Sida 1 av 3

Hybridbil, hur få värme i kupén.

Postat: mån 26 apr 2021, 09:58
av poseidon
Haft min XC60 hybrid MY21 någon vecka nu och det är ju fortsatt kallt ute.

Vi kör en hel del korta sträckor (6-7km) på EL och startar med laddkabel i.

Då har jag startat förkonditionering och bilen är varm när vi åker.
Jag har kryssat ur "tillsatsvärmare på" då vi kör mycket korta sträckor och vill inte sota igen värmaren.

Men då får jag ju ingen värme alls i kupén?

Tänker jag fel här?

Hur gör ni andra?

Re: Hybridbil, hur få värme i kupén.

Postat: mån 26 apr 2021, 10:02
av Zanders
Det är precis som du säger.. Finns ingen elvärme i dagens bilar, pissuselt. Min gamla D5 TE hade både bränsle och elvärmare så det känns ju som ett steg tillbaka. MY22 får ju elvärme igen, verkar ju dock fortfarande lite oklart om det är på bekostnad av bränslevärmaren eller om man kan ha båda igen.

Re: Hybridbil, hur få värme i kupén.

Postat: mån 26 apr 2021, 10:38
av AndreasThn
Räcker det inte med sätes/rattvärme för den korta sträckan?

Re: Hybridbil, hur få värme i kupén.

Postat: mån 26 apr 2021, 10:46
av Lockis
Nej, man får inte värme i kupen på eldrift om man inte har tillskottsvärmaren på.
Det är en Hybrid, inte en elbil. Det finns således ingen värmepump eller elektrisk värmare.
Dock så kommer det from My22 i vissa modeller (kanske alla) att finnas någon form av värmeväxlare.

Är faktiskt osäker på hur BMW, Mercedes och liknande har löst uppvärmningen i sina hybrider.

Re: Hybridbil, hur få värme i kupén.

Postat: mån 26 apr 2021, 10:55
av poseidon
AndreasThn skrev: mån 26 apr 2021, 10:38 Räcker det inte med sätes/rattvärme för den korta sträckan?
Jo, nu när det är +5 men när det är - 5 nästa vinter vet jag inte.
Sitter man å väntar på nån man kanske skall hämta så är det ju inte heller bara sträckan utan även tiden.

Re: Hybridbil, hur få värme i kupén.

Postat: mån 26 apr 2021, 11:14
av Malmstroem
Hybriden går på bensin. Bensin sotar betydligt mindre in värmaren än diesel. (Betydligt kortare kolkedjor ger mindre sot vid förbränning i värmaren.)

Eftersom du med en MY21 har valet att använda tillsatsvärmaren eller sitta i en kall bil (i alla fall så länge du kör på el) så skulle jag välja att använda bensinvärmaren. Jag gillar inte att ha en kall bil. Jag kör min dieselvärmare även på kortkörning. Om det blir problem så tar jag det då. Jag kommer inte att sitta och frysa i en bil för dryga halvmiljonen...

Re: Hybridbil, hur få värme i kupén.

Postat: mån 26 apr 2021, 12:05
av poseidon
Du har såklart rätt. Jag kommer från 15 år i dieselbilar så får väl ställa om.

Re: Hybridbil, hur få värme i kupén.

Postat: mån 26 apr 2021, 14:15
av Zanders
Lockis skrev:Nej, man får inte värme i kupen på eldrift om man inte har tillskottsvärmaren på.
Det är en Hybrid, inte en elbil. Det finns således ingen värmepump eller elektrisk värmare.
Dock så kommer det from My22 i vissa modeller (kanske alla) att finnas någon form av värmeväxlare.

Är faktiskt osäker på hur BMW, Mercedes och liknande har löst uppvärmningen i sina hybrider.
Man lyckades ju knö in både elektrisk och dieselvärmare i en plattform som inte alls va utformad för hybriddrift så det känns ju lite som ett steg bakåt att inte ha någon elektrisk värmare alls på en plattform som är framtagen med hybriddrift i åtanke (fram till MY22).

Re: Hybridbil, hur få värme i kupén.

Postat: mån 26 apr 2021, 14:33
av Lövet
Lockis skrev:Är faktiskt osäker på hur BMW, Mercedes och liknande har löst uppvärmningen i sina hybrider.
Det vanliga är ju att de helt enkelt drar igång motorn. Men jag vet inte specifikt för dessa.

Re: Hybridbil, hur få värme i kupén.

Postat: mån 26 apr 2021, 15:13
av Malmstroem
Jag tror att det är modellspecifikt. Det finns modeller från BMW och Mercedes som redan har värmepump vilket gör att de kan värma bilen med batteriet.

Batteriet räcker inte hur länge som helst om det också ska värma kupén...