Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1439207
Fick just en ny bil, en XC60 MY21. I ett anfall av "duktighet", så började jag läsa manualen på 702 sidor, främst för att se om det var några funktioner på bilen jag missat.

När jag läser om ljusreglaget, så är min bild av det som står där: Använd Auto-läget så löser sig allt! :-)

Samtidigt står det så här i en ruta:
"Bilens ljussystem kan inte i alla situationer avgöra när dagsljuset är för svagt eller tillräckligt starkt, t.ex. vid dimma och regn. Föraren är alltid ansvarig för att bilen framförs med ett trafiksäkert ljus och enligt gällande trafikbestämmelser."

Jojo, så är det ju, men min fråga är: Hur utövar man sitt ansvar? Jag saknar någon form av indikation på vilket ljus man kör på "just nu". Har jag missat något och detta finns? Är jag ensam om att tycka att detta vore bra?

Jag har användt sambon i sin bil för att t ex kolla så att bakljusen verkligen lyser och man kan ju se att ljuset slår om i tunnlar och P-hus men är det lite halvskumt ute, så ser man ju inte vilket ljus man har. Jag inser att jag kan ta över genom att manuellt ställa in halvljus, men det är inte det som är frågan. :-)
#1439227
Volvos ljusautomatik fungerar väl bäst av alla bilmärken och slår över till halvljus ganska tidigt vid skymning.
Bakljuset lyser av någon märklig anledning svagare när drl lyser fram. Dimma finns ingen automatik som klarar och i 0-läge lyser drl fram men bakljusen är släckta.
Men utöver vredet som du ställer in belysningen med som för övrigt själv inte har någon belysning så finns ingen indikering i instrumentet om vilket belysningsalternativ du valt. Det finns en grön lampa som alltid lyser och givetvis den blåa för helljus.
Våga vägra drl och kör med halvljus, då både du syns och ser bra i trafiken och som vanligt så slocknar det när bilen stängs av.
Senast redigerad av 1 Paglar, redigerad totalt 0 gånger.
#1440082
Paglar skrev:Volvos ljusautomatik fungerar väl bäst av alla bilmärken och slår över till halvljus ganska tidigt vid skymning.
Bakljuset lyser av någon märklig anledning svagare när drl lyser fram. Dimma finns ingen automatik som klarar och i 0-läge lyser drl fram men bakljusen är släckta.
Men utöver vredet som du ställer in belysningen med som för övrigt själv inte har någon belysning så finns ingen indikering i instrumentet om vilket belysningsalternativ du valt. Det finns en grön lampa som alltid lyser och givetvis den blåa för helljus.
Våga vägra drl och kör med halvljus, då både du syns och ser bra i trafiken och som vanligt så slocknar det när bilen stängs av.
Jag är inne på din linje beträffande halvljus och bara slå över till Auto när jag vill använda automatiskt helljus. Jag har inte testat hur det funkar än, så är det inte bättre än förra bilen, en V60 MY15, så blir det nog manuellt helljus. :-)
#1440116
x020377 skrev:
Paglar skrev:Volvos ljusautomatik fungerar väl bäst av alla bilmärken och slår över till halvljus ganska tidigt vid skymning.
Bakljuset lyser av någon märklig anledning svagare när drl lyser fram. Dimma finns ingen automatik som klarar och i 0-läge lyser drl fram men bakljusen är släckta.
Men utöver vredet som du ställer in belysningen med som för övrigt själv inte har någon belysning så finns ingen indikering i instrumentet om vilket belysningsalternativ du valt. Det finns en grön lampa som alltid lyser och givetvis den blåa för helljus.
Våga vägra drl och kör med halvljus, då både du syns och ser bra i trafiken och som vanligt så slocknar det när bilen stängs av.
Jag är inne på din linje beträffande halvljus och bara slå över till Auto när jag vill använda automatiskt helljus. Jag har inte testat hur det funkar än, så är det inte bättre än förra bilen, en V60 MY15, så blir det nog manuellt helljus. :-)
Har du dynamiska strålkastare (inte bara av/på med helljuset) så är det en ganska markant skillnad från gamla V60 så det kan allt vara värt att lägga sig på auto isf :)

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Rekommenderar att vänta med mjukvara 3.0, den[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]