Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av liow
#1439774
Hej,

Jag behöver lite råd om vilken motor jag bör välja. Jag står i begrepp att köpa en begagnad XC60 (2018 och framåt), V60CC eller en vanlig V60 (båda 2019 och framåt). Absolut automat och troligen AWD (inte om det blir vanlig V60). Jag ska försöka beskriva vad jag vill ha, vad jag jämför med och mitt körmönster.

Till att börja med har jag idag en Kia Ceed SW GT-Line 2018 (bensin,, 136 hk, manuell). Vad jag inte gillar rent motormässigt är dels att jag måste växla ner när det kommer en liten backe när jag ligger i 70 km/h på sexan. Jag upplever alltså motorn som ganska svag i det läget. Dels tycker jag att det tar för lång tid att göra omkörningar i högre hastigheter (100-120 km/h). Bilen accelerar inte som jag skulle vilja att min bil ska göra.

Bilen står i ett gemensamt källargarage under bostadsrättsföreningen. Det är alltid svalt men aldrig kallt där. Uppskattningsvis är temperaturen inte under 10 grader på vintern, men jag är inte säker helt säker. Borde jag kalla det varm- eller kallgarage?

Ett typiskt år kör jag ca 800 mil. För det mesta är det lite kortare turer på helgerna, Utflykter, handling osv. Normalt sett ett par mil i alla fall, sällan körningar som bara en någon ett par kilometer. Några gånger per år, främst på sommaren, blir det lite längre turer (50-70 mil), då oftast motorvägskörning. På vintern händer det att bilen står orörd två veckor (vid något tillfälle tom. tre veckor.

Jag har vänner som en V60 CC D4 (2019 eller 2020) och XC60 B5 (bensin, 2020 eller 2021) och jag tycker båda bilarna verkar göra det jag saknar ganska bra.

Givet mina önskemål och körmönster, vilken moter tycker ni jag borde sikta in mig på? Har garaget någon betydelse angående de varningar man brukar få kring diesel med korta turer och att motorn inte hinner bli ordentligt varm?

Skatt och bränslekostnader är som ni förstår inte speciellt avgörande i valet, då en tank för mig räcker ganske länge oavsett, men det är ju såklart trevligt om långturerna inte upplevs som allför dyra när man gör dem.

Det handlar snarare om driftsäkerhet och att jag vill undvika onödiga skador givet körmönstret.

Jag tackar och bockar för alla tips och råd!
Användarvisningsbild
av Koldstart
#1439803
Varför inte en "Recharge"?

Om du kan ladda bilen från uttaget i parkeringskällerar känns det nästan som en no-brainer. ;-)
XC40 fås vel snart som OK 2nd hand köb?
av Malmstroem
#1439812
Om du hittar en -- så ta en B5 bensin.

Om du tittar på de bilar som är äldst i ditt spann så såldes det mest D4:or, så en sådan torde vara rätt mycket lättare att hitta begagnad. Att det sålts så pass mycket fler diesel hade gjort att jag nog letat rätt förutsättningslöst angående diesel eller bensin, utan istället titta på pris/skick/utrustning på den aktuella bilen.

Med din körprofil så passar bensin bäst, men jag tror inte att du kör så pass lite och kort att du får några större problem med en diesel. Jag har varit nere på 600 mil per år på en XC70 D5 som frun körde. Den kunde också stå någon vecka utan att någon rörde den. Det fungerade utan några som helst problem. De som har haft mest problem med diesel har ofta kört mindre än dig. Glöm bara inte bort att ladda batteriet om du har mest kortkörning. Bränslevärmaren tenderar att dra ut batteriet.

Om du vill vara extra miljövänlig (och få en roligare bil) så titta på en XC60/V60 T8 (V60 CC har inte sålts som plug-in hybrid). Du kan knappast räkna hem en sådan ekonomiskt, men har du råd så är den märkbart roligare än en D4...
av Lockis
#1439820
Malmstroem verkar missa att det inte är antalet mil per år som är problemet med diesel. Så länge man kan köra längre sträckor med en diesel är det ingen fara. Men om
Man bara kör 1 mil om dagen är diesel inget att rekommendera.

Jag hade satsat på en bensinare. I v60 utförandet tror jag en T/B4 hade varit tillräckligt för dig. I XC60 kan det nog vara värt att gå upp till en T5/B5 motor
av Keiser
#1439866
Hade köpt en T4. När jag tittade fanns det många bra alternativ, relativt billigt. Du får 190hk vilket borde vara en märkbar skillnad mot den bil du har idag. Provkör! Fundera sedan om det är någon utrustning du särskilt uppskattar och leta sen efter ett bra exemplar.
av Malmstroem
#1439872
Det brukar finnas ett samband mellan årlig och daglig körsträcka. 1 mil om dagen blir 365 mil om året. TS kör 800 mil om året — och låter ibland bilen stå i veckor. Det är därför sannolikt (på gränsen till visshet...) att det ibland blir längre körningar.

Det är en överdrift att dieslar bara fungerar till långkörning. Det finns många bensinmotorer som också mår dåligt av att gå 1 mil om dagen. Visst är dieslar känsligare — men det är ingen gigantisk skillnad.

Vi har som sagt varit nere på 600 mil om året med en XC70 D5. Det var mest kortkörningar — och inga som helst problem...

Jag skulle också föredra en bensinmotor med den körprofil som TS har — men att hävda att det inte går med en diesel är inte korrekt.
av liow
#1439987
Tack för all input!

Budget är runt 350, men kan ökas lite om utrustning, färg etc är helt rätt.

Gällande diesel och att motorn ska bli ordentligt varm - är det helt enkelt när temperaturmätaren kommit upp till mitten av skalan och får vara där en stund? Det borde ju gå att tänka på att vid behov ta lite omvägar. Såg någonstans på Volvos hemsida att man "mellan tankningarna bör få upp bilen i 70 km/h i minst 20 minuter". Det kan jag såklart fixa.

Mår dieselmotorer annars dåligt av det som gäller att bilen blir stående i garaget upp till två veckor? I temp runt 10-15 grader.
av Lövet
#1439988
liow skrev:Gällande diesel och att motorn ska bli ordentligt varm - är det helt enkelt när temperaturmätaren kommit upp till mitten av skalan och får vara där en stund? Det borde ju gå att tänka på att vid behov ta lite omvägar. Såg någonstans på Volvos hemsida att man "mellan tankningarna bör få upp bilen i 70 km/h i minst 20 minuter". Det kan jag såklart fixa.
Ja att köra en rejäl runda handlar om att bränna ur partikelfiltret. Men ett annat problem diesel har är att den kräver parkeringsvärmare för att få upp tempertaturen i bilen. Det ger dig 2 problem att tänka på 1) Du kan inte använda den i garaget 2) Det drar ur batteriet ganska mycket att använda under körning. Du behöver alltså fundera på hur du ska hantera batteriladdning om det behövs. Men bensin slipper du båda dessa två problem, de har inget filter och blir varma utan tillskottsvärmare.
liow skrev:Mår dieselmotorer annars dåligt av det som gäller att bilen blir stående i garaget upp till två veckor? I temp runt 10-15 grader.
Absolut inte. 10-15 grader i ett torrt garage är en alldeles utmärkt temperatur att förvara en bil i. Där har inte heller drivmedlet nån betyedelse, det är samma oavsett vad du väljer.

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]