Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
#1439989
liow skrev:Tack för all input!

Budget är runt 350, men kan ökas lite om utrustning, färg etc är helt rätt.

Gällande diesel och att motorn ska bli ordentligt varm - är det helt enkelt när temperaturmätaren kommit upp till mitten av skalan och får vara där en stund? Det borde ju gå att tänka på att vid behov ta lite omvägar. Såg någonstans på Volvos hemsida att man "mellan tankningarna bör få upp bilen i 70 km/h i minst 20 minuter". Det kan jag såklart fixa.

Mår dieselmotorer annars dåligt av det som gäller att bilen blir stående i garaget upp till två veckor? I temp runt 10-15 grader.
Den mår inte sämre av att stå 1-2 veckor än någon annan bil.
av Lockis
#1439991
Lövet skrev:Men bensin slipper du båda dessa två problem, de har inget filter och blir varma utan tillskottsvärmare.
Volvo införde väl partikelfilter på Bensinare för ett par år sedan?
Nu bör ju bensinaren inte ha samma bekymmer som en Diesel då den blir varmare snabbare?
av liow
#1439993
@Lövet, men behöver jag bry mig om att använda värmaren med tanke på garaget? Menar du att kupévärmen dröjer så länge innan den blir varm? Har aldrig ens funderat på det med tidigare bilar (som alla varit bensinare), men värmen kommer ju direkt när jag ställer i ac:n, är min upplevelse. Det skiljer sig alltså med diesel?
av Lövet
#1439994
liow skrev:@Lövet, men behöver jag bry mig om att använda värmaren med tanke på garaget? Menar du att kupévärmen dröjer så länge innan den blir varm? Har aldrig ens funderat på det med tidigare bilar (som alla varit bensinare), men värmen kommer ju direkt när jag ställer i ac:n, är min upplevelse. Det skiljer sig alltså med diesel?
Ja precis så. En dieselbil kommer kräva att du kör tillskottsvärmaren för kupevärme (framförallt inne i stan i låg fart) och det förbrukar batteri. Har du otur dvs att dina körsträckor är för korta kommer batteriet inte hinna laddas upp tillräckligt av körningen.
Lockis skrev:Volvo införde väl partikelfilter på Bensinare för ett par år sedan?
Nu bör ju bensinaren inte ha samma bekymmer som en Diesel då den blir varmare snabbare?
Det kan du säkert ha rätt i. Men bensinarna med filter (jag vet inte exakt när de kom) är ju så nya att man inte riktigt har kläm på om partikelfilter blir samma problem för bensin som diesel.

Sen ska man ju också ha med sig att Volvo har väldigt små problem med partikelfilter förutom vissa äldre utgåvor av 1.6d och 2.0d.
av liow
#1439998
Om man bara jämför motorerna, D4 och T5, eller motsvarande i B, utan att ta hänsyn till mitt körmönster, vad kan jag förvänta mig gällande körupplevelse apropå det jag skrev om att Kian är seg i omkörningar och klen i små backar på sexan. Jag vill ju att det ska hända lite när man trycker på gasen i båda situationerna. :)
av Malmstroem
#1440007
Prova och se vad du tycker. Jag tycker att både D4 och T5 ä helt OK. Jag skulle hellre ha D5 / T6 -- eller en hybrid. Men de är ovanligare och kostar mer.

När det gäller bränslevärmare så är rätt många bensindrivna (och hybrider) av de modeller och årgångar vi diskuterar här också försedda med bränslevärmare. Vist kan de dra ut batteriet -- men det är sällan ett problem när bilen körs. Du ska ha en extremt ogynnsam körprofil om batteriet dras ut för att bränslevärmaren används när motorn är igång. I teorin kan det ske -- men jag har inte hört någon som drabbats av det i praktiken. Däremot finns det många havererade batterier p.g.a. användning av bränslevärmare när bilen står parkerad. Det gäller dock både bensin, diesel och hybrid. Körs bilen lite så bör batteriet stödladdas.
av Lockis
#1440011
D4 är en diesel på 190HK. Har kört både AWD och FWD.
AWD är att föredra tycker

T5 är 250HK Bensin. Har inte någon direkt efrarenhet av den motorn men tror inte du blir missnöjd med varken eller om du jämför med din Kia :-D
av liow
#1441014
Hej alla,

Tack för all hjälp! Det slutade med att jag köpte en ny V60 CC B5 bensin MY 2021. En av de sista kvarvarande kampanjbilarna hos Bilia verkar det som. Bra utrusning, i princip allt jag ville ha. Så tack för alla råd!

En annan fråga, Bilia kommer säkert försöka sälja på mig Volviaförsäkring och serviceavtal. Jag har tänkt ta halvförsäkringen hos Trygghansa, det ser ut att vara lite billigare. Eller missar jag något viktigt? Gällande serviceavtal, jag hatar egentligen att binda upp mig på grejer, men kan det vara en fördel med avtal kontra att betala för servicen när det är dags? Jag bor i Stockholmsområdet och har inget emot att ringa runt för att jämföra priser..

Utsvängda byxor

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]