Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1431732
Hej

Nyligen inköpt XC60 B4 mildhybrid R-design, Diesel. Årsmodell-21, 400 mil.

Vid en uppdatering av programvara upptäcktes det att det 48-volts batteriet som ska driva den extra hybridmotorn inte gav den effekt som behövdes för att fungera som den ska.
Efter denna uppdatering är den i drift, och jag tycker mig känna att bilen är lite piggare vid ivägåkning.

Men nu till min fundering. Jag upplever också att när jag startar från stillastående, eller krypfart och ger ett hyfsat gaspådrag så får jag ett ”muller” i bilen i 1-2 sekunder som försvinner när farten gått upp i över ca 45 km/h. Kan även beskrivas som en typ av vibration, men inte i ratt eller liknande, utan är som en resonans i hela bilen. Inget som händer vid högre hastigheter och rejält gaspådrag.

Känns som att det borde vara denna hjälpmotorn som på något vis orsakar detta eftersom det kom efter att den blev aktiv. Har varit till Volvo och visat på detta och det är inget de känner till eller varit med om. De ska fortsätta undersöka så klart.

Är det någon av er som hört talas om, eller själv upplevt något liknande?
#1431785
Jag upplever ingen resonans eller buller i min bil, men jag vet inte heller om mitt 48V system fungerar som det ska... Första mildhybriden jag kör varpå jag inte har något att jämföra med, tror det fungerar men det kanske inte går på full effekt? Men som sagt, inga vibrationer eller resonans i drivlinan.
Vad föranledde ditt besök för mjukvaruuppdateringen?
#1431864
Det finns ingen särskild motor utan det är i princip startmotorn (ISG) som används som jag förstår.
#1431882
Jag vet inte - ska poängteras. Men tror att det är "dieselmullret" du hör. Har kört D3 och D4 i olika v70-varianter och det sköna mullret har alltid funnits där.
Inte lika skönt som de femcylindriga bensinfemmorna, men rimlig ersättare.

Nuvarande B5 låter som en yngling, men det får man ta.
#1431956
Det eneste jeg også kan si er at jeg synes B4 bilen er mycket soft og jevn ved igangkjøring/giring. Med erfaring fra 2012 D3 XC60 med 6 gir som ofte rykket litt både ved opp og nedgiring (og med en BMW i mellomtiden) til denne nye B4 modellen - så må jeg si jeg er veldig imponert over hvor "smooth" denne B4 er. Jeg vet jo ikke, men tenker at det er elmotoren som jamner ut igangkjøringen og giringen litt - man merker jo knapt noe.
Derimot er det en merkelig "traktorljud" eller knurring om man ikke kjører så alt for raskt og slipper opp gasspedalen litt. Det gjør egentlig ikke så mye og motoren virker som den jobber normalt, men derimot høres eller føles det ikke så bra. Man tror liksom at det skal gå fortere for det er med ljud - men det gjør det ikke. :-/ Kanske det er noe slikt du hører?
#1431986
Har förutom att en verkstadskille testat den också bett en säljare att testa bilen. Han kände detsamma som mig som han inte känt i andra likadana bilar, så något är avvikande. Men, när han testade så hade jag kört bilen i ca 40 minuter, så den var riktigt varm. Märkte då att det var betydligt mindre vibrationer än när den är kall, så det är ju en aspekt att ta med sig till verkstan.
Det är inte Dieselmullret jag känner tyvärr, har haft flera sådana bilar och detta är något helt annorlunda. Det jag fastnat för är just det att det enbart är så kort tid just vid låga farter och i samband med gaspådrag. Får en lite igenkänning från förr med lite äldre bil och glappa motorbussningar. Så, ska till verkstaden idag igen och be dom boka in en djupare undersökning, fortsättning följer...... I övrigt håller jag med, det är väldigt fin bil att köra och riktigt mjuk vid igångkörning ( om man inte ger för mycket gaspådrag), det som fungerar väldigt bra är den delen med start/stopp som jag alltid tidigare har tryckt bort, men nu märks den knappt.
Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]