Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Capitano4
#1424140
Hej på er alla.

Har senaste månaden funderat på att köpa en ny bil. Har idag en V40 Cross Country MY14 men känner att det är dags att uppgradera sig. Går i tankarna att det för mina behov räcker med en modell 2018 eller 2019. Har kollat runt lite och har väl några få frågor:

1) Skillnaden mellan Momentum och Momentum Advanced, vad är skillnaderna egentligen?
2) Ska man välja diesel (har det idag) eller bensin? Kommer diesel fortfarande vara bra om tex 10 år eller ska man köra på bensin idag? Har rätt blandad körning idag.

Mvh
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1424142
Mina tankar...

1: Utrustningsmässig skillnad. Vad som skiljer kan variera beroende på årsmodell.
2: Sia om hur det blir i framtiden kan ingen förutom de som styr landet göra, därför är det i stort sett omöjligt att veta hur de kommer tänka. Ett tag var det bra med etanol, sen skulle man köra diesel under 120g. Vad kommer härnäst?
Kanske får bilar som kan köra på HVO skattelättnader? Eller blir både bensin och dieselbilar sönderskattade? Elbilar som idag är i princip skattebefriade kommer med största sannolikhet inte vara det när antalet ökar, det skulle genera ett stort skattebortfall (på drivmedel samt fordonet i sig) för staten. Så vem vet vad som är nästa drag...
av Capitano4
#1424144
fjohan82 skrev:Mina tankar...

1: Utrustningsmässig skillnad. Vad som skiljer kan variera beroende på årsmodell.
2: Sia om hur det blir i framtiden kan ingen förutom de som styr landet göra, därför är det i stort sett omöjligt att veta hur de kommer tänka. Ett tag var det bra med etanol, sen skulle man köra diesel under 120g. Vad kommer härnäst?
Kanske får bilar som kan köra på HVO skattelättnader? Eller blir både bensin och dieselbilar sönderskattade? Elbilar som idag är i princip skattebefriade kommer med största sannolikhet inte vara det när antalet ökar, det skulle genera ett stort skattebortfall (på drivmedel samt fordonet i sig) för staten. Så vem vet vad som är nästa drag...
Tack för svaret. Går det att hitta nånstans skillander i momentum baserat på om det är MY18, 19 eller 20? mvh
av Capitano4
#1424525
Tackar! Det är just det att Bensin på en sådan här bil drar nog betydligt mer. Min V40 MY14 idag blir knepig ibland på vintern med diesel då jag ibland får "Partikelfilter fullt" och då är turbon helt död innan jag åker ca 2-3 mil för att blåsa ut motorn. Hade önskat slippa det med en bensinare.
#1424530
Det låter som om du kör rätt lite. Då kan det vara vettigt med bensin. Och kör du lite så spelar förbrukningen inte så stor roll i den totala ägandekostnaden.

Jag har haft fem dieselbilar, årsmodell -12 och framåt, utan att någonsin lyckas fylla ett partikelfilter. Men jag kör rätt mycket långkörning. Det dagliga pendlandet till jobbet görs med cykel. :-)

Jag hade inte heller valt en XC60 med ren bensindrift. Det betyder inte att det är fel för dig.

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]