Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bempo
#1427600
och vår V60 CC gör samma sak med vänster bakdörr. Yttre handtaget känns som det inte är inkopplat. Jag får öppna innifrån. Sen funkar det som det ska även utifrån den stunden. Vi har haft allt mellan -10 till -20 och det är nu det krånglar. Inte vid lägre temp och ingen gång tidigare under de två förra vintrarna. Nån som kan återkoppla till vad verkstan säger när ni reklamerat.
av MBjerner
#1427716
Det är ett känt problem. Blev less på att krångla så jag åkte till min Volvoåterförsäljare och jag fick en lånebil direkt. Det är fel på låskistorna så dom skulle byta ut dom i alla dörrarna. Det "komiska" är att det är exakt samma fel på lånebilen, en XC40. Har lärt mig att använda "bladnyckeln" som sitter inuti "nyckeln" och låsa upp förardörren så slipper man gymnastiken att ta sig till förarplatsen :-) Min bil är en V60 2019.
av Snelhest
#1427770
Samma här, med förardörren.
Av allt att läsa här, är det bara att ringa verkstaden m.a.o. eftersom det inte är något tillfälligt problem.
av jaronsso
#1427816
jaronsso skrev: tor 04 feb 2021, 10:02
Molind skrev: tor 04 feb 2021, 09:20
jaronsso skrev: tor 04 feb 2021, 08:39

Hjälper dig inte i problemet.
Men min gjorde så en gång tidigt i vintras. Tror dock det hade med en tvätt jag gjorde någon dag innan.
Efter den gången har den tuffat på hela i vintern i alla möjliga minusgrader och kalla nätter utan problem med dörrarna.

Har också en MY20.

På nåt vis har du ju fukt runt listerna. Inget du tänkt på förmodar jag dock?
Testa att ställa bilen inomhus någonstans och torka av listerna noggrant.
Jag upplever att det är låsskistan som ställer till det för mig. För när jag öppnar en dörr från insidan så öppnas den som vanligt och känns inte som fastfrusen.
Aha - OK.
Klart det kan bero på annat än frusna lister. My bad.

Men kolla V90-forumet.
Där har jag sett en rätt lång tråd om frusna dörrar och krånglande låskistor.
Måste bara skriva.
Igår skrev jag ovanstående - att jag tuffat runt i alla möjliga minusgrader och kalla nätter utan problem. Dörren har alltid gått upp på morgonen, ståendes ute.

Idag - 12 minus på morgonen.
Förardörren sitter som svetsad. Ha!
Tänkte snabbt att jag fan aldrig borde skrivit igår att jag inte haft problem.
Som tur var gick alla andra dörrar upp så jag sträckte mig bara in och öppnade inifrån.

Men det är ju rätt uselt ändå. Har alltid upplevt Volvo som utmärkta för Skandinaviskt klimat.
Men låskistor i normalt Sverigeväder klarar man inte av. Hur är det ens möjligt? :)
av rogsme
#1427863
Min V60CC (2020) har visat upp samma symptom som ni andra beskriver dom dagar det varit lite småkallt (-15ºC) ute. Ingen dörr förutom höger fram går att öppna utifrån men alla går enkelt att öppna inifrån. Får också larm då och då om att barnlås bak behöver servas. I dag ville inte höger bak inte stanna i stängt läge efter att den väl öppnats. Ringde Rejmes som säger att låsen behöver bytas och att jag inte direkt var ensam om problemen.
Användarvisningsbild
av aikputte
#1427919
Jag har V60 MY20, har inga problem med lås eller dörrar men ibland hör man att listen är lite "klistrad" men dörren går upp utan problem.
Och hos mig har vi haft mellan -5 och -30 grader varje dag sedan november i princip och då står bilen ute varje natt.
av S60blue
#1428097
Samma på min S60 MY20
Enligt verkstad så är det låskistorna som är dåligt utformade men Volvo bryr sig inte :)

Fick byta om jag ville men att sätta dit en identisk låskista kommer ej lösa problemet så valde att avstå just nu.
Man får helt enkelt utöva lite gymnastik vissa kalla morgnar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Robbi
#1428101
Japp, bakdörrarna. Ett riktigt konstruktionsfel där låskistorna blir fuktiga. Åtgärden är att baka in dessa i plast, det räcker inte speciellt bra. Jag fick en bakdörren ”åtgärdat”, det hjälpte inte ett skvatt.
av MBjerner
#1428146
S60blue skrev: lör 06 feb 2021, 19:12 Samma på min S60 MY20
Enligt verkstad så är det låskistorna som är dåligt utformade men Volvo bryr sig inte :)

Fick byta om jag ville men att sätta dit en identisk låskista kommer ej lösa problemet så valde att avstå just nu.
Man får helt enkelt utöva lite gymnastik vissa kalla morgnar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Använd "bladnyckeln" och lås upp manuellt så slipper du morgongymnastiken :-)
Vågar jag köra?

Går att köra, tänk dock på b[…]

Samma prylar 850/v70?

Hej Är det samma elhissar och elspeglar p&ar[…]

V70 motor till 850

Okej tack för svar :-)

Kinna Filmen ( Stig Helmer story) Skickat fr&ar[…]