Sida 1 av 2
Värdeminskning på två år begagnad V60 D3 aut Momentum 2020 för "år 3 och 4"?
Postat: ons 17 mar 2021, 21:30
av MaB70
Hej!
Jag står i valet och kvalet att fortsätta med tjänstebil eller köpa en privat bil.
Det känns som man når en ”tipping point” med de nya beskattningreglerna och att tjänstebil inte längre blir så förmånligt, att jag vill köra ”ny” (tjänste)bil längre.
Ett alternativ kan vara att köpa ut min nuvarande tjänstebil, Volvo V60 D3 Momentum aut 2020, som kommer att vara två år när kontraktet löper ut i september.
Men jag är osäker på hur jag skall räkna ut en så exakt månadskostnad som möjligt för den för nästkommande två år ("år 3 och 4" på bilen).
Jag har inte ägt en bil privat på över 15 år och är van att betala månadskostnad "all inc" förutom bränsle, så har ej koll på vad som gäller.
1) Vad är en trolig värdeminskning i % per år på denna modell, ungefär, med körsträcka 3500 mil/år? Den lär ju vara lägre än de ca 50% på tre år som en ny bil har (snitt ca 17% eller snarare kanske 20%, 15% 15%?). Bör man i så fall anta 15% även år tre och fyra? Eller 12% eller 10%? Skillnaden på 10% och 15% slår ungefär 1000kr/ mån över två år, så det är ju betydande skillnad om man räknar månadskostnad och skall jämföra med en ny tjänstebil med fast månadskostnad.
Tilläggas kan att bilen ser ”rätt ut” (svart, 19” sdäck och 18” vdäck, 4 utblås, ljusbrunt läder) och borde därmed attrahera 3e-handsmarknaden.
2) Vad är livslängden på s-däck (235/40R19) resp v-däck dubb (235x45R18) i mil räknat? 3500 mil "per säsong"?
3) Vad är Adblue-förbrukningen på årsmodell 2020? Jag har läst att förbrukningen ökat mycket på senaste årsmodellerna så referens till bil äldre än 2020 känns inte relevant. Jag vet att denna kostnad är rätt obetydlig, men många bäckar små...
Tack på förhand för kommentarer.
Re: Värdeminskning på två år begagnad V60 D3 aut Momentum 2020 för "år 3 och 4"?
Postat: ons 17 mar 2021, 22:52
av Lockis
1) milen spelar inte så stor roll på värdeminskningen. Att anta ett värde på 40-60% efter 3 år är nog ganska normalt. Av förklarliga skäl kan ingen ge exakta siffror. Efter 4 år är nog runt 40% av nybilspriset minus viss extrautrustning nog ett relativt säkert antagande.
2) hur långt är ett snöre? Detta är omöjligt att svara på då det är olika från märke till märke men även körstil spelar in. Någonstans runt 3.000 mil kanske lite mer? Du har ju kört bil så du bör ju ha ett hum om hur ofta däcken behöver bytas. Detta påverkas ju inte av om du äger bilen eller om den leasas.
3) min bil tog sig runt 2.500 mil på en tank vill jag minnas. Men det kan vara olika från bil till bil och motor till motor. Abblue förbrukningen bör väl styras av diesel förbrukningen.
Re: Värdeminskning på två år begagnad V60 D3 aut Momentum 2020 för "år 3 och 4"?
Postat: tor 18 mar 2021, 08:01
av jaronsso
Men ska du köpa ut bilen nu?
Förslaget omfattar ju nya bilar, som alltid.
Din bil tillhör ju nuvarande regler och är vad jag förstår typ 1,5 år gammal? Brukligt är väl att köra bilen 3 år åtminstone, om det är en normal förmånsbil.
Re: Värdeminskning på två år begagnad V60 D3 aut Momentum 2020 för "år 3 och 4"?
Postat: tor 18 mar 2021, 09:32
av pergrein
Jag har då fatta det som att det gäller alla bilar så det spelar ingen roll när dom är uttagna.
Mvh
Per
Re: Värdeminskning på två år begagnad V60 D3 aut Momentum 2020 för "år 3 och 4"?
Postat: tor 18 mar 2021, 09:38
av Lockis
pergrein skrev:Jag har då fatta det som att det gäller alla bilar så det spelar ingen roll när dom är uttagna.
Mvh
Per
What?
Det enda som påverkade befintliga bilar var miljöbilsrabatten.
Högre förmånsvärde påverkar bara nya bilar. Detta är tydligt kommunicerat.
Bonus/Malus påverkar bara nya bilar. Detta är tydligt kommunicerat.
Så vad exakt är det du har fattat att det gäller "alla" bilar?
Re: Värdeminskning på två år begagnad V60 D3 aut Momentum 2020 för "år 3 och 4"?
Postat: tor 18 mar 2021, 10:58
av jaronsso
pergrein skrev:Jag har då fatta det som att det gäller alla bilar så det spelar ingen roll när dom är uttagna.
Mvh
Per
Nej. Det är fel.
Det gäller för bilar uttagna från 1 juli 2021.
Kanske till och med jan 2022 som Skatteverket själva vill. De vill nämligen inte ha olika värden på samma bil under ett och samma beskattningsår.
Regeringen har dock önskan om juli 2021.
Så kör du vidare med din tjänstekärra så länge du kan :)
Jag sitter lite i samma sits. Min blir tre år augusti 2022. Beroende på hur mycket jag kör i tjänsten då kanske det är meningslöst att ta en förmånsbil..
Re: Värdeminskning på två år begagnad V60 D3 aut Momentum 2020 för "år 3 och 4"?
Postat: tor 18 mar 2021, 11:04
av Lockis
jaronsso skrev:pergrein skrev:Jag har då fatta det som att det gäller alla bilar så det spelar ingen roll när dom är uttagna.
Mvh
Per
Nej. Det är fel.
Det gäller för bilar uttagna från 1 juli 2021.
Kanske till och med jan 2022 som Skatteverket själva vill. De vill nämligen inte ha olika värden på samma bil under ett och samma beskattningsår.
Regeringen har dock önskan om juli 2021.
Så kör du vidare med din tjänstekärra så länge du kan :)
Jag sitter lite i samma sits. Min blir tre år augusti 2022. Beroende på hur mycket jag kör i tjänsten då kanske det är meningslöst att ta en förmånsbil..
Nu beror det ju självklart på vad man har för avtal.
Men min gissning är att det går att få rimliga förmånsbilar även efter höjningen.
en ID.4 t.ex har rätt bra förmånsvärde och tror den kommer ha det även i fortsättningen.
Det verkar dessutom bli mindre påverkan ju dyrare bilen är?! Lite dubbelmoral att bara göra dem billigaste bilarna dyrare...
Re: Värdeminskning på två år begagnad V60 D3 aut Momentum 2020 för "år 3 och 4"?
Postat: tor 18 mar 2021, 11:29
av Malmstroem
I mitt tycke var dubbelmoralen när dyrare bilar blev staffbeskattade. Så vitt jag ser blir de nya reglerna mer rättvisa -- men dyrare om du inte tar ut en riktigt dyr bil. Att någon kunde ta ut en dyrare bil tidigare ansågs tydligen så pass orättvisst att det krävde en hög skattesats...
Jag tror att de som fortsättningsvis tar ut förmånsbilar kommer att gå på hybrid/elbilar. För de som av någon anledning inte vill/kan ta en sådan så blir alternativt troligen en mindre billigare bil -- eller en begagnad. Det märks redan att begagnade bilar är efterfrågade och prisnivån hög.
Den klassiska Volvo-kombin med dieselmotor som har varit huvudalternativet under de senaste 10 åren kommer inte att vara speciellt attraktiv i framtiden.
Re: Värdeminskning på två år begagnad V60 D3 aut Momentum 2020 för "år 3 och 4"?
Postat: tor 18 mar 2021, 13:41
av pergrein
Lockis skrev: ↑tor 18 mar 2021, 11:04
jaronsso skrev:pergrein skrev:Jag har då fatta det som att det gäller alla bilar så det spelar ingen roll när dom är uttagna.
Mvh
Per
Nej. Det är fel.
Det gäller för bilar uttagna från 1 juli 2021.
Kanske till och med jan 2022 som Skatteverket själva vill. De vill nämligen inte ha olika värden på samma bil under ett och samma beskattningsår.
Regeringen har dock önskan om juli 2021.
Så kör du vidare med din tjänstekärra så länge du kan :)
Jag sitter lite i samma sits. Min blir tre år augusti 2022. Beroende på hur mycket jag kör i tjänsten då kanske det är meningslöst att ta en förmånsbil..
Nu beror det ju självklart på vad man har för avtal.
Men min gissning är att det går att få rimliga förmånsbilar även efter höjningen.
en ID.4 t.ex har rätt bra förmånsvärde och tror den kommer ha det även i fortsättningen.
Det verkar dessutom bli mindre påverkan ju dyrare bilen är?! Lite dubbelmoral att bara göra dem billigaste bilarna dyrare...
Bara läst vad tidningarna skrivit. Men nu har jag läst en dokument från Finansdepartementet och där framgår det ju klart att det är bilarna från det datum som beslutas och inte äldre.
Sorry
Mvh
Per
Re: Värdeminskning på två år begagnad V60 D3 aut Momentum 2020 för "år 3 och 4"?
Postat: tor 18 mar 2021, 13:45
av MaB70
Förtydligande för mitt inlägg:
min bil är två år i sept och det är då jag ev köper loss den (men jag måste beställa ny i maj och bestämma mig snart; har fått ett prel pris nu som skall justeras i sept).
En Volvo V60 hybrid kommer att "straffas" då det hamnar över brytpunkten med nya reglerna så den blir dyrare (igen). Om vi antar att man i praktiken inte direkt sparar bränslekostnad på en hybrid då den sörplar så mycket bensin på längre körning och att räckvidden är begränsad, så är det snarast en V60 B4 diesel som kan vara alternativet vid ny tjänstebil.
Jag har gjort en detaljerad kalkyl på att köpa loss min bil vid två år, men det är främst vad man skall sätta för procent-siffra per år på värdeminskningen som slår hårt på kalkyen.
Jag får köpa ut den till ca samma pris som Bilpriser.se anger som "pris handlare till privatperson" (med 6 mån garanti och 12 mån serviceavtal, samt ev skador åtgärdade) och detta pris är ca 18% under vad Bilia skulle sätta som bruttopris oprutat.
Jag skulle nog tappa ca 10% direkt om jag skulle sälja den privat, men därefter är ju frågan: vad tappar den per år? Kan man klara sig på 10%/ år eller pratar vi 12%, 14% eller mer?
Att beakta är ju att 3e året har den hög malus på skatten (9300 ) samt att den hamnar på 3500kr/år därefter, så egentligen skall man nog köpa en begagnad D3/D4 2018-2019 med lägre skatt, för bättre totalkalkyl.
Däcken antar jag nu skall hålla ca 4000mil i min kalkyl
Servicekostnader har jag tagit in från åf.
Adblue har jag lagt 250kr/ år så det är försumbara 20kr/ mån.
Jag tror mig hamna på ca 5500 kr/mån med nuvarande antaganden (utan bränsle) och skulle tro att en ny V60 B4 diesel hamnar på ungefär det samma när årsmodell 2022 släpps snart...så det kanske lutar åt fortsatt tjänstebil trots allt...