Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Paglar
#1442953
poseidon skrev: mån 26 apr 2021, 09:58 Haft min XC60 hybrid MY21 någon vecka nu och det är ju fortsatt kallt ute.

Vi kör en hel del korta sträckor (6-7km) på EL och startar med laddkabel i.

Då har jag startat förkonditionering och bilen är varm när vi åker.
Jag har kryssat ur "tillsatsvärmare på" då vi kör mycket korta sträckor och vill inte sota igen värmaren.

Men då får jag ju ingen värme alls i kupén?

Tänker jag fel här?

Hur gör ni andra?
Jag kör precis som du, funkar för det mesta med förvärmd bil samt stols och rattvärme. Vet man att man skall köra längre än vad batteriet förväntas räcka så startar jag motorn när jag kör på motorvägen och låter den gå i holdläge tills jag klarar mig fram på resterande batteriladdning.
#1443019
poseidon skrev:Haft min XC60 hybrid MY21 någon vecka nu och det är ju fortsatt kallt ute.

Vi kör en hel del korta sträckor (6-7km) på EL och startar med laddkabel i.

Då har jag startat förkonditionering och bilen är varm när vi åker.
Jag har kryssat ur "tillsatsvärmare på" då vi kör mycket korta sträckor och vill inte sota igen värmaren.

Men då får jag ju ingen värme alls i kupén?

Tänker jag fel här?

Hur gör ni andra?
Den värme du får mha förkonditionering är väl alstrad med hjälp av bensinvärmaren? Det gör väl inget att då ha tillsattsvärme (med bensinvärmaren) när du kör bilen?
av jpu
#1443027
De har väl fått en del kritik kring detta tidigare?
BMW har löst det med att värmen drivs av batteriet och eldriven värmare. Så länge det finns kräm i batteriet kan kupén förvärmas utan sladd inkopplad.
Eftergiften är minskat bagageutrymme men kan iaf åka utsläppsfritt med riktig fyrhjulsdrift drygt 40km i minusgrader med värme i både ratt, bak och kupé.
av Lockis
#1443052
poseidon skrev: tis 27 apr 2021, 14:15 Är du säker på det? Varför måste jag då ha sladd i enligt manual?
Screenshot_20210427-141537_Volvo Manual.jpg
Det är skillnad på förkonditionering och uppvärmning.
Värmaren är bensindriven och kan startas även utan att den är inkopplad. Men för att kyla behöver bilen av någon anledning vara inkopplad.
E5C562A4-CBA3-4E62-BC61-540EA7E7904E.png
E5C562A4-CBA3-4E62-BC61-540EA7E7904E.png (66.15 KiB) Visad 870 gånger
#1443057
Ok, så kylning kan fås på EL med sladd. Ie förkonditionering.

Behöver bilen värmas för att uppnå önskad temp, oavsett sladd eller ej, startas bränslevärmare?
Senast redigerad av 1 poseidon, redigerad totalt 0 gånger.
#1443059
poseidon skrev:Ok, så kylning kan fås på EL med sladd. Ie förkonditionering.

Behöver bilen värmas för att uppnå önskad temp, oavsett sladd eller ej, startas värmare?
Ja tyvärr...

Skickat från min M2007J3SG via Tapatalk

Användarvisningsbild
av poseidon
#1443974
Snelhest skrev: mån 03 maj 2021, 10:42 Ptja.
Du stängde ju av din värmekälla.

AC-kompressorn går på el och är inte beroende av bensinmotorn, således kan bilen kylas med el.
Fattar det nu. Dock va det inte supertydligt om man läste manualen. Gemene man vet nog inte vad förkonditionering innebär.

Iaf jag trodde kupén va i "bra kondition" även en vinterdag....

Sorg

Oktanhalt

Sedan beror det kanske på vad man använ[…]

Gör du det på verkstad är det en g[…]

Hej Känner fan inga vibrationer alls. Undrar […]