Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
#1441242
Malmstroem skrev:Det råder ingen tvekan om att implementationen av eldriven bakaxel för fyrhjulsdrift inte är så bra på t.ex. Volvo och Lexus.

Att den nödvändigtvis ska vara sämre än traditionell AWD är uppe till diskussion. T.ex. Tesla verkar få eldriven fyrhjulsdrift att fungera bättre än exemplen ovan. Jeep verkar också ha lyckats bättre med sin eldrivna bakaxel. Rätt konstruerat så finns det bra potential att få fungerande AWD även på elbilar.
Jag har för mig att folk klagar på latency när det kommer till hybriderna.
Rena elbilar med motor både bak och fram verkar klara av det bättre. Tror väl även XC40 P8 fått OK på AWD sidan.

@Manjanaz, Det är bara att söka på youtube ;-)

av Manjanaz
#1441244
Lockis skrev: tor 15 apr 2021, 11:26 @Manjanaz, Det är bara att söka på youtube ;-)

Har sett den. Ser väldigt märkligt ut. När han kör fast i sanden verkar inte bakhjulen driva ö.h.t. Inte ens det som hänger i luften.

Finns även denna. Volvo är ju ingen Land Rover, men tycker ändå den får klart godkänt.

av magnik
#1477012
Väcker liv i den här gamla tråden igen... Har just kört min XC60 T6 Recharge i ganska snöigt väglag (vi har fått rejält med snö här i Göteborg), det låg ca 20-30 cm snö där det inte var plogat. Kändes lite halvslirigt på den uppkörda vägen, där var min förra XC60 med 'vanlig' AWD stabilare. Slog på 'constant AWD' och herrejösses... Bilen kändes hur stabil som helst, där det var oplogat var det bara att trycka på och bilen gick dit jag ville, på uppkörd väg kunde jag köra genom rejäla moddsträngar utan minsta känsla av instabilitet.

Nu är det här i stan och i relativt låga hastigheter, så jag vet inte hur den beter sig på landsväg än. Men jämför jag med min förra bil, så är 'constant AWD' oerhört mycket bättre i den givna situationen. En positiv överraskning helt enkelt.
Användarvisningsbild
av bem
#1477018
magnik skrev: fre 03 dec 2021, 13:50 Väcker liv i den här gamla tråden igen... Har just kört min XC60 T6 Recharge i ganska snöigt väglag (vi har fått rejält med snö här i Göteborg), det låg ca 20-30 cm snö där det inte var plogat. Kändes lite halvslirigt på den uppkörda vägen, där var min förra XC60 med 'vanlig' AWD stabilare. Slog på 'constant AWD' och herrejösses... Bilen kändes hur stabil som helst, där det var oplogat var det bara att trycka på och bilen gick dit jag ville, på uppkörd väg kunde jag köra genom rejäla moddsträngar utan minsta känsla av instabilitet.

Nu är det här i stan och i relativt låga hastigheter, så jag vet inte hur den beter sig på landsväg än. Men jämför jag med min förra bil, så är 'constant AWD' oerhört mycket bättre i den givna situationen. En positiv överraskning helt enkelt.
Har du provat köra på Körläge Hybrid och "Behåll" valt? Borde bli bara framhjulsdrift då eftersom man behåller batteriets kapacitet. Det var uppe in en tråd att XC60 Recharge upplevdes som "slirig" när man körde på odubbade vinterdäck i Pure körläge (bara el) för då driver ju bilen bara på bakhjulen (elmotorn). På Recharge med dubbdäck är det knappast ett problem, är det inte för mig i alla fall med min V90 T6 Recharge 2022 med Hakka 10 dubbdäck. Går utmärkt köra med Pure körläge med min bil med dubbdäck i vinterväglag, inte upplevt nåt direkt "slir" på bakhjulen.
/Bo
av Vardelos
#1477134
Min förra bil va en V90CC och nuvarande är XC60 T6 Recharge.

Det gäller att man förstår körlägena och hur man använder dom bäst.

Jag har än så länge inte känt mig begränsad av eAWD, och jag låter den jobba kan jag lova.
Husvagn, båt med slirig gräsmatta ända ner i sjön, skog, bredställ, ja hela paketet.

Man kanske kan hitta skillnader om man skulle mäta sig fram, men i verkliga livet när arbetshästen får jobba så är det potato potato, tomato tomato
av HeavyMetal
#1477237
magnik skrev: fre 03 dec 2021, 13:50 Väcker liv i den här gamla tråden igen... Har just kört min XC60 T6 Recharge i ganska snöigt väglag (vi har fått rejält med snö här i Göteborg), det låg ca 20-30 cm snö där det inte var plogat. Kändes lite halvslirigt på den uppkörda vägen, där var min förra XC60 med 'vanlig' AWD stabilare. Slog på 'constant AWD' och herrejösses... Bilen kändes hur stabil som helst, där det var oplogat var det bara att trycka på och bilen gick dit jag ville, på uppkörd väg kunde jag köra genom rejäla moddsträngar utan minsta känsla av instabilitet.

Nu är det här i stan och i relativt låga hastigheter, så jag vet inte hur den beter sig på landsväg än. Men jämför jag med min förra bil, så är 'constant AWD' oerhört mycket bättre i den givna situationen. En positiv överraskning helt enkelt.
Är inte Constant AWD liknade Off Road läge på en vanlig AWD?
av HeavyMetal
#1477301
Kolla in detta test https://www.aftonbladet.se/bil/a/6na3w0 ... areg/promo

Volvo XC90 T8
Köregenskaper: ​​
Inte som man förväntar sig av en bil med fyrhjulsdrift. Lite instabil på vintervägen. Inte helt förutsägbar när underlaget skiftar, när det blir spårigt eller lössnö eller snömodd. Olika hela tiden. Det blir bättre (men inte bra) om man ser att det ska bli halt och knappar in "Constant AWD, fyrhjulsdrift" i pekskärmen. Men det känns både omodernt och osäkert. Lite som att man bara ska sätta på sig bilbältet om man planerar att krocka.
Framkomlighet: ​
Riktigt dålig! Start i backe: de hjul med minst grepp spinner. Det vanliga är ju att bilen körs framåt, då spinner framhjulen medan bakhjulen står still. Än värre blir det i djupsnö. Då kör bilen fast och tar sig varken fram eller bak. Volvo lyckas inte få fyrhjulsdriften att fungera med hjälp av två elektriska ledningar mellan fram- och bakaxel.
Användarvisningsbild
av Derank
#1477304
och varför vill man slå av awd? kör med konstant awd i alla väderlag, det skulle då jag ha gjort
av magnik
#1477507
HeavyMetal skrev:
magnik skrev: fre 03 dec 2021, 13:50 Väcker liv i den här gamla tråden igen... Har just kört min XC60 T6 Recharge i ganska snöigt väglag (vi har fått rejält med snö här i Göteborg), det låg ca 20-30 cm snö där det inte var plogat. Kändes lite halvslirigt på den uppkörda vägen, där var min förra XC60 med 'vanlig' AWD stabilare. Slog på 'constant AWD' och herrejösses... Bilen kändes hur stabil som helst, där det var oplogat var det bara att trycka på och bilen gick dit jag ville, på uppkörd väg kunde jag köra genom rejäla moddsträngar utan minsta känsla av instabilitet.

Nu är det här i stan och i relativt låga hastigheter, så jag vet inte hur den beter sig på landsväg än. Men jämför jag med min förra bil, så är 'constant AWD' oerhört mycket bättre i den givna situationen. En positiv överraskning helt enkelt.
Är inte Constant AWD liknade Off Road läge på en vanlig AWD?
Jag tror inte det är det. Testade aldrig Off-road på min förra bil så är inte säker, men har för mig att off-road är för att köra relativt långsamt i riktigt knölig terräng och inte tänkt för att köra i högre hastigheter på vanlig väg. Kan ha fel såklart, men det är så jag minns det.
Nya eller gamla V60

Nu har du ju inte svarat på om du kan tä[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Nytt avgasrör B234F

Väntar på delar till avgassystemet. Plo[…]

Kolla på skruvat, det verkar ha en del. M&a[…]