Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1440819
Är inte ombordladdaren på Volvo 11 kw?

11 kw x 4h = 40 kWh..

400 kWh är ett ganska stort batteri för en elbil. 😉
Tesla long range har 75 kWh.
Men det är ruskigt snabb laddare du har om den klarade av det på 4 timmar.

Jag har inte elbil själv, så jag kan också räknat fel, men det känns som att den missat en decimal här och där...
#1440856
Med tanke på att batteriet kan ladda ca 10 kWh skulle då dryga 430 kWh gå åt på annat. Drygt 100 kW till värme alltså. Så om Garos mätning är rätt märker du det enklast genom att titta på bilen. Om den exploderat eller plåten börjat smälta har Garon rätt och du bör reklamera. Står bilen kvar utan synliga skador är det Garo-mätningen som är fel ;-).

Fö måste du ha en spännande huvudsäkring för att kunna ladda så :-o .
#1440860
Om det stämde (vilket det inte gör) så skulle du laddat med dryga 100 kW. En vanlig 10 A 230 volt eluttag ger 2,3 kW. För att nå 100 kW med vanlig hushållsel på 400 Volt så behöver du en säkring på minst 250 A. Ditt hus har gissningsvis 20 A huvudsäkring. (Kan också vara 16 eller 25. Högre finns men är ovanligt. Om du nu bor i hus...)

100 kW kan bara ett fåtal av de nyare elbilarna uppnå i dedikerade likströmsladdare. Helt omöjligt att nå med en Volvo T8.

100 kW räcker inte nödvändigtvis för att få en elbil att explodera, men om en Volvo T8 verkligen tog emot 100 kW finns det en uppenbar risk att något i den börjat brinna.
#1440875
Det måste vara något konstigt med mätaren. Kontaktar elektrikern så får vi se vad han säger. Den beter sig otroligt märkligt. Först får jag att den har dragit 17kwh och nästa gång jag uppdaterar sidan säger den 51kwh.


Återkommer med resultat efter svar av elektrikern.
#1440894
OnT: TS har fått svar på sin fråga, det är inte rimligt

Off Topic: kände mig tvungen att räkna på det. Om man antar att bilen är gjord av 1,5 ton järn räcker de 430 kWh som blir över till att höja temperaturen med 2293 grader (i praktiken inte eftersom järnet då hinner smälta vilket drar mer energi, samt att ganska mycket försvinner upp i luften). Så jag vidhåller att det borde synts väldigt tydligt på bilen utifrån. Om man då ignorerar säkringar, kablar, laddboxar och annat som i praktiken gått upp i rök långt tidigare, så det är ett högst teoretiskt problem.
Ett elbilsbatteri som används fel kan få en hel del spektakulära effekter, precis som en full bensintank som används fel...
#1440915
Den "teoretiska" uträkningen av uppvärmningen är korrekt -- men tar ingen hänsyn till eventuell kylning under processen. Det tar i detta fall fyra timmar, vilket gör att det är lite väl förenklat att ignorera kylning under processen.

En Porsche Taycan kan t.ex. laddas med upp till 270 kW utan att börja brinna. Snitteffekten vi talar om här är 100 kW, vilket är mycket -- men inte på en nivå där det är fullkomligt omöjligt att hantera. Men när det gäller en Volvo T8 (som har ett batteri på kring 12 kWh) är det som sagt omöjligt, så det är ett högst teoretiskt problem. ;-)

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]