Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tiimpan
#1441478
IMG_20210416_170352.jpg
IMG_20210416_170352.jpg (287.46 KiB) Visad 2328 gånger
Fick nyligen min vindruta utbytt till en ny. Nu tycker jag att från samma sekund jag hämtade den att Hud gör mig yr. Känns som det är något fel.

Ser era Hud ut såhär, kan inte minnas att det såg ut så innan bytet.

Rydsbilglas som gjort jobbet. Nya rutan är Pilkington.
Användarvisningsbild
av js1
#1441480
Läste nånstans att det är speciella rutor till HUD. Det ser ut som dubbelreflex i din ruta. Huvudbilden från insidan av glaset och en reflex från utsidan.
av Tiimpan
#1441495
s6025t skrev: fre 16 apr 2021, 18:37 Ja det är en speciell vindruta till bilar med HUD du har nog fått en vanlig.
Det rekommenderas en Volvoverkstad för att få det rätt.
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... v-vindruta
Han som lämnade ut bilen påstod att rutan var för Head up display. Vet inte hur jag ska gå tillväga riktigt.
Användarvisningsbild
av js1
#1441497
Jag ska ta en bild i min bil och kolla.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1441557
Det är något med polarisering på rutor för hud. Det är därför man inte kan ha polariserade glasögon till HUD. Så har jag fått det förklarat för mig..

Nej, min ser inte ut så.. Varken före eller efter jag bytt ruta..

Jag har alltid bytt på Ryds glas innan, men efter att jag skaffat bil med HUD lämnar jag bara till Volvo..

Det är ju samma pris, så jag tänker att då borde det vara tryggare med Volvo..

Antar att det är ett försäkringsärende. Åk till Volvo och fråga om det ska se ut så. Lämna sedan den infon till Ryds.

Om han fortfarande vidhåller att det är rätt ruta, kan man anta att även nästa ruta ser ut så. Då kan han inte avhjälpa felet. Sen hade jag ringt försäkringsbolaget och berättat att du fått ny ruta, Volvo säger att det är fel och Ryds att det är rätt.

Då kommer de garanterat säga att du ska åka till Volvo och få en ny.. Eventuellt behöver du något papper från Volvo som beskriver felet..
av Tiimpan
#1441578
Ilduce77 skrev: lör 17 apr 2021, 10:21 Det är något med polarisering på rutor för hud. Det är därför man inte kan ha polariserade glasögon till HUD. Så har jag fått det förklarat för mig..

Nej, min ser inte ut så.. Varken före eller efter jag bytt ruta..

Jag har alltid bytt på Ryds glas innan, men efter att jag skaffat bil med HUD lämnar jag bara till Volvo..

Det är ju samma pris, så jag tänker att då borde det vara tryggare med Volvo..

Antar att det är ett försäkringsärende. Åk till Volvo och fråga om det ska se ut så. Lämna sedan den infon till Ryds.

Om han fortfarande vidhåller att det är rätt ruta, kan man anta att även nästa ruta ser ut så. Då kan han inte avhjälpa felet. Sen hade jag ringt försäkringsbolaget och berättat att du fått ny ruta, Volvo säger att det är fel och Ryds att det är rätt.

Då kommer de garanterat säga att du ska åka till Volvo och få en ny.. Eventuellt behöver du något papper från Volvo som beskriver felet..
Kontaktade Ryds så får se vad dom svarar först. Men fel är det efter att tittat på en kompis bil som har likadan. Fast såklart original vindruta.
av Tiimpan
#1441580
js1 skrev: fre 16 apr 2021, 19:31 Jag ska ta en bild i min bil och kolla.
Gör gärna det.


Här bild på en kompis bil. Med original vindruta.
received_940804166688915.jpeg
received_940804166688915.jpeg (204.18 KiB) Visad 2052 gånger
received_161361349205484.jpeg
received_161361349205484.jpeg (273.66 KiB) Visad 2052 gånger
av Lövet
#1441582
Ilduce77 skrev:Jag har alltid bytt på Ryds glas innan, men efter att jag skaffat bil med HUD lämnar jag bara till Volvo..
Sist jag bytte på Ryds fick jag adaptiva farthållaren förstörd. Aldrig mer.
av Tiimpan
#1441852
Lövet skrev: lör 17 apr 2021, 12:26
Ilduce77 skrev:Jag har alltid bytt på Ryds glas innan, men efter att jag skaffat bil med HUD lämnar jag bara till Volvo..
Sist jag bytte på Ryds fick jag adaptiva farthållaren förstörd. Aldrig mer.
Tråkigt när folk inte kan sitt jobb.
Nu ska dom iaf testa att byta rutan igen. Dom sa att det var fel på ruta, kan var så ibland.. :bored:
Passar dessa fälgar

Ja bör passa, yttre fälgkanten hamnar do[…]

Stort tack, erniefågelholk! Det blir till st[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]