Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Danielsjholm
#1442575
Jag har haft min XC60 T6 Recharge Inscription Expression MY21 i drygt 2månader nu, och håller på att bli galen av alla missljud!
Bilen va inne hos Upplands Motor för ett par dagar sedan pga knarr från förardörren, skrammel från en bältessträckare i baksätet och skrammel från passagerarstolen.
Tyvärr är oljuden från stolen och bältessträckaren inte konsekventa, och det lät så klart inget när jag var inne med den. Förardörren blev dock åtgärdad då listen tydligen inte varit helt korrekt monterad.

Nästan direkt när jag åkte därifrån börjar jag reagera på att det skramlar ganska ordentligt från låsknappen och egentligen hela panelen med dörrhandtag, högtalargaller och så vidare på båda framdörrarna när volymen på stereon skruvas upp. Mätte mig fram till att det blir ordentlig resonans från samtliga dörrar vid 86hz.

Känns som det lär behövas åtskilliga besök för att få allt åtgärdat, om de ens lyckas med det.
Enligt Swedespeed forumet så är åtgärden att de sätter skummtejp på de saker som låter.

Så nu har jag börjat fundera på att dämpa samtliga dörrar (till en början) med Dynamat som på den tiden man höll på med Billjud (SQ i mitt fall). Det lär ju dock sabba garantin, i alla fall på dörrarna.

Hur skulle ni ha gjort?
Är super tacksam för tips och råd, älskar bilen i allmänt men börjar bli ordentligt trött på alla missljud så fort man sätter sig i den :)
Användarvisningsbild
av js1
#1442702
Jäkligt trist sånt där. Min förra V70 2013 höll på att driva mig till vansinne med allt plastknarr från mittkonsolen, varenda start knarrade det i konsolen. Sneddade man en infart knarrade det överallt. Min nya V60 2020 är helt befriad från missljud. Känns som den är byggd i ett stycke, hoppas den håller sig så.
av Capitano4
#1442736
Danielsjholm skrev:Jag har haft min XC60 T6 Recharge Inscription Expression MY21 i drygt 2månader nu, och håller på att bli galen av alla missljud!
Bilen va inne hos Upplands Motor för ett par dagar sedan pga knarr från förardörren, skrammel från en bältessträckare i baksätet och skrammel från passagerarstolen.
Tyvärr är oljuden från stolen och bältessträckaren inte konsekventa, och det lät så klart inget när jag var inne med den. Förardörren blev dock åtgärdad då listen tydligen inte varit helt korrekt monterad.

Nästan direkt när jag åkte därifrån börjar jag reagera på att det skramlar ganska ordentligt från låsknappen och egentligen hela panelen med dörrhandtag, högtalargaller och så vidare på båda framdörrarna när volymen på stereon skruvas upp. Mätte mig fram till att det blir ordentlig resonans från samtliga dörrar vid 86hz.

Känns som det lär behövas åtskilliga besök för att få allt åtgärdat, om de ens lyckas med det.
Enligt Swedespeed forumet så är åtgärden att de sätter skummtejp på de saker som låter.

Så nu har jag börjat fundera på att dämpa samtliga dörrar (till en början) med Dynamat som på den tiden man höll på med Billjud (SQ i mitt fall). Det lär ju dock sabba garantin, i alla fall på dörrarna.

Hur skulle ni ha gjort?
Är super tacksam för tips och råd, älskar bilen i allmänt men börjar bli ordentligt trött på alla missljud så fort man sätter sig i den :)
Jag hade skrammel i passagerardörren. Fick ut min fabriksny för nån vecka sen bara. Dom bytta hela dörrlisten så nu hörs det inget längre. Kunde inte påvisa skramlet och när han från verkstaden åkte med så hördes inget så klart, men de bytte ändå. Det hördes som en skallerorm varje gång jag åkte på lite ojämn väg. Nu ska jag in igen för nu skramlar det ur den övre högtalaren på förardörren (harman ljud), men så fort jag lägger ett lätt tryck med fingrarna under skramlet så slutar det låta. Så de ska byta ut högtalaren helt. Mitt råd är att fortsätta besöka dom tills allt sånt ljud är borta. Bil för halva millen ska inte ha sånna oljud enligt mig.
av Danielsjholm
#1442752
Capitano4 skrev:
Danielsjholm skrev:Jag har haft min XC60 T6 Recharge Inscription Expression MY21 i drygt 2månader nu, och håller på att bli galen av alla missljud!
Bilen va inne hos Upplands Motor för ett par dagar sedan pga knarr från förardörren, skrammel från en bältessträckare i baksätet och skrammel från passagerarstolen.
Tyvärr är oljuden från stolen och bältessträckaren inte konsekventa, och det lät så klart inget när jag var inne med den. Förardörren blev dock åtgärdad då listen tydligen inte varit helt korrekt monterad.

Nästan direkt när jag åkte därifrån börjar jag reagera på att det skramlar ganska ordentligt från låsknappen och egentligen hela panelen med dörrhandtag, högtalargaller och så vidare på båda framdörrarna när volymen på stereon skruvas upp. Mätte mig fram till att det blir ordentlig resonans från samtliga dörrar vid 86hz.

Känns som det lär behövas åtskilliga besök för att få allt åtgärdat, om de ens lyckas med det.
Enligt Swedespeed forumet så är åtgärden att de sätter skummtejp på de saker som låter.

Så nu har jag börjat fundera på att dämpa samtliga dörrar (till en början) med Dynamat som på den tiden man höll på med Billjud (SQ i mitt fall). Det lär ju dock sabba garantin, i alla fall på dörrarna.

Hur skulle ni ha gjort?
Är super tacksam för tips och råd, älskar bilen i allmänt men börjar bli ordentligt trött på alla missljud så fort man sätter sig i den :)
Jag hade skrammel i passagerardörren. Fick ut min fabriksny för nån vecka sen bara. Dom bytta hela dörrlisten så nu hörs det inget längre. Kunde inte påvisa skramlet och när han från verkstaden åkte med så hördes inget så klart, men de bytte ändå. Det hördes som en skallerorm varje gång jag åkte på lite ojämn väg. Nu ska jag in igen för nu skramlar det ur den övre högtalaren på förardörren (harman ljud), men så fort jag lägger ett lätt tryck med fingrarna under skramlet så slutar det låta. Så de ska byta ut högtalaren helt. Mitt råd är att fortsätta besöka dom tills allt sånt ljud är borta. Bil för halva millen ska inte ha sånna oljud enligt mig.
Låter som mer eller mindre samma problem, på min skramlar det dock på både förar och passagerarsidan.

Jag får helt enkelt lämna in den igen Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av hållundan
#1443164
Har haft exakt samma på både nuvarande MY21 XC60 och min förra MY18 XC60. Bytte dörrpaneler flera gånger på den tidigare, men blev aldrig helt bra. Nu senast hade jag jag inne min efter typ 50 mil och serviceteknikern tog det rätt bra på allvar faktiskt och hade loss dörrpanel, och gav rätt mycket kärlek till högtalargaller, dekorlister och annat. Så nu väntar jag i princip bara på att passagerardörren ska börja låta på samma sätt.

Edit: Skrivit en del här: viewtopic.php?f=86&t=141706 och här: viewtopic.php?f=86&t=140925
av Doj69
#1443168
Kolla plaskåpan runt innerbackspegeln också. (Intellisafe)
Min skramlar och jag trodde först att det skramlet kom från höger framdörr.

Min bil är en XC60B4 Momentum advanced MY21, hämtad den 14 april 2021
av Danielsjholm
#1443319
Funderar på om verkstaden verkligen ska få fler chanser. Tänker inte hänga ut verkstaden, för min PST är trevlig och tillmötesgående. Men verkstadschefen är under all kritik och möttes bara med skepsis när jag påtalade oljuden, och han ansåg att lite skrammel får man leva med.

Dessutom blev resultatet enligt bilden. En ny dörrsida är dock på väg.
Bild
av mattiasv60
#1443345
:-o Jösses. Att dom ens vågade lämna tillbaka den sån.... (sen att en klåpare fått för sig att bryta/bända på det viset är ju lika illa)
/M
av pergrein
#1443346
Är det din PST som gjort detta så är det nog ingen jag skulle lämna till igen.

Mvh
Per
av Danielsjholm
#1443398
Uppfattade det som att det var en praktikant som gjorde det, det var så det såg ut i alla fall. Det är stora fönster mellan tillbehörsbutiken och verkstaden, så jag hängde där och höll ett öga på bilen. Dessutom är XC60 enda modellen där det inte går att lossa den panelen på det sättet, då den är skruvad från insidan.

Börjar dock känns som bilen har en förbannelse. Lämnade nämligen in den för att tona rutorna på en välrenommerad firma, som lyckades göra en djup repa i bakrutan. Så nu väntar jag på en ny ruta också...
Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]

V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]