Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NJD
#1440955
Är i bilbytartider men har svårt att bestämma vilken modell.

Är det nån skillnad på fyrhjulsdriften på en vanlig V60 en V60 Cross Country ?
Och är det nån mer skillnader på bilarna förutom markfrigången? :-)
av Malmstroem
#1440965
Det är samma AWD-system på alla fyrhjulsdrivna V60, förutom hybriderna som har eldriven bakaxel -- men de finns inte som CC. Systemet kommer från BorgWarner (före detta Haldex).

Den högre markfrigången på CC ger också något annorlunda fjädring. Utöver det så finns det små kosmetiska skillnader både in- och utvändigt, t.ex. andra hjul.
Användarvisningsbild
av Slasse
#1441060
HeavyMetal skrev:Vad jag läst o hört så är fyrhjulsdriften betydligt sämre hos hybriderna än hos Volvos vanliga AWD bilar!
Ja, som nämt ovan så är det väl elmotor på bakaxeln på hybriderna?
av Manjanaz
#1441220
HeavyMetal skrev: ons 14 apr 2021, 13:16 Vad jag läst o hört så är fyrhjulsdriften betydligt sämre hos hybriderna än hos Volvos vanliga AWD bilar!
På vilket sätt är eAWD sämre? På traditionell Haldex kopplas väl inte fyrhjulsdriften in förrän framhjulen börjar spinna? På eAWD har du verkligen konstant fyrhjulsdrift eftersom elmotorn alltid driver bakaxeln. Som jag förstått det i.a.f.?
av Lockis
#1441236
Manjanaz skrev:
HeavyMetal skrev: ons 14 apr 2021, 13:16 Vad jag läst o hört så är fyrhjulsdriften betydligt sämre hos hybriderna än hos Volvos vanliga AWD bilar!
På vilket sätt är eAWD sämre? På traditionell Haldex kopplas väl inte fyrhjulsdriften in förrän framhjulen börjar spinna? På eAWD har du verkligen konstant fyrhjulsdrift eftersom elmotorn alltid driver bakaxeln. Som jag förstått det i.a.f.?
Elmotorn driver enbart bakaxel men bilen är framhjulsdriven om inte eldrift används.
Det är annars samma princip. Används bensindrift så kommer elmotorn att gå in vid behov. dvs, det finns alltid tillgång till AWD även på hybrider.

Att denna typen av AWD är sämre än den traditionella är det ingen tvekan om, finns flertalet videos på hur det funkar och varför det inte är lika bra.
av Manjanaz
#1441237
Lockis skrev: tor 15 apr 2021, 11:08 Elmotorn driver enbart bakaxel men bilen är framhjulsdriven om inte eldrift används.
Det är annars samma princip. Används bensindrift så kommer elmotorn att gå in vid behov. dvs, det finns alltid tillgång till AWD även på hybrider.

Att denna typen av AWD är sämre än den traditionella är det ingen tvekan om, finns flertalet videos på hur det funkar och varför det inte är lika bra.
Fast aktiverar du AWD-läget driver elmotorn och bensinmotorn hela tiden. Enligt manualen i.a.f. Har du någon video att länka till som jämför? Nyfiken.
av Malmstroem
#1441240
Det råder ingen tvekan om att implementationen av eldriven bakaxel för fyrhjulsdrift inte är så bra på t.ex. Volvo och Lexus.

Att den nödvändigtvis ska vara sämre än traditionell AWD är uppe till diskussion. T.ex. Tesla verkar få eldriven fyrhjulsdrift att fungera bättre än exemplen ovan. Jeep verkar också ha lyckats bättre med sin eldrivna bakaxel. Rätt konstruerat så finns det bra potential att få fungerande AWD även på elbilar.

Bilens inställningar (konton, ID, VIN osv): […]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]

V70 motor till 850

Läste precis att de använder olika typer[…]

och i ECU i motorutrymmet. Inte på en -[…]