Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
Jag åkte från Alingsås till Stockholm och jäklar vilken komfort. Äntligen är rälsbussen borta och nu är Volvo komfort igen. Mina två innan var XC70 sport edition och V90 CC. Dessa var styva jäklar och jag hade nästan tänkt att ”det ska väl vara så?”. Nu vågar jag igen påstå att jag åker Volvo för komfortens skull.

Någon mer som gjort samma reflektion?
Åkte Sthlm-Sundsvall T&R igår med min V60CC - en rakt igenom behaglig upplevelse :) Vår XC70 utan sportchassi är betydligt mjukare satt och är faktiskt (i mitt tycke) bekvämare på långfärd.
En reflektion från resan är att då jag jämför med min tidigare 2017 Superb, gjorde många långa resor med den och var alltid helt slut efter en dag bakom ratten. Efter resan med Volvon var jag kanske inte direkt pigg, men långt ifrån lika trött/slut som med gamla bilen.
Jag ger den fem stjärnor :)
Användarvisningsbild
av Robbi
Javerhammar skrev:Åkte Sthlm-Sundsvall T&R igår med min V60CC - en rakt igenom behaglig upplevelse :) Vår XC70 utan sportchassi är betydligt mjukare satt och är faktiskt (i mitt tycke) bekvämare på långfärd.
En reflektion från resan är att då jag jämför med min tidigare 2017 Superb, gjorde många långa resor med den och var alltid helt slut efter en dag bakom ratten. Efter resan med Volvon var jag kanske inte direkt pigg, men långt ifrån lika trött/slut som med gamla bilen.
Jag ger den fem stjärnor :)
Ja, XC70 med vanligt chassi var fantastisk. V90 fick de för sig att typ vanligt chassi var sport som standard. Det är skönt att de börjar göra mjukare bilar igen.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
av fjohan82
Tur att det finns olika alternativ, mjuka bilar gör mig sjösjuk... :-)
Användarvisningsbild
av Robbi
fjohan82 skrev:Tur att det finns olika alternativ, mjuka bilar gör mig sjösjuk... :-)
Det är just det, V60CC är lagom mjuk utan att gunga eller köra på tvättbräda. De har lyckats med comforten och inte endast väghållningen.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Robbi skrev: ons 17 feb 2021, 10:45
fjohan82 skrev:Tur att det finns olika alternativ, mjuka bilar gör mig sjösjuk... :-)
Det är just det, V60CC är lagom mjuk utan att gunga eller köra på tvättbräda. De har lyckats med comforten och inte endast väghållningen.
Det är bra!
Sen finns bilar som är så mjuka att de nästan kroknar vid mer "avancerad" högfartskörning (pratar inte svensk motorvägsfart), dock inget man ägnar sig åt här hemma.
Användarvisningsbild
av Slasse
Samma här. Hade V70 MY16 Sport innan och det här är mycket skönare att köra. Speciellt i Stockholm där lokalgatorna är jobbiga med mycket farthinder.
Användarvisningsbild
av Robbi
Ja, det är något lugn som infaller sig med nya V60 CC. Man liksom slappnar av och njuter av komforten. Senast jag upplevde det var med V70 och XC70. Med den nya plattformen kom ett stressmoment, småvibbar och styvhet som gjorde att långkörning blev lite ”elektrifierat.” Jag vande mig men när jag köpte iväg med min nya V60 CC så var det liksom ”Så här ska fan en Volvo vara i komfort”.

Alltså jag kan inte annat än hävda min känsla och har ingen aning om skillnad i stötdämpare och dämpning? Hur är den vanliga V60? Är det någon som sitter på teknisk info om dämpare och fjädring? Är det kanske endast storleken som gör det?

En bra verkstad är guld värt! Hoppas st[…]

Fällbart framsäte?

Fast på en 142 var det ju till för att […]

Vibrationer vid gaspådrag C70

Har du kollat bärarms bussningarna?

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Mycket snyggt, jag tycker R-Design på den v[…]