så blinka batteriet till bara kort, nästan som dödsryck 🙂
Stängde av bilen och startade om och då har det fungerat bra efter.
Användarvisningsbild
av bem
#1445009
Jaha det är ibland med bilproblem som med datorproblem: när inget annat hjälper, starta om om ”burken”...
Nya bilar är ju rullande datorer så... :-)
/Bo
av Akesson
#1445396
Liten uppdatering . Det var en styrenheten som hade gått sönder. Tydligen så hade dom bara haft en bil innan mig med exakt samma problem. Bara tråkigt att det redan kommer när bilen bara gått 140 mil... :bored:
#1465549
Har præcis samme problem med en V60 T6 Recharge fra maj 2021 ... har kørt ca. 720 mil.

Skulle sætte igang fra lyskryds i Pure mode, og pludselig lyder et 'klonk' fra bagenden af bilen, og elmotoren sætter ud. Efter et sekund starter benzinmotoren, og siden da vil bilen ikke anvende elmotoren. Constant AWD & Pure 'Kan ikke vælges p.g.a. begrænsninger' ...

Volvo skal se på bilen på mandag - så må vi se om det også er en styreenhed i min bil.
#1466250
Lidt nyt i sagen ... Diagnosetester på bilen indikerer at der ingen kommunikation er til inverteren på elmotoren.

Forhandleren havde set en V90 T6 Recharge med eksakt samme problem (og samme oplevelse med at elmotoren pludselig satte ud) tidligere i år - der var det også en styreenhed som skulle skiftes. De havde lavet en incident rapport til Volvo på sagen.

Er booket på værkstedet til mandag ... fortsættelse følger.

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]