Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1447285
Låter som de är på spåret med vad som kan vara orsaken då till vibrationerna i din bil då. Kopplat ur 4-hjulsdriften och vibrationerna försvann.
Hoppas det löser sig snart så du kan använda bilen med 4-hjulsdrift.
/Bo
#1447295
Fyrhjulsdriften är inkopplad och fungerar, men som sagt det vibrerar vid gaspådrag. Verkstan gör inget mera, de anser att det är så här det kan vara. Därför är jag intresserad om andra liknande bilar beter sig på samma sätt. Kommer själv att prova så många olika jag kommer över.
#1447350
Jag tycker att den XC60 B4 AWD jag kör ibland vibrerar lite mer under gaspådrag än den V60 B4(ej awd) jag kör just nu. Så jag misstänker det är någon form av produktegenskap.
Kommer ihåg när jag körde sista årsmodellen av XC70 AWD och just det exemplar jag körde vibrerade ganska ordentligt vid acceleration från start.
#1447376
Tack Niclas, kanske är som du säger -någon form av produktegenskap. Vekar som att verkstan är inne på samma linje. Troligtvis att det sker vid det extra vrid som 48-voltssystemet genererar just vid gaspådraget, att slirkopplingen får jobba extra just då. Var det slirkoppling tro som verkstan nämnde...?? Kan nämnas att det var en ny typ av olja jämfört med tidigare modeller som behövdes fyllas på med när de tidigare bytte AOC'n. Min okunskap....är AOC'n som de nämnde detsamma som Haldex tro?
Det är i varje fall den klumpen som sitter framför bakaxel och hanterar inkoppling/behov av 4-hjulsdriften.
#1447666
Har testat lite med min bil och visst kan jag få fram vibrationer från bakvagnen.
Men det krävs betydligt mer gaspådrag än jag normalt använder från stillastående, i kombination med att man svänger ökas kraften i vibrationerna lite.
Är helt övertygad om att det är Haldexen, skulle det kunna vara att den inte orkar hålla mot när man trycker på, dvs att den försöker låsa lamellerna med fullt tryck men att de ändå slirar/hoppar?
Har för mig att Volvo låser Haldexen från stillastående upp till en viss hastighet för att ge bättre grepp.
#1447683
Javerhammar skrev:Har för mig att Volvo låser Haldexen från stillastående upp till en viss hastighet för att ge bättre grepp.
Om du med låsning menar "konstant"fyrhjulsdrift så stämmer det att det att bilen alltid startar med fyrhjuldsrift. Tror de kallar det för "AWD with instant traction" :-)
#1447693
Javerhammar skrev:Har testat lite med min bil och visst kan jag få fram vibrationer från bakvagnen.
Men det krävs betydligt mer gaspådrag än jag normalt använder från stillastående, i kombination med att man svänger ökas kraften i vibrationerna lite.
Är helt övertygad om att det är Haldexen, skulle det kunna vara att den inte orkar hålla mot när man trycker på, dvs att den försöker låsa lamellerna med fullt tryck men att de ändå slirar/hoppar?
Har för mig att Volvo låser Haldexen från stillastående upp till en viss hastighet för att ge bättre grepp.
Håller med, det är vid extra gaspådrag jag upplever detta samt extra påtagligt om man svänger samtidigt. Lite detta jag är ute efter att få feedback på om andra bilar har detsamma. Isf verkar det som att min verkare har rätt i det han säger att det är så på denna typ av modell. Han pratade om detta med att lamellerna slirar lite innan de fäster, och därav vibrationerna. Men om det är så att Haldexen är låst vid stillastående verkar det vara tvärtom, är det kanske när de släpper..?
Så jag får kanske släppa detta och gå vidare med att lätta på gasfoten lite? En oro jag har är om det fortfarande är något som inte bör vara och att det kommer att visa sig längre fram att Haldexen tagits stryk (troligtvis när garanti gått ut).
#1447697
Jag tycker min låter lite som ett jetplan som precis lyft från backen när jag gasar iväg från stillastående. Ett "vrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr" fast lågfrekvent.
#1447702
Slasse skrev: fre 28 maj 2021, 09:51 Jag tycker min låter lite som ett jetplan som precis lyft från backen när jag gasar iväg från stillastående. Ett "vrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr" fast lågfrekvent.
Precis, håller med, bra beskrivet. Skönt på sätt och vis att det inte bara är min kärra. :-)
#1447849
adamzki skrev:
Slasse skrev: fre 28 maj 2021, 09:51 Jag tycker min låter lite som ett jetplan som precis lyft från backen när jag gasar iväg från stillastående. Ett "vrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr" fast lågfrekvent.
Precis, håller med, bra beskrivet. Skönt på sätt och vis att det inte bara är min kärra. :-)
Härligt är det och det bästa med B4 motorn! Påminner om gamla 5 cylindriga D4 motorn, fast den morrade lite mer.

Men vad är problemet om du får nya l&ar[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6[…]

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]