Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Zanders
#1443463
Praktikant eller inte men har man sådär lite respekt för någons bil ska man inte jobba med det. Man kan inte stå och bända så det blir märken, lossar det inte relativt lätt så får man ju kolla hur man demonterar något först.
av trojlee
#1466303
Har samma problem, när jag kör över 80 så kommer det fram ett skrammel som låter någonstans innifrån....vad kan det vara?
Användarvisningsbild
av bem
#1466385
Danielsjholm skrev: tor 29 apr 2021, 12:50 Funderar på om verkstaden verkligen ska få fler chanser. Tänker inte hänga ut verkstaden, för min PST är trevlig och tillmötesgående. Men verkstadschefen är under all kritik och möttes bara med skepsis när jag påtalade oljuden, och han ansåg att lite skrammel får man leva med.

Dessutom blev resultatet enligt bilden. En ny dörrsida är dock på väg.
Bild
Det kan bli lite olustig diskussion när man får tillbaka en bil med bändmärken som på din dörrsida. Blir liksom lite svårt bevisa att man själv inte orsakat bändmärkena eller de inte fanns innan man lämna in bilen. Enda säkra om man nu orkar är väl att fota av delen en verkstad skall arbeta med t.ex. en dörrsida innan man lämnar in för åtgärd. Och ha datumstämpel i (mobil)kameran för foton när man fotar så man har både datum och fotobevis. Men det känns lite främmande för mig i alla fall att jobba så, min personliga Volvo serviceteknikar har aldrig hittills (under ca 10 år) slarvat med mina bilar så jag behövt anmärka på nåt efter jag hämtat från service, reparationer osv.
Bra att de fixar detta slarvbändande på din dörrsida.
/Bo
av Danielsjholm
#1466499
Känns väl som det är dags för en liten uppdatering. Gällande märkena på dörrsidan var det faktisk teknikern själv som sa att dom skadat dörren innan jag fick se den, och att de redan har beställt en ny. Efter den nya dörrsidan var på plats (med lika mycket oljud) tog jag saken i egna händer.
Köpte dörrkitt med Silent coat från BRL (https://www.brl.se/sv/artiklar/silent-c ... rtkit.html)
Att plocka bort dörrsidan tar ca 30 sekunder, det är 2st torx och 1st bult som ska lossas sedan lyfts dörrsidan uppåt. Inga chips alls! (som tur är).
Sedan är det bara att knacka sig fram för att se var oljuden kommer ifrån och applicera så stora ytor som möjligt.
Det har gjort en enorm skillnad, och tog kanske 2h för båda framdörrarna. Problemet är att jag har börjat upptäcka ljud från bakdörrarna också så även dom ska få sig en omgång.
Mycket av skramlet kommer från låsknapparna, dessa åtgärdas enklast med lite tjockare skumtejp i några lager mellan hållaren till knappen och själva knappen.
Kan tillägga att åtgärden som volvo själva gjorde endast bestod av en tunn skumtejp som de applicerat på insidan av högtalargallret, som gjorde absolut ingenting.
Glömde dock att ta före och efterbilder, men ska försöka komma ihåg att göra det när jag ger mig på bakdörrarna.
Användarvisningsbild
av js1
#1466500
Lägg gärna in några bilder på hur du tog loss dörrisdan.
av jaronsso
#1466503
Min två år gamla V60 började skramla vid passagerarsidan för någon månad sen.
Efter mycket om och men känns det som det kommer från högtalaren. Skramlar rätt rejält så fort det blir lite vibrationer i bilen, beroende på gaspådrag eller lite ojämn väg. Låter precis som en skallerorm, som har nämnts i tråden. Känns som något sitter löst i högtalaren, även om högtalaren fungerar felfritt.
Har "bankat och slagit" lite på dörren med händerna för att se om det hjälper. Det gör det ju ofta annars när någon knarrar lite störande, men det här försvinner definitivt inte.

Nybilsgarantin har ju gått ut, och bilen är en tjänstebil, så jag orkar nog inte riktigt bry mig - men det är ju sjukt dåligt? Trodde jag var ensam om det innan jag läste denna tråd.
Hade det varit min privatbil hade jag varit skogstokig.
av Danielsjholm
#1466511
jaronsso skrev:Min två år gamla V60 började skramla vid passagerarsidan för någon månad sen.
Efter mycket om och men känns det som det kommer från högtalaren. Skramlar rätt rejält så fort det blir lite vibrationer i bilen, beroende på gaspådrag eller lite ojämn väg. Låter precis som en skallerorm, som har nämnts i tråden. Känns som något sitter löst i högtalaren, även om högtalaren fungerar felfritt.
Har "bankat och slagit" lite på dörren med händerna för att se om det hjälper. Det gör det ju ofta annars när någon knarrar lite störande, men det här försvinner definitivt inte.

Nybilsgarantin har ju gått ut, och bilen är en tjänstebil, så jag orkar nog inte riktigt bry mig - men det är ju sjukt dåligt? Trodde jag var ensam om det innan jag läste denna tråd.
Hade det varit min privatbil hade jag varit skogstokig.
I mitt fall är det en personalbil. Men angående din skallerorm hade jag ett liknande beteende från förardörren rätt nyligen. Plockade ner den och det visade sig snabbt att det var ett chips till kabelstammen som hade lossnat. Satte tillbaka den och ljudet var borta.

Men rent generellt är det bottenlöst dåligt av Volvo!
Tror tyvärr att skrammel är en sak som folk inte bryr sig om särskilt mycket i Sverige. Det finns mycket fler trådar om det på Swedspeed än här.
av jaronsso
#1466519
Danielsjholm skrev: tor 30 sep 2021, 09:42
jaronsso skrev:Min två år gamla V60 började skramla vid passagerarsidan för någon månad sen.
Efter mycket om och men känns det som det kommer från högtalaren. Skramlar rätt rejält så fort det blir lite vibrationer i bilen, beroende på gaspådrag eller lite ojämn väg. Låter precis som en skallerorm, som har nämnts i tråden. Känns som något sitter löst i högtalaren, även om högtalaren fungerar felfritt.
Har "bankat och slagit" lite på dörren med händerna för att se om det hjälper. Det gör det ju ofta annars när någon knarrar lite störande, men det här försvinner definitivt inte.

Nybilsgarantin har ju gått ut, och bilen är en tjänstebil, så jag orkar nog inte riktigt bry mig - men det är ju sjukt dåligt? Trodde jag var ensam om det innan jag läste denna tråd.
Hade det varit min privatbil hade jag varit skogstokig.
I mitt fall är det en personalbil. Men angående din skallerorm hade jag ett liknande beteende från förardörren rätt nyligen. Plockade ner den och det visade sig snabbt att det var ett chips till kabelstammen som hade lossnat. Satte tillbaka den och ljudet var borta.

Men rent generellt är det bottenlöst dåligt av Volvo!
Tror tyvärr att skrammel är en sak som folk inte bryr sig om särskilt mycket i Sverige. Det finns mycket fler trådar om det på Swedspeed än här.
Intressant. Inte alls omöjligt att det är det som hänt hos mig med andra ord, för det är verkligen uppenbart att något sitter eller ligger löst i antingen högtalaren eller bakom dörrpanelen.
Det är verkligen usel ja, på så nya och dyra bilar. Normala vibrationer ska inte orsaka att saker lossnar efter kort tid och några tusental mil.
Plockade du ner hela panelen? Jag har inte tummen mitt handen, men jag vill inte lägga någon jättetid på det heller, eller orsaka skada.
Vet inte hur folk bryr sig eller inte i Sverige. Kanske är som du säger. Men det som är i min bil kan inte undgå någon. Jag stör mig rejält på ljudet (hatar all typ av missljud i "nya" bilar), men eftersom det inte är min egna bil som sagt orkar jag inte riktigt. Är inte säker på att företaget vill ta en repkostnad för det heller.
Felkodsläsare vida

Hej! Ķort fråga till er. Jag har 2st s60 fr&[…]

@fjohan82 , Har samma märke, en 5-25 och en […]

Service

Tjena! Precis köpt en v60 och åker tr[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

som ovan, jag hade inte varit nöjd överh[…]