Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av poseidon
#1442895
Haft min XC60 hybrid MY21 någon vecka nu och det är ju fortsatt kallt ute.

Vi kör en hel del korta sträckor (6-7km) på EL och startar med laddkabel i.

Då har jag startat förkonditionering och bilen är varm när vi åker.
Jag har kryssat ur "tillsatsvärmare på" då vi kör mycket korta sträckor och vill inte sota igen värmaren.

Men då får jag ju ingen värme alls i kupén?

Tänker jag fel här?

Hur gör ni andra?
Användarvisningsbild
av Zanders
#1442896
Det är precis som du säger.. Finns ingen elvärme i dagens bilar, pissuselt. Min gamla D5 TE hade både bränsle och elvärmare så det känns ju som ett steg tillbaka. MY22 får ju elvärme igen, verkar ju dock fortfarande lite oklart om det är på bekostnad av bränslevärmaren eller om man kan ha båda igen.
av Lockis
#1442898
Nej, man får inte värme i kupen på eldrift om man inte har tillskottsvärmaren på.
Det är en Hybrid, inte en elbil. Det finns således ingen värmepump eller elektrisk värmare.
Dock så kommer det from My22 i vissa modeller (kanske alla) att finnas någon form av värmeväxlare.

Är faktiskt osäker på hur BMW, Mercedes och liknande har löst uppvärmningen i sina hybrider.
Användarvisningsbild
av poseidon
#1442899
AndreasThn skrev: mån 26 apr 2021, 10:38 Räcker det inte med sätes/rattvärme för den korta sträckan?
Jo, nu när det är +5 men när det är - 5 nästa vinter vet jag inte.
Sitter man å väntar på nån man kanske skall hämta så är det ju inte heller bara sträckan utan även tiden.
#1442903
Hybriden går på bensin. Bensin sotar betydligt mindre in värmaren än diesel. (Betydligt kortare kolkedjor ger mindre sot vid förbränning i värmaren.)

Eftersom du med en MY21 har valet att använda tillsatsvärmaren eller sitta i en kall bil (i alla fall så länge du kör på el) så skulle jag välja att använda bensinvärmaren. Jag gillar inte att ha en kall bil. Jag kör min dieselvärmare även på kortkörning. Om det blir problem så tar jag det då. Jag kommer inte att sitta och frysa i en bil för dryga halvmiljonen...
Användarvisningsbild
av Zanders
#1442917
Lockis skrev:Nej, man får inte värme i kupen på eldrift om man inte har tillskottsvärmaren på.
Det är en Hybrid, inte en elbil. Det finns således ingen värmepump eller elektrisk värmare.
Dock så kommer det from My22 i vissa modeller (kanske alla) att finnas någon form av värmeväxlare.

Är faktiskt osäker på hur BMW, Mercedes och liknande har löst uppvärmningen i sina hybrider.
Man lyckades ju knö in både elektrisk och dieselvärmare i en plattform som inte alls va utformad för hybriddrift så det känns ju lite som ett steg bakåt att inte ha någon elektrisk värmare alls på en plattform som är framtagen med hybriddrift i åtanke (fram till MY22).
av Lövet
#1442920
Lockis skrev:Är faktiskt osäker på hur BMW, Mercedes och liknande har löst uppvärmningen i sina hybrider.
Det vanliga är ju att de helt enkelt drar igång motorn. Men jag vet inte specifikt för dessa.
#1442925
Jag tror att det är modellspecifikt. Det finns modeller från BMW och Mercedes som redan har värmepump vilket gör att de kan värma bilen med batteriet.

Batteriet räcker inte hur länge som helst om det också ska värma kupén...
Associationsleken, är ni med? ;-P

Stockholm

Möjligt men inte troligt. Flimrande ledlampa […]

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]