Javerhammar skrev:Har testat lite med min bil och visst kan jag få fram vibrationer från bakvagnen.
Men det krävs betydligt mer gaspådrag än jag normalt använder från stillastående, i kombination med att man svänger ökas kraften i vibrationerna lite.
Är helt övertygad om att det är Haldexen, skulle det kunna vara att den inte orkar hålla mot när man trycker på, dvs att den försöker låsa lamellerna med fullt tryck men att de ändå slirar/hoppar?
Har för mig att Volvo låser Haldexen från stillastående upp till en viss hastighet för att ge bättre grepp.
Håller med, det är vid extra gaspådrag jag upplever detta samt extra påtagligt om man svänger samtidigt. Lite detta jag är ute efter att få feedback på om andra bilar har detsamma. Isf verkar det som att min verkare har rätt i det han säger att det är så på denna typ av modell. Han pratade om detta med att lamellerna slirar lite innan de fäster, och därav vibrationerna. Men om det är så att Haldexen är låst vid stillastående verkar det vara tvärtom, är det kanske när de släpper..?
Så jag får kanske släppa detta och gå vidare med att lätta på gasfoten lite? En oro jag har är om det fortfarande är något som inte bör vara och att det kommer att visa sig längre fram att Haldexen tagits stryk (troligtvis när garanti gått ut).