Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1432125
Vetefasiken om den återvinner vid motorbroms? Den ger ingen indikation om att den skulle göra det och jämfört med BMW 520xd som regenerar vid motorbroms så är skillnaden i drivlinans motstånd vid motorbroms avsevärd vid gasuppsläpp (automat på bägge).
Kanske kommer med en mjukvaru uppdatering till tidiga 21:or?
#1432160
adamzki skrev:Enbart vid fotbromsning. I alla fall för bil med Automatlåda....
Det finns väl inga volvo mildhybrider med manuell låda?
Kan man ens beställa en volvo med manuell låda idag?
#1432162
Lockis skrev:
adamzki skrev:Enbart vid fotbromsning. I alla fall för bil med Automatlåda....
Det finns väl inga volvo mildhybrider med manuell låda?
Kan man ens beställa en volvo med manuell låda idag?
XC40 har fortfarande kvar manuell låda som alternativ till en del "motorer".
#1432954
Min XC60 B5 indikerar laddning vid motorbroms. Det är inte så vanligt och kräver att bilens hastighet bromsar en del, men det förekommer.
#1432972
cstigson skrev:Min XC60 B5 indikerar laddning vid motorbroms. Det är inte så vanligt och kräver att bilens hastighet bromsar en del, men det förekommer.
När adaptiv farthållare är aktiverad och minskar hastighet pga av trafik framför så används bromsarna och kan förväxlas med motorbroms. Tror inte laddning sker vid vanlig motorbroms utan är kopplat till bromssystemet. Inte bombsäker men nära nog.
#1433523
Updatering på detta med mina ”muller”. Inne på verkstad idag och blev väl inte så mycket klokare någon av oss. Det har faktiskt blivit något bättre märker jag när bilen blir varm, eller nu när det blivit mera värme utomhus. Ingen aning varför...?
Verkstan tyckte lätet/ vibrationerna kom från bakdelen, så viss misstanke drivlinan. Fanns även spekulation om det kan vara vinterhjulen som blir påverkade vid ett kraftigare gaspådrag. Hur som , verkstaden ska kontakta Volvo för att de om de har något liknande i deras databas med insamlade avvikelser, samt att jag ska sula om till sommardäck framöver för att se om blir någon skillnad. Så, fortsättning följer....
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]