Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Blueberrry
#1438671
Vet inte om det har med VOC att göra men jag har beställt en ny xc 60 och kan inte koppla bilen till minvolvo. Har varit i kontakt med supporten fyra ggr nu. De har lyckas koppla ihop bilen tre ggr som vara ungefär en dag sen är det samma problem igen att den inte går att se på minvolvo. De verkar ju inte vara de smartaste huvudena på supporten i alla fall.
av johbj
#1438684
TTure skrev: ons 31 mar 2021, 00:14 När du avaktiverade/aktiverade via supporten, fick du felmeddelandet i VOC som sa att VOC varit AVAKTIVERA OCH MÅSTE KÖRAS I ÖVER MINST 30KM/TIM? Dvs när du väckt bilen och strax därefter försöker fjärrstarta den.
I mitt fall var ju bilen uppkopplade på verkstaden IOM låsbytet och det kanske är skillnad på avaktiverings nivån mot att endast göra dem remote? PT nämnde att alla felkoder var kollade och återställda även om de inte hade visat något fel.
Fick även se när han tittade på alla loggar i sin PC och kunde se alla mina lyckade (inom 10 min) och misslyckade kontaktförsök jag gjort, precis som du beskriver ditt problem.
Kanske värt ett fysiskt besök hos ÅF?
Har bokat in verkstadstid nu om 3 veckor (tidigaste möjliga).
av ricthedik
#1438862
Har testat den temporära fix som nämnts i tråden (starta värmaren inifrån bilen, öppna appen och när statusen för värmaren uppdaterats så stänger man av den från appen) och efter det fick jag det att funka att skicka kommandon från appen till bilen.
Men det verkar vara just som det benämns, temporärt...

Så jag testade en annan grej idag. Bilen hade stått parkerad i mer än 2 h och då gjorde jag följande:
  • Försökte ställa in en timer för parkeringsklimat - Fungerade ej :-(
  • Försökte direktstarta parkeringsklimat - Fungerade ej :-(
  • Försökte låsa upp bilen - Fungerade ej :-(

Efter detta (som ni säkert vet så tar det tiiiiiid innan man får det ilskna röda meddelandet längst ner i appen som säger att det inte fungerade) så låste jag upp bilen med fjärrnyckeln, väntade 10 s, och låste sedan igen. Efter det gjorde jag följande:
  • Direktstart av parkeringsklimat - Success! :party:
  • Avstängning av parkeringsklimat - Success! ;-)
  • Inställning av timer för parkeringsklimat - Success! :-D
  • Skicka destination till navigationen - Success! 8-)

Så det verkar snarare handla om att bilen måste ha varit "vid liv" (eller vad man ska kalla det) så tillvida att den som minst har varit upplåst inom den närmaste tiden.
Ska testa lite senare och se om kommunikationen mellan app och bil fortfarande fungerar eller om det ånyo krävs att man låser upp bilen innan man kan skicka kommandon.
av johbj
#1438896
ricthedik skrev: tor 01 apr 2021, 11:51 Har testat den temporära fix som nämnts i tråden (starta värmaren inifrån bilen, öppna appen och när statusen för värmaren uppdaterats så stänger man av den från appen) och efter det fick jag det att funka att skicka kommandon från appen till bilen.
Men det verkar vara just som det benämns, temporärt...

Så jag testade en annan grej idag. Bilen hade stått parkerad i mer än 2 h och då gjorde jag följande:
  • Försökte ställa in en timer för parkeringsklimat - Fungerade ej :-(
  • Försökte direktstarta parkeringsklimat - Fungerade ej :-(
  • Försökte låsa upp bilen - Fungerade ej :-(

Efter detta (som ni säkert vet så tar det tiiiiiid innan man får det ilskna röda meddelandet längst ner i appen som säger att det inte fungerade) så låste jag upp bilen med fjärrnyckeln, väntade 10 s, och låste sedan igen. Efter det gjorde jag följande:
  • Direktstart av parkeringsklimat - Success! :party:
  • Avstängning av parkeringsklimat - Success! ;-)
  • Inställning av timer för parkeringsklimat - Success! :-D
  • Skicka destination till navigationen - Success! 8-)

Så det verkar snarare handla om att bilen måste ha varit "vid liv" (eller vad man ska kalla det) så tillvida att den som minst har varit upplåst inom den närmaste tiden.
Ska testa lite senare och se om kommunikationen mellan app och bil fortfarande fungerar eller om det ånyo krävs att man låser upp bilen innan man kan skicka kommandon.
Då lider du av samma sjuka som jag:

När bilen är vaken/aktiv funkar det som det ska.
När bilen stått oaktiv i +10 minuter så är det tvärkört.
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
#1440700
Har följt detta via forumet, finns en lång tråd under V90-tråden också och har klarat mig men igår började problemet för mig med... Kan inte skicka några som helst kommandon till bilen, körjournalen syns inte, kan inte låsa/låsa upp etc. Dock uppdaterar den gällande laddning av batteri osv men kommandon verkar inte fungera.

Kör en V60 MY21 T6 Recharge.

Skickat från min M2007J3SG via Tapatalk

av ricthedik
#1441459
En lite uppdatering gällande min bil:
Hade tidigare som så många andra här inne problem med att VOC inte kunde ta emot kommandon från appen (sätta timers, direktstarta parkeringsklimat, starta motorn, skicka destination till nav o.s.v.) om det gått mer än c:a 10 min sedan bilen sist var igång.

Hade tid bokat för däckbyte på Bilia, och tänkte att jag kontaktar dem för att se om det går att göra ngt åt det här med VOC. Så de tog in bilen en timme innan däckbytet och tryckte in ny mjukvara.
Har precis lyckats ställa in en timer för parkeringsklimat via appen, och bilen har stått låst och avstängd i 50 minuter, så det är om inte helt bekräftat löst så i alla fall ett steg i rätt riktning!
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]