Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1448286
Upplever också vibrationer vid sväng och gaspådrag. Märks speciellt väl om jag dessutom drar släp och typ kör runt ett gathörn, då uppstår en tydlig vibration. XC60 B4 MY21
#1448288
Mumsmums skrev:Upplever också vibrationer vid sväng och gaspådrag. Märks speciellt väl om jag dessutom drar släp och typ kör runt ett gathörn, då uppstår en tydlig vibration. XC60 B4 MY21
Verkar som sagt likna en produktegenskap eftersom det tydligen är så på flera kärror. Men, har svårt att släppa det som något naturligt ändå... Men det kanske är så det blir när det kommer tillfällig extra kraft vid gaspådrag på 14 Hk och (??) i vridmoment. Har läst någonstans det extra vrid som genereras men hittar det inte nu.
#1456234
Jag har en B5 Bensin -21 och har problem med vibrationer. Dels mellan 75-80 som jag tror är däcken. Har varit inne och balanserat om men ingen skillnad, snarare lite värre.
Andra problemet är vid acceleration. Precis när lockupen börjar gå i före växling vid 20-30km/h så känner man tydliga vibrationer. Sedan när lådan har låst på trean (eller om det är tvåan) så försvinner vibrationerna. Vet inte om det är samma fenomen som andra har beskrivit här. Ska boka in den för felsökning.
#1456259
Johlar82 skrev: ons 28 jul 2021, 20:11 Jag har en B5 Bensin -21 och har problem med vibrationer. Dels mellan 75-80 som jag tror är däcken. Har varit inne och balanserat om men ingen skillnad, snarare lite värre.
Andra problemet är vid acceleration. Precis när lockupen börjar gå i före växling vid 20-30km/h så känner man tydliga vibrationer. Sedan när lådan har låst på trean (eller om det är tvåan) så försvinner vibrationerna. Vet inte om det är samma fenomen som andra har beskrivit här. Ska boka in den för felsökning.
Låter precis som det jag upplever på min förutom detta vid högre hastighet. Enligt Volvo så är det så mer eller mindre på dessa modeller. Ingen verkar kunna svara på vad det kan innebära i förlängningen. Jag upplever det värre i vintras och mindre nu under den varmare delen av året. Kyla, trögare olja i Haldexen, större risk för vibrationer? Jag vet inte, kan inget om bilar, men låter logiskt.
#1456284
adamzki skrev: tor 29 jul 2021, 00:26
Johlar82 skrev: ons 28 jul 2021, 20:11 Jag har en B5 Bensin -21 och har problem med vibrationer. Dels mellan 75-80 som jag tror är däcken. Har varit inne och balanserat om men ingen skillnad, snarare lite värre.
Andra problemet är vid acceleration. Precis när lockupen börjar gå i före växling vid 20-30km/h så känner man tydliga vibrationer. Sedan när lådan har låst på trean (eller om det är tvåan) så försvinner vibrationerna. Vet inte om det är samma fenomen som andra har beskrivit här. Ska boka in den för felsökning.
Låter precis som det jag upplever på min förutom detta vid högre hastighet. Enligt Volvo så är det så mer eller mindre på dessa modeller. Ingen verkar kunna svara på vad det kan innebära i förlängningen. Jag upplever det värre i vintras och mindre nu under den varmare delen av året. Kyla, trögare olja i Haldexen, större risk för vibrationer? Jag vet inte, kan inget om bilar, men låter logiskt.

Har läst om liknande symtom på några forum för XC90 utan mildybrid.
Det verkar ju dock inte vara alla med B motorer som har problem. Själv funderar jag på om det kan vara en upphängning till växellådan som inte är ok och leder in vibrationer.
Vi får se vad dom säger när jag lämnar in den, kommer inte att acceptera att det är en ”egenskap” på B motorerna.
#1482492
Hej Johlar.
Fick du något svar från Volvo? Jag har nämligen samma problem med min B5-20. Det blir bara värre eller är det jag som är känsligare för jag märker det konstant vid 1400-1500 varv. Speciellt när man kör 40-45km/h vilket men kör en hel del😠
#1482513
Jag körde 1300 mil i en V60 B4 diesel FWD förra året (MY21), det ni beskriver nu stämmer exakt på den. Trodde det var hjulen.... men den var FWD, på beskrivningen låter det mer sannolikt att det skulle hända på en AWD?
S/V60 Polestar utan taklucka

Värt att ha med sig är att tiden då[…]

Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]