- tis 06 apr 2021, 16:06
#1439774
Hej,
Jag behöver lite råd om vilken motor jag bör välja. Jag står i begrepp att köpa en begagnad XC60 (2018 och framåt), V60CC eller en vanlig V60 (båda 2019 och framåt). Absolut automat och troligen AWD (inte om det blir vanlig V60). Jag ska försöka beskriva vad jag vill ha, vad jag jämför med och mitt körmönster.
Till att börja med har jag idag en Kia Ceed SW GT-Line 2018 (bensin,, 136 hk, manuell). Vad jag inte gillar rent motormässigt är dels att jag måste växla ner när det kommer en liten backe när jag ligger i 70 km/h på sexan. Jag upplever alltså motorn som ganska svag i det läget. Dels tycker jag att det tar för lång tid att göra omkörningar i högre hastigheter (100-120 km/h). Bilen accelerar inte som jag skulle vilja att min bil ska göra.
Bilen står i ett gemensamt källargarage under bostadsrättsföreningen. Det är alltid svalt men aldrig kallt där. Uppskattningsvis är temperaturen inte under 10 grader på vintern, men jag är inte säker helt säker. Borde jag kalla det varm- eller kallgarage?
Ett typiskt år kör jag ca 800 mil. För det mesta är det lite kortare turer på helgerna, Utflykter, handling osv. Normalt sett ett par mil i alla fall, sällan körningar som bara en någon ett par kilometer. Några gånger per år, främst på sommaren, blir det lite längre turer (50-70 mil), då oftast motorvägskörning. På vintern händer det att bilen står orörd två veckor (vid något tillfälle tom. tre veckor.
Jag har vänner som en V60 CC D4 (2019 eller 2020) och XC60 B5 (bensin, 2020 eller 2021) och jag tycker båda bilarna verkar göra det jag saknar ganska bra.
Givet mina önskemål och körmönster, vilken moter tycker ni jag borde sikta in mig på? Har garaget någon betydelse angående de varningar man brukar få kring diesel med korta turer och att motorn inte hinner bli ordentligt varm?
Skatt och bränslekostnader är som ni förstår inte speciellt avgörande i valet, då en tank för mig räcker ganske länge oavsett, men det är ju såklart trevligt om långturerna inte upplevs som allför dyra när man gör dem.
Det handlar snarare om driftsäkerhet och att jag vill undvika onödiga skador givet körmönstret.
Jag tackar och bockar för alla tips och råd!
Jag behöver lite råd om vilken motor jag bör välja. Jag står i begrepp att köpa en begagnad XC60 (2018 och framåt), V60CC eller en vanlig V60 (båda 2019 och framåt). Absolut automat och troligen AWD (inte om det blir vanlig V60). Jag ska försöka beskriva vad jag vill ha, vad jag jämför med och mitt körmönster.
Till att börja med har jag idag en Kia Ceed SW GT-Line 2018 (bensin,, 136 hk, manuell). Vad jag inte gillar rent motormässigt är dels att jag måste växla ner när det kommer en liten backe när jag ligger i 70 km/h på sexan. Jag upplever alltså motorn som ganska svag i det läget. Dels tycker jag att det tar för lång tid att göra omkörningar i högre hastigheter (100-120 km/h). Bilen accelerar inte som jag skulle vilja att min bil ska göra.
Bilen står i ett gemensamt källargarage under bostadsrättsföreningen. Det är alltid svalt men aldrig kallt där. Uppskattningsvis är temperaturen inte under 10 grader på vintern, men jag är inte säker helt säker. Borde jag kalla det varm- eller kallgarage?
Ett typiskt år kör jag ca 800 mil. För det mesta är det lite kortare turer på helgerna, Utflykter, handling osv. Normalt sett ett par mil i alla fall, sällan körningar som bara en någon ett par kilometer. Några gånger per år, främst på sommaren, blir det lite längre turer (50-70 mil), då oftast motorvägskörning. På vintern händer det att bilen står orörd två veckor (vid något tillfälle tom. tre veckor.
Jag har vänner som en V60 CC D4 (2019 eller 2020) och XC60 B5 (bensin, 2020 eller 2021) och jag tycker båda bilarna verkar göra det jag saknar ganska bra.
Givet mina önskemål och körmönster, vilken moter tycker ni jag borde sikta in mig på? Har garaget någon betydelse angående de varningar man brukar få kring diesel med korta turer och att motorn inte hinner bli ordentligt varm?
Skatt och bränslekostnader är som ni förstår inte speciellt avgörande i valet, då en tank för mig räcker ganske länge oavsett, men det är ju såklart trevligt om långturerna inte upplevs som allför dyra när man gör dem.
Det handlar snarare om driftsäkerhet och att jag vill undvika onödiga skador givet körmönstret.
Jag tackar och bockar för alla tips och råd!