Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ohlmar
#1439905
Har fått ny laddplats i vår brf men får den ej att fungera. I VOC står det att laddningen är pausad, och i displayen i bilen ser det ut som att den laddar men den lyckas inte räkna ut när den blir färdig. Uttaget på bilen är gult och växlar inte över till pulserande grönt.

Har fått testa andra platser där det fungerar för andra T8, den enda skillnaden är att jag har annan kabel (Menneke 20A typ2). Så det borde alltså inte vara fel på laddplatsen. Bilen har jag provat på ett antal andra laddplatser, på andra ställen, efter detta och där fungerar laddningen utmärkt så det borde inte heller vara fel på sladden eller bilen.

Till frågorna:
1. Kan det vara så att en standard typ2 till typ2 mode3-kabel inte fungerar till vissa laddboxar? I detta fallet Garo LS4.
2. Har alltid lämnat lite batteri kvar i bilen inför laddning, men efter den har varit inkopplad ett dygn så är batteriet helt tomt, alltså så tomt att den inte ens startar utan att motorn drar igång. Kan det till och med vara så att den kan dränera batteriet? Detta händer aldrig när bilen inte är inkopplad.

XC60 T8 2020.

Tack!
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
#1439908
Bara rent spontant, kan det vara laddaren som inte är aktiverad? Eller kan det vara så att du måste exempelvis måste ha en RF tagg eller liknande för att starta laddningen i laddaren? Tänker att det är en BF så låter senaste med RF tagg mest sannolikt så ingen kan ladda på din plats hursomhelst.

Skickat från min M2007J3SG via Tapatalk

av Ohlmar
#1439910
Hej!
Tack för svar :)
Ja, jag har en rfid-tag som jag aktiverar laddaren med. Efter den är startad så lyser den blått som enligt stolpen betyder "charging". Jag trodde också först att det var så att stolpen inte var aktiverad, men jag hade en person som hjälpte mig att testa några andra medlemmars stolpar med deras tags och det fungerade tyvärr inte heller. Vi vet också att deras stolpar fungerar med deras bilar, men inte min då.
av Hemingway
#1439911
1. Laddkabeln ska fungera, men eftersom bilen fungerar på andra laddplatser och andra bilar fungerar på denna laddplats så är det väl värt att testa genom att låna någon annans kabel en gång?
2. Nä, laddaren kan inte suga ur kraft, men om bilen fastnat i någon loop mot laddaren där den försöker koppla upp men inte lyckas så kan ju den manövern faktiskt kräva el om den konstant går.
3. Vilken är operatören för laddaren? Vem har BRF köpt dem av och vem står på taggen du har?
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
#1439914
Hmm, det låter väldigt skumt måste jag ändå säga... Helt klart låter det som att bilen inte kan "prata" korrekt med den berörda laddboxen iom att laddning fungerar i andra laddboxar. Kanske en mjukvaruuppdatering utav laddboxen kan vara på sin plats?

Googlade och kom fram till detta,

https://www.garoemobility.se/support/





Skickat från min M2007J3SG via Tapatalk

av Ohlmar
#1439917
Hemingway skrev: ons 07 apr 2021, 08:41 1. Laddkabeln ska fungera, men eftersom bilen fungerar på andra laddplatser och andra bilar fungerar på denna laddplats så är det väl värt att testa genom att låna någon annans kabel en gång?
2. Nä, laddaren kan inte suga ur kraft, men om bilen fastnat i någon loop mot laddaren där den försöker koppla upp men inte lyckas så kan ju den manövern faktiskt kräva el om den konstant går.
3. Vilken är operatören för laddaren? Vem har BRF köpt dem av och vem står på taggen du har?
1. Ska försöka få tag på en annan kabel för att testa. Återkommer med resultat!
2. Låter helt klart rimligt.
3. Då ska vi se om jag svarar rätt här. Står eways på taggen så det borde vara dom som har tjänsten och Garo som står för boxen.

Ska få prata med installatören under dagen hoppas jag så får vi se vad det leder till.

Edit: Det var problem med mjukvaran i laddstolpen.
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]