Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1440956
Utöver sjökyld laddluftkylare så finns det väl en värmeväxlare sjö/kylvatten, är den provtryckt/utesluten som felkälla?
Har du startat maskinen och öppnat expansionskärlet och tittat efter luftbubblor?
#1441091
Värmepaketet är intressant. Om inte det är avluftat så utgör det ett extra expansionskärl som skapar intressanta effekter när man öppnar kylarlocket...
VP(Volvo Penta) rekommenderar att det monteras avstängningsventiler på motorn mot externt värmepaket. Om dessa existerar, stäng dessa och provkör för att påvisa att motorn är felfri.
Enligt VP får högsta punkt på extern värmekrets vara högst 50 mm under normal nivå i expansionstank om det skall fungera.
Om högsta punkt på extern värmekrets är högre än detta (men högst 120 mm över normal nivå)måste extra expansionstank monteras, vilket innebär att befintligt lock på expansionstanken måste blindas av med tätt lock. Den nya expansionstanken högre upp har då ett normalt lock med övertrycksventil.
Att något är fabriksmonterat är enligt mej ingen garanti för att allt är korrekt monterat. Vi frös under två säsonger i en segelbåt pga att båttillverkaren hade vikt en värmeslang så hårt under durken att det var totalstopp.
#1442113
Jag har försökt att se om det kommer bubblor medans motorn går men jag ser inga, det betyder ju inte att det inte kan finnas.

Det sitter kranar på slangarna till och från värmepaketet, stänger jag dom så finns felet kvar men nivån i expansionskärlet rör sig mindre än med kranarna öppna.
Bäst är nog att hålla kranarna stängda under fortsatt felsökning.
Finns det något som reagerar på avgaser, något man kan hälla i kylsystemet som färgas om det kommer in avgaser in i det?
#1442241
Är värmepaketet eller någon slang slang till detta monterat högre än motorns expansionstank?
Sitter avstängningsventilerna till värmepaketet på själva paketet eller är de monterade på motorn?
#1442549
Bägge kranarna sitter vid motorn, ena direkt på motorn, och den andra väldigt nära motorn.
Sen är det ca 2 meter slang för både tur och retur till värmepaketet
Ena slangen, svårt att säga om det är tur eller retur, kanske är i samma höjd som expansionskärlet.
Men när jag märkte att det det blev lite mindre "tsunami" med kranarna avstängda så lät jag dom vara så, men trots det trycks det ut glykol ur locket vid gasavdrag.
Vid en test så kopplade jag bort värmepaketet och satt en slang mellan bägge kranarna och öppnade dom, det var ingen skillnad mot att ha dom stängda
Det som är extra märkligt är att varvet som har felsökt och lagt en del tid på denna motor har en annan båt med likadan motor, också den från Finland, med exakt samma fel, där har dom bytt vattenpump och lite andra saker i samband med vattenpumpbytet men felet kvarstår
#1442552
Jag får många kommentarer av vänner att jag borde processa med båtfirman som sålde båten till mej, men jag älskar verkligen båten, den har precis det vi velat ha i många år, så jag får helt enkelt kyla ner mej och försöka bita ihop och på något sätt tänka positivt att detta kommer lösas på något sätt
Båten i fråga är en Nord Star 24 och det är det absoluta sista exemplaret av 24 fotaren som Nord Star tillverkade, den har en del saker jag inte sett på andra Nord Star 24

Jag är väldigt tacksam till era förslag ska ni veta
#1442836
Trycket måste komma någonstans ifrån så sannolikt läcker det in avgaser i kylsystemet. Jag tror att läcker ut avgaser hela tiden genom kylarlocket och det syns tydligast när "tsunamin" kommer.
Hur ser det ut om man tar bort kylarlocket vid varm motor och motorn igång? Bubblar det som en kaffepetter? Svämmar det över? Berätta!
Det finns tre avluftningar anslutna till expansionskärlet, lossa en slang i taget och förläng med pvc slang ner i påfyllningshålet. Det skall komma en rent flöde av glykol, är det upplandat med gas så är det problem. Om det är problem med avgaslimpan kanske det bara syns när turbon laddar.

I min bil kom det gasbubblor i slangen från topplocket och det berodde på blåst topplockspackning.
#1442948
Jag försökte kolla om det bubblar när man kör men det är inte så tydligt tyvärr.
Det här är som jag kommer ihåg det från förra sommaren, båten ligger fortfarande på land men ska i snart, då ska jag kolla upp allt igen:
När motorn är kall, den har inte kommit upp i sina 80+ grader så verkar inget speciellt hända, nivån ligger fast i expansionskärlet, det spelar ingen roll om jag gasar eller drar av på gasen.
När motorn blir varm, då sjunker nivån i expansionskärlet med hälften ungefär, även då är det svårt att se om det kommer bubblor, något händer i alla fall i kärlet, den låga nivån ligger fast tills jag drar av på gasen, då kommer allt tillbaka och det svämmar över
Nu köpte jag en cylinderavgastestare som jag blev tipsad av i denna tråd, den ska förhoppningsvis visa om det förkommer avgaser i kylsystemet
Jag ska prova de tipps jag fått av dej så fort den sjösätts, ska skriva ner allt jag testar och jag ber at få återkomma, men det kan nog ta 2 veckor innan den ligger i sjön
1) Ta bort kylarlocket och leta efter bubblor kall resp varm motor
2) lossa de 3 avluftningsslangarna, en i taget och förläng och led ner i expansionskärlet och se om det är bubblor i des som kommer, kall resp varm motor'
3) testa cylinderavgastestaren för att se om det finns avgaser i kylsystemet
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]