Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1440019
Uppdatering på ärendet igen. Vad har gjorts och konstaterats?
1) Började när 48-voltssystemet kopplades in som råkat vara ur drift sedan bilen var ny.
2) Vibrationerna kommer från bakdelen är konstaterat.
3) 4-hjulsdriften kopplades ur och bilen testades med enbart 2-hjulsdrift (framhjul) vid gaspådrag= INGEN vibration/"muller".
4) Bytt från vinterdäck till sommardäck där man trodde att det skulle finnas någon påverkan= FORTFARANDE vibration/"muller". Så inget däckrelaterat.
5) Kommer enbart vid ca 40-45 km/h vid gaspådrag större eller mindre. Går att smyga iväg utan vibration/"muller" men märks litegrann även där...
6) Har själv testat en annan exakt likadan kärra hos handlare= INGEN vibration/"muller" på samma sätt.

Så nästa steg är att verkstan kommer att ta in den för ytterligare undersökning. Känns prutt när man köper en ny bil för nästan 600 papp och det ingår klippkort till verkstan :mad:
Verkstan har kommunikation med Volvo centralt med detta, så får hoppas att det kan komma någonting därifrån.
Är det någon av er som kan tänkas ha ett tips, eller hört något liknande?
#1440133
adamzki skrev:Uppdatering på ärendet igen. Vad har gjorts och konstaterats?
1) Började när 48-voltssystemet kopplades in som råkat vara ur drift sedan bilen var ny.
2) Vibrationerna kommer från bakdelen är konstaterat.
3) 4-hjulsdriften kopplades ur och bilen testades med enbart 2-hjulsdrift (framhjul) vid gaspådrag= INGEN vibration/"muller".
4) Bytt från vinterdäck till sommardäck där man trodde att det skulle finnas någon påverkan= FORTFARANDE vibration/"muller". Så inget däckrelaterat.
5) Kommer enbart vid ca 40-45 km/h vid gaspådrag större eller mindre. Går att smyga iväg utan vibration/"muller" men märks litegrann även där...
6) Har själv testat en annan exakt likadan kärra hos handlare= INGEN vibration/"muller" på samma sätt.

Så nästa steg är att verkstan kommer att ta in den för ytterligare undersökning. Känns prutt när man köper en ny bil för nästan 600 papp och det ingår klippkort till verkstan :mad:
Verkstan har kommunikation med Volvo centralt med detta, så får hoppas att det kan komma någonting därifrån.
Är det någon av er som kan tänkas ha ett tips, eller hört något liknande?
3. Då är det väl löst, kardanaxel?
#1440152
Robbi skrev:
adamzki skrev:Uppdatering på ärendet igen. Vad har gjorts och konstaterats?
1) Började när 48-voltssystemet kopplades in som råkat vara ur drift sedan bilen var ny.
2) Vibrationerna kommer från bakdelen är konstaterat.
3) 4-hjulsdriften kopplades ur och bilen testades med enbart 2-hjulsdrift (framhjul) vid gaspådrag= INGEN vibration/"muller".
4) Bytt från vinterdäck till sommardäck där man trodde att det skulle finnas någon påverkan= FORTFARANDE vibration/"muller". Så inget däckrelaterat.
5) Kommer enbart vid ca 40-45 km/h vid gaspådrag större eller mindre. Går att smyga iväg utan vibration/"muller" men märks litegrann även där...
6) Har själv testat en annan exakt likadan kärra hos handlare= INGEN vibration/"muller" på samma sätt.

Så nästa steg är att verkstan kommer att ta in den för ytterligare undersökning. Känns prutt när man köper en ny bil för nästan 600 papp och det ingår klippkort till verkstan :mad:
Verkstan har kommunikation med Volvo centralt med detta, så får hoppas att det kan komma någonting därifrån.
Är det någon av er som kan tänkas ha ett tips, eller hört något liknande?
3. Då är det väl löst, kardanaxel?
Håller med, känns som så. Men verkstan är inne på att då bordet det vibrera vid annan hastighet också.
#1440153
Robbi skrev:Finns det något enkelt sätt att upptäcka om inte 48V är i funktion? Det borde väl ex inte indikera att det laddar när man bromsar?
Osäker på det, tänkte inte på det innan min var inne och det upptäcktes att den inte var med i matchen. Men om det inte laddar när man bromsar så borde det indikera på att 48V inte är aktiverad tycker jag.
#1441134
Senaste besked från verkstan. De har varit i kontakt med Volvo och fått uppdraget att byta Slutväxel....? i bakaxeln tror jag det var. Tydligen "klumpen" som sitter på bakaxeln.
Skulle tro att det finns några av er ute där som kan korrigera om jag är ute på fel linje.
Verkar som de tror att det kan vara något som blir påverkat där och börjar vibrera när det blir lite vrid vid gaspådrag som ska hanteras.
Så nu är det bara att hålla tummarna.
#1447191
Uppdatering: Efter tidigare byte av "klumpen", som jag förstår heter AOC som hanterar några slirkopplingar tyckte jag att det blev något bättre. Men det gick över fort, "mullret" är likadant vid gaspådrag. Jag har provat en annan liknande och upplevde inget "muller".
Så den har varit inne på verkstad igen för undersökning och inget ytterligare kom fram, de har kikat på alla delar som finns och inget som de kan se är avvikande. Verkstaden har även provat 2 st likadan hos handlaren och de säger att de har mer eller mindre dessa vibrationer vid samma område och vid gaspådrag.
Så nu verkar jag inte komma längre än att det sägs - att det verkar vara så på den modellen. Verkar handla om de effektökning/ vrid som blir när 48-voltssystemet hjälper till.

Nu till mitt önskemål. Finns det någon annan därute som har en likadan modell som jag har som kan uttala sig om de upplever samma sak som jag gör med min bil? Ett slags "muller" vid hyfsat gaspådrag stillastående/krypfart upp till ca 50 km/h.
XC60, B4, R-design (vilket jag inte tror har någon betydelse), 2021 (tillverkad 2020-08), Diesel. Miltal kring 900

Om det finns sådana som INTE har det på detta vis så känner jag att det inte är normalt, och då tänker jag gå vidare med detta. Min fundering är vad som kan ske om några år som kan vara relaterat till detta, speciellt om garantier gått ut...
#1447216
Vart bor du? Upplever inget "Müller" mellan 0-50 på min B4 iofs V60CC men drivlinorna lär vara samma.
Det jag tänkt på är att det vid kraftigt gaspådrag kan komma några små vibrationer från bakvagnen, men där tror jag mer det handlar om att Haldexen låser och det orsakar vibrationerna.

Har verkstaden prövat att deaktivera Haldexen för att se om det gör någon skillnad?
#1447220
Tack för input. De har bytt som jag förstår kopplingsenheten som jag beskriver ovan. Vekstan var inne lite på samma linje som dig, att det kan uppstå vibrationer när , tror han sa, när slirkopplingen går in. Osäker om jag minns rätt här.... Är dålig på detta med bilar, men är Haldex detsamma som de redan bytt? De har i varje fall kopplat ur fyrhjulsdrivningen och då försvann vibrationerna.
Fjädermellsnlägg

Den sitter inte som standard på alla å[…]

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3 2.0 mk3 2016 som jag bytte till Somm[…]