Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lv455
#1428227
V60 2019 här, nu när det blivit kallt har både framdörrar och bakdörrar varit omöjliga att låsa upp. Framdörrarna har alltid gått att öppna inifrån eller med nyckelbladet men bakdörrarna får man öppna inifrån. Ibland låser sig samtliga dörrar, ibland bara framdörrarna och ibland bara bakdörrarna.

Enligt min mek har Volvo modifierat låsen för att göra dem okänsligare med fukt, om några dagar är ett byte planerat och dagen efter bär det av till fjällen med hela familjen så jag får väl hoppas att det fungerar då. Bilen var inne på verkstaden i veckan där de smörjde/torkade ut låsen men 2 dagar senare var samtliga dörrar fastlåsta igen....
Användarvisningsbild
av js1
#1428252
Verkar ju vara en riktig kvalitetsbil man köpt för 500tkr surt intjänade privata pengar. Samtidigt som forumnojam stiger, ännu en grej man ska gå och oroa sig för. Tur man bor i Skåne och har bilen i garaget med minimal körning på vintern :-(
av Snelhest
#1428320
Att gnälla över frusna lås som byts på garanti är väl inte världens största grej direkt att gnälla över.
Hade du köpt en VW hade du fått byta låsen själv.
av Erik Å
#1428369
Visst är det lite märkligt; frusna dörrlås var något man fick dras med om man köpte diverse europeiska bilmärken medan Volvo minsann klarade svensk vinter!
Så var det förr men tydligen inte längre, haha utvecklingen går framåt! :-D
Användarvisningsbild
av MarcusV60
#1428370
Vi har samma problem med våran V60 :-( Lite tröstande att man inte är ensam om detta, men va fasen! Detta trodde man ju inte om en Volvo direkt :bored:

Hade den ståendes i ett värmegarage häromdagen i hopp om att låsen skulle torka upp riktigt!
Men döm till min förvåning när ja inte alls kom in i någon av dörrarna på vänstersidan i förmiddags, och höger bakdörr går inte igen efter öppning utan att hålla igen den samt låsa med fjärren.......

Måtte de bli mildare väder snart igen!!

Btw bor i Skåne :P
av Molind
#1428405
I fredags fick jag klättra in genom bagaget då alla fyra dörrana inte gick att öppna från utsidan. Det var inte så lätt med lastgaller och barnstolar ivägen :-o
av Monnier
#1428408
Har problem med bakdörrarna som inte låses upp när det är kallt. Ibland ena och ibland andra....ibland båda... Problemet med när det händer är att det då inte går att öppna från något håll (utifrån/inifrån).

Handtagen reagerar som om bilen är låst. dvs handtagen är helt slappa. Fungerar igen om solen får ligga på ett tag.
av Holloman
#1428435
Samma problem med min XC60 och nu har centrallåset lagt av (fungerar inte att låsa varken via yttre handtag, inre knapp, app eller fjärrkontroll). Lurar på att det är en säkring som gått. Hittar dock bara i förteckningen en som säger vänster dörrmodul, men då fönsterhissar och backspegeljusteringen fungerar så borde det inte vara den. Är det någon som vet hur man kommer åt säkringarna under handskfacket? (hittar bara något som ser ut som en simkortshållare bakom en lucka där)
av Molind
#1428444
Fick tag på min PST och han kommer att byta alla fyra låskistor på Torsdag. Så hoppas att det löser problemet.
av Lockis
#1428448
Man blir ju lite nervös. Har dem löst detta till 2021? Eller kvarstår problemet även på nya bilar?

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]