Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Klabbe65
#1429107
Keios skrev: tis 09 feb 2021, 11:11 Samma strul här. Förarsidans dörr fastfrusen. Går att kliva in från passagerarsidan och öppna dörren inifrån. Hos Volvo är rekommendationen att köra in i varmgarage eller köra med fön in i låset. Inget snack om att åtgärda felet. Kul :-)
Om inte rutan sitter fast så kan du väll köra ner dom med fjärrkontrollen och sträcka in armen och öppna dörren?
Så har jag gjort när mitt lås frusit.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1429253
Klabbe65 skrev:
Keios skrev: tis 09 feb 2021, 11:11 Samma strul här. Förarsidans dörr fastfrusen. Går att kliva in från passagerarsidan och öppna dörren inifrån. Hos Volvo är rekommendationen att köra in i varmgarage eller köra med fön in i låset. Inget snack om att åtgärda felet. Kul :-)
Om inte rutan sitter fast så kan du väll köra ner dom med fjärrkontrollen och sträcka in armen och öppna dörren?
Så har jag gjort när mitt lås frusit.
Vet inte om det är värt att chansa med rutan om det är så kallt att dörren har fryst.

Jag tror att bästa är att gå via bakluckan, öppna inifrån då det brukar fungera.
av Favazza
#1429926
Samma problem här. Stått och dragit ganska hårt då jag trodde dörrarna frusit fast, tills jag insåg att det smärtfritt gick att öppna inifrån.
Även barnlås-varning har dykt upp i instrumenten.
Kontakt med Volvo tas i detta nu.
av rasmus85
#1430491
Jag har läst hela tråden och alla verkar ha problem med att dörrarna inte går att öppna UTIFRÅN, men alltid går att öppna INIFRÅN. Jag har motsatt problem, och endast på förardörren. Dörren går alltid att öppna utifrån men ibland inte inifrån.
Även i mitt fall är det garanterat relaterat till kylan.
Handtaget på både in- och utsidan känns precis likadant när det fungerar som när det inte fungerar.
Lite läskigt är det, om det händer en olycka och man snabbt måste ut.. Känns inte riktigt "volvo".
Min bil är en V70 från 2014.

Jag har tittat på diverse videos och guider om hur man renoverar låskistan osv, men kan inte se att det är detta problemet som jag har. Jag har alltså inga problem med centrallås eller liknande. Allt fungerar förutom just dörrhandtaget på insidan.
av KYN
#1483189
Har samma problem med frusna dörrar på min XC60 2018 när det är under -10 , Finns det några som fått detta åtgärdat av Volvo utan kostnad?
Pratade med min PST igår och han trodde det fanns en åtgärdspunkt från Volvo på det men han har inte återkommit.
av rasmus85
#1483194
Jag kan meddela att jag inte haft problemet sedan snart ett år. Jag antar att det var taskiga omständigheter som ställde till det ett antal dagar förra vintern.. Kraftigt regn och sedan sträng kyla.. Jag har alltså inte gjort något åt det, men har inte haft några som helst problem denna vinter, och vi har haft -20 flera dygn i sträck.
av Glenn3
#1483209
Jag hade problem med min V60 CC 2019 under förra vintern, fick köra bränslevärmaren i två omgångar och sen köra med bilen i 1h innan alla dörrar gick att öppna. Fick ta in barnen via framsätet i några dagar. Då så tekniker på Volvo Bil att det fanns en ny konstruktion för låskistorna för bakdörrarna som de bytte till. Sen vet jag inte om det va en helt ny konstruktion eller bara en strumpa eller liknande, jag ville bara få det löst. De bytte även passagerardörren men där va det tydligen samma konstruktion som tidigare.
På min nuvarande V60 2021 har jag haft problem en gång och då löste det sig genom att trycka på knappen för barnlås.
Användarvisningsbild
av Bosse78
#1483570
KYN skrev: tis 11 jan 2022, 23:08 Har samma problem med frusna dörrar på min XC60 2018 när det är under -10 , Finns det några som fått detta åtgärdat av Volvo utan kostnad?
Pratade med min PST igår och han trodde det fanns en åtgärdspunkt från Volvo på det men han har inte återkommit.
Ja, men det var under garantitiden. Dom bytte låskista på båda bakdörrarna, men denna vinter krånglade 1 av dom igen. Inte illa att kunna öppna 3 av 4 dörrar dock! =D
Användarvisningsbild
av Brainy
#1484218
KYN skrev: tis 11 jan 2022, 23:08 Har samma problem med frusna dörrar på min XC60 2018 när det är under -10 , Finns det några som fått detta åtgärdat av Volvo utan kostnad?
Pratade med min PST igår och han trodde det fanns en åtgärdspunkt från Volvo på det men han har inte återkommit.
Jag har en my 20 uttagen hösten 19 så garantin hunnit gå ut till i vintras.
Jag upplevde problem nån enstaka gång förra vintern men inte så mycket att jag kom ihåg att ta det på garantin.
Ringde i december när alla fyra dörrar hade frusit flera ggr under senaste veckan (dock aldrig mer än 3 åt gången).

Min pst ansökte till Volvo och fick det mesta på goodwill.
Jag fick betala 830kr (10% av kostnaden för framdörrarna) för byte av alla fyra.

Med vänlig hälsning,
Anders
Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]

Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]

Jag har samma ljud bakifrån på min v60[…]

På min bil (som jag tidigare skrev om i det […]