Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla hybridförare,
Är lite nyfiken på vad ni har för förbrukning samt räckvidd på era laddhybrider. Många faktorer kan påverka både förbrukningen och räckvidden, speciellt nu när det är kallt. Men det är alltid kul att se vad vi alla ligger på.

Ange gärna vad i har för laddhybrid (t6/t8) (xc60/v60) samt hur era körvanor ser ut!

Själv har jag xc60 t8 my20 som har gått 700 mil. 1 långresa är gjord på tot 110 mil (snittade 0.9 med takbox samt ganska tung högerfot). Kör fram och tillbaka till jobbet på enbart el men har blivit ganska mycket "4wd" läge i samband med snövädret.
Bilen har sedan ny snittat 0.58L/10 km. Kommer nu under kylan ca 3.5-3.9 mil pel laddning (20" vinterdäck). Under sensommaren när den var ny kom jag flertalet gånger över 4.5 mil (21").

Vad jag är lite chockad över är ändå hur pass "mycket" bensin bilen drar när man kör på enbart el, det är väl bränslevärmaren som är boven.
Användarvisningsbild
av Paglar
Jag hämtade ut min V60 T8 i mars förra året, pga Covid och hemarbete har den rullat 1900 mil nu, mindre än hälften av vad jag brukar köra. Därmed har det blivit mycket mer korta körningar på el, räckvidden i somras var typiskt 50-55km nu på vintern kanske 30km. Som mest har jag förbrukat 8,4 kWh på en laddning enligt VOC men mindre nu på vintern, batteriet tappar väl kapacitet i kylan.
Medelförbrukningen hittills är 0,21l/mil och 1,25kW/mil.
Jag har stängt av bränslevärmaren under färd men kör värmaren 10-15 minuter innan avfärd vid behov.
Ber om ursäkt för viss OT. Jag står i begrepp att köpa en ny XC60 men kan inte bestämma mig för om det blir en B4 diesel mildhybrid eller en T6 Recharge och försöker nu ta in alla för-resp nackdelar med de olika alternativen. Lutar nu mest åt laddhybriden och försökt läsa om hur värmaren funkar på dessa. Fattar jag det rätt att det finns en bränsledriven värmare men att den inte går att använda "ute i skogen" utan att bilen måste vara ansluten till ett eluttag?

Från instruktionsboken:

Batteri och laddning
Värmaren drivs av bilens hybridbatteri. Om laddningsgraden i hybridbatteriet är för låg stängs värmaren av automatiskt och förardisplayen visar ett meddelande.

OBS
Se till att batteriets laddningsgrad är tillräckligt hög om värmaren behöver användas. Bilen måste vara ansluten till ett eluttag för att värmaren ska kunna användas till förkonditionering.
av Lockis
Mumsmums skrev:Ber om ursäkt för viss OT. Jag står i begrepp att köpa en ny XC60 men kan inte bestämma mig för om det blir en B4 diesel mildhybrid eller en T6 Recharge och försöker nu ta in alla för-resp nackdelar med de olika alternativen. Lutar nu mest åt laddhybriden och försökt läsa om hur värmaren funkar på dessa. Fattar jag det rätt att det finns en bränsledriven värmare men att den inte går att använda "ute i skogen" utan att bilen måste vara ansluten till ett eluttag?

Från instruktionsboken:

Batteri och laddning
Värmaren drivs av bilens hybridbatteri. Om laddningsgraden i hybridbatteriet är för låg stängs värmaren av automatiskt och förardisplayen visar ett meddelande.

OBS
Se till att batteriets laddningsgrad är tillräckligt hög om värmaren behöver användas. Bilen måste vara ansluten till ett eluttag för att värmaren ska kunna användas till förkonditionering.
Du ska kunna köra värmaren utan problem. Den drar inte så mycket ström och det finns alltid en buffert för att t.ex garantera AWD.
Gällande förkonditionering så är det lite otydligt. För du kan fjärrstarta bilen och starta bränslevärmaren.
Förkonditionering innebär även att sätes värme och ratt värme drar igång. Så därför behöver bilen vara kopplad på ström vid detta alternativet.
Är det kallt ute så startar även elvärme i speglar och rutor.

Du får ju även kylning via AC om det är varmt ute.
Det jag menar är om jag som idag på min XC60 D4 AWD kan köra värmaren utan att starta motorn eller vara kopplad till ett eluttag. Tex när man ska hem från jobb och står på en p-plats utan eluttag eller varit ute och åkt skidor och vill komma tillbaka till en varm bil.
av Lockis
Mumsmums skrev:Det jag menar är om jag som idag på min XC60 D4 AWD kan köra värmaren utan att starta motorn eller vara kopplad till ett eluttag. Tex när man ska hem från jobb och står på en p-plats utan eluttag eller varit ute och åkt skidor och vill komma tillbaka till en varm bil.
Funkar även på Hybrid.
Parkeringsvärmare är inte samma sak som förkonditionering :-)
Förkonditionering innebär fler funktioner. Det jag kan tycka är lite tråkigt är att man inte kan kyla ner bilen sommartid om den inte är ansluten till en laddare.
Paglar skrev: sön 07 feb 2021, 21:33 Jag hämtade ut min V60 T8 i mars förra året, pga Covid och hemarbete har den rullat 1900 mil nu, mindre än hälften av vad jag brukar köra. Därmed har det blivit mycket mer korta körningar på el, räckvidden i somras var typiskt 50-55km nu på vintern kanske 30km. Som mest har jag förbrukat 8,4 kWh på en laddning enligt VOC men mindre nu på vintern, batteriet tappar väl kapacitet i kylan.
Medelförbrukningen hittills är 0,21l/mil och 1,25kW/mil.
Jag har stängt av bränslevärmaren under färd men kör värmaren 10-15 minuter innan avfärd vid behov.
Det var mycket bättre siffror än min xc60, men hur stänger du av värmaren under färd? Min värmare startar alltid automatiskt när man kör iväg på el för att få värme i kupen. Det kan man t.ex märka när man bara ska flytta bilen på parkeringen att värmare låter när man stiger ur.
coachen skrev: mån 08 feb 2021, 14:25 Då blir det kallt :-D
Bild
Vårt att se hur det funkar, värmer alltid upp bilen innan på morgonen till jobbet samt att på jobbet står den i varmgarage. Endast 13 minuter enkel resa, så kanske behövs inte tillskottsvärmen då.

Lås, larm och sånt funkar inte då[…]

Kondens/imma framlyktor

Hej! Precis som rubriken ovanför lyder s&arin[…]

Såvitt jag vet så kommer alla modeller[…]

Stopp i vevhusventilation

Najs! Bra jobbat 👍