Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nect
#1423677
Hej!

Kör idag en 2018 XC60 T5 AWD R-design som det är dags att byta ut i vår (leasingen går ut). Tok nöjd med bilen men nästa bil blir en elbil eller en Plug in.

Sneglar lite på en ny XC60 fast T6 Recharge (med anledning av förmånsvärdet) Någon här som har en sådan ?

Är ni nöjd?
Hur är den jämfört med T8? (bara provkört T8:an)
Bättre eller lika räckvidd på el som T8?

Tack på förhand! :-D
#1423700
Nect skrev:Hej!

Kör idag en 2018 XC60 T5 AWD R-design som det är dags att byta ut i vår (leasingen går ut). Tok nöjd med bilen men nästa bil blir en elbil eller en Plug in.

Sneglar lite på en ny XC60 fast T6 Recharge (med anledning av förmånsvärdet) Någon här som har en sådan ?

Är ni nöjd?
Hur är den jämfört med T8? (bara provkört T8:an)
Bättre eller lika räckvidd på el som T8?

Tack på förhand! :-D
Laddhybriderna blev ca 800kr dyrare per månad efter årsskiftet och förslag ligger på remiss om att höja förmånsvärdet på alla bilar med 25% utttagna efter 1/7 2021 så se till att byta innan dess.
Samma räckvidd som t8an.
#1423735
nöjd med min nya T6 Recharge, körde en t8 fram till innan jul. märker ingen dirket skillnad än så länge verken på prestanda eller förbrukning. Förutom att pure och hybrid lägena fungerar väldigt annorlunda mellan årsmodellerna och toppfarten som jag dock inte har kunna testa ännu.
Jag trodde att jag skulle märka skillnad på räckvidden i med det större batteriet på min nya men har inte märkt någon direkt skillnad ännu. i med att jag jobbar hemifrån nu står bilen mycket stilla och kylan påverkar antagligen laddningen för mycket för att man ska kunna jämföra. När jobbpendlingen kommer igång igen lär jag märka om det är någon skillnad då jag precis klarade mig fram och tillbaka tidigare.

Dom har dock snålat in på några små detaljer på den nya som jag har märkt än så länge, jag har inte fack för instruktionsboken i handskfacket och det lilla bältet i bagaget på höger sidan som man kunde sätt fast mindre saker med är borta. man kan inte fälla baksätet från bagaget längre, inget jag saknar då jag har barnstolar i bilen men ändå. Kanske kommer upptäcka fler saker
#1426023
Manjanaz skrev: lör 16 jan 2021, 02:08 T8 och T6 har väl exakt samma batteri och elmotor?
Japp om det är samma årsmodell. Tidiga t8or hade mindre batteri
#1426135
Gjorde typ exakt samma byte som TS funderar på. Fast gick från en MY18 T5 FWD Momentum Business Advanced till en MY21 T6 Recharge R-design.
Har hunnit köra den nya i tre veckor nu, eller ja, man kör ju knappt något när man sitter isolerad i sitt hemmakontor, men ändå. Tycker den är trevlig i allmänhet. Inte fått något helhetsgrepp om förbrukning osv, delvis pga lite kört som sagt, samt att jag inte kan ladda hemma ännu. Hittills ligger jag väl på ~8L/100 på den nya, och snittade väl 8,5L/100 på den gamla. Oklart hur totalekonomin blir i jämförelse, just också för miljöbilsrabatten som försvunnit (den fanns när jag beställde, så hade stora förhoppningar att sänka månadskostnaden rätt bra).

Klart att det är lite pinnhål upp med läderklädd I-bräda, skinn osv, vilket jag inte hade innan, men överlag känns det ganska samma. Lite smågrejer man noterar mellan årsmodellerna, såsom inget "lastband" i bagaget på hjulhuset i den nya, lite snålt kan tyckas. Handsfacket är också kostnadsbesparat på den nya. Vet inte om förvaringen i bagage under golv är ny pga årsmodell eller just för att det är en recharge, men det är rätt kass på den nya, och hur själva luckan viks.

Sen det vanliga USLA avseende gnissel och gnek. Har inne bilen hos dealer nu för att ta hand om (förhoppningsvis) oljud i takgardin och dörrpanel. Men det har ju inget med drivlina eller årsmodell att göra, det verkar vara konstant värdelöst, rätt igenom.
#1426216
Danielsjholm skrev: tor 28 jan 2021, 20:34 Miljöbonusen har ju inte försvunnit, den göra väl bara om för bilar som registrerats efter 1 april?
Rabatten på förmånsvärdet försvann den 1/1.

Den 1/4 görs bonus malus om. Men bonus malus försvinner inte.

Hej! Blev nedslag på besiktningen på o[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]