Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1451745
Jag bytte topplockspackning själv och tycker att det var ett omfattande arbete. Det behövdes specialverktyg och sen fick jag köpa lådor på Jula för att hålla ordning på alla delar. Alla delar skall ju återmonteras på sina ursprungliga platser och bara lyftarna är 20 till antalet. Att demontera spridarna kan vara krångligt då de kan sitta som berg om man har otur.

Börja med att kolla om det verkligen är topplocket som läcker och kolla på avluftningsslangarna(skarva med PVC slang):
Länk https://www.volvopentashop.com/epc/sv-S ... M-D3-C_073
Slang 12 är från avgaslimpa
Slang 13 är från topplock
Slang 14 är från värmeväxlare

Bild på avgaslimpa
Länk https://www.volvopentashop.com/epc/sv-S ... M-D3-C_053
Användarvisningsbild
av bem
#1451765
Hasse53,
Imponerande du rodde iland byte av topplockspackning. Men du kanske är mekaniker eller snudd på?
/Bo
#1458715
Hej Hasse53
Det kom en del saker emellan den här sommaren men idag tog jag bort plastkåporna ovan motorn så jag kunde se de 3 slangarna som går in i expansionskärlet
Det är från slangen i mitten som luften kommer ifrån
Jag skarvade den slangen och satte ner den i en tom petflaska och startade motorn, både glykol och en hel den luftbubblor kom med en gång, det har inget med att motorn behöver komma upp i rätt temperatur, bubblorna kom med en gång och dom blem inte fler när motorn kom upp i rätt arbetstemperatur, dessutom räckte det att köra motorn på tomgång
Det verkar då inte vara topplockspackningen eftersom du beskriver mittenslangen som nr 12 och att den kommer från avgaslimpan

/Janne

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]