Summering krockad V60
Postat: tis 12 jan 2021, 21:40
Jag vill bara reflektera av mig hur en V60 beter sig i en oundviklig krock! Man läser om alla säkerhetsdetaljer, vad de har för innebörd, vad de tillför etc. men dem flesta kanske aldrig får uppleva hur en bils alla säkerhetssystem beter i skarpt läge vilket vi olyckligen fick uppleva hem från fjällen den gångna lördagen tyvärr, poängterar att det endast är materiella skador och inga personskador inblandade vilket är det viktigaste och dit man eftersträvar när man väljer bil, enligt min mening!
Lite kort om situationen, har 3 bilar framför mig varpå det kommer en lång raksträcka om 2-3km och jag väljer då att påbörja min omkörning, bil 3 är en stor och hög bil typ Dodge Ram och när den nästan helt har passerats så kommer jag fram till Bil 2 som helt plötsligt får för sig att göra en omkörning och viker rakt ut framför våran bil, jag är såpass nära att en kollision är helt oundvikligt.. Hastigheten är svårbedömd, man ligger på omkörning visst men det var inte plattan-i-mattan omkörning om jag förklarar mig så då det var helt fritt och inga mötande bilar så omkörningen och acceralation var lugn.
Det som händer härnäst är enligt mig den största anledningen till att jag väljer Volvo, andra tillverkare har säkerligen liknande system. Enligt min tro så räknar bilens dator helt enkelt ut att en kollision är helt oundviklig, jag hinner inte ens lägga foten på bromsen innan bilen spänner alla bälten och jag känner hur man sugs in i sätet och bältet "skär" in i kroppen för att sedan autobromssytemet kicka in och tvärnitar bilen totalt, läskiga med det hela är att själva situationen från det att den börjar till vi står stilla troligen inte är mer än 3-4 sekunder. Jag är helt övertygad att om inte bilen bromsat och fått ner hastigheten så hade kollisionen troligen landat i att den bil vi kolliderar med snurrat/voltar av vägen då skadorna är av pinchmodell, min högra front tar i motpartens vänstra kofångare vilket garanterat hade landat i personskador.
Inom 10 sekunder ringer VoC upp i bilen, frågar direkt efter vår fysiska närvaro och tillkallar genast räddningstjänst, baserat på våra kordinater som VoC ger till SOS är hjälpen på plats 8 minuter från det vi har kolliderat! 2 timmar från kollision har bilen bärgats och vi åker med bärgaren till närmsta biluthyrning där en hyrbil redan har bokats, allt detta har skett utan att jag har behövt lyft ett finger! Jag är grymt imponerad av hur hela det här konceptet fungerar, jag ryser till lite när jag tänker på hur utgången av den här olyckan kunnat bli utan dessa hjälpsystem som vi numera har i våra bilar och en sak är definitivt säkert, dessa system räddar liv!
Jag vill inte att detta inlägg ska präglas om vem som gjort rätt eller fel utan det här var enbart en reflektion av hur bilen hanterade denna situation, vänligen respektera det. Skickat från min M2007J3SG via Tapatalk
Lite kort om situationen, har 3 bilar framför mig varpå det kommer en lång raksträcka om 2-3km och jag väljer då att påbörja min omkörning, bil 3 är en stor och hög bil typ Dodge Ram och när den nästan helt har passerats så kommer jag fram till Bil 2 som helt plötsligt får för sig att göra en omkörning och viker rakt ut framför våran bil, jag är såpass nära att en kollision är helt oundvikligt.. Hastigheten är svårbedömd, man ligger på omkörning visst men det var inte plattan-i-mattan omkörning om jag förklarar mig så då det var helt fritt och inga mötande bilar så omkörningen och acceralation var lugn.
Det som händer härnäst är enligt mig den största anledningen till att jag väljer Volvo, andra tillverkare har säkerligen liknande system. Enligt min tro så räknar bilens dator helt enkelt ut att en kollision är helt oundviklig, jag hinner inte ens lägga foten på bromsen innan bilen spänner alla bälten och jag känner hur man sugs in i sätet och bältet "skär" in i kroppen för att sedan autobromssytemet kicka in och tvärnitar bilen totalt, läskiga med det hela är att själva situationen från det att den börjar till vi står stilla troligen inte är mer än 3-4 sekunder. Jag är helt övertygad att om inte bilen bromsat och fått ner hastigheten så hade kollisionen troligen landat i att den bil vi kolliderar med snurrat/voltar av vägen då skadorna är av pinchmodell, min högra front tar i motpartens vänstra kofångare vilket garanterat hade landat i personskador.
Inom 10 sekunder ringer VoC upp i bilen, frågar direkt efter vår fysiska närvaro och tillkallar genast räddningstjänst, baserat på våra kordinater som VoC ger till SOS är hjälpen på plats 8 minuter från det vi har kolliderat! 2 timmar från kollision har bilen bärgats och vi åker med bärgaren till närmsta biluthyrning där en hyrbil redan har bokats, allt detta har skett utan att jag har behövt lyft ett finger! Jag är grymt imponerad av hur hela det här konceptet fungerar, jag ryser till lite när jag tänker på hur utgången av den här olyckan kunnat bli utan dessa hjälpsystem som vi numera har i våra bilar och en sak är definitivt säkert, dessa system räddar liv!
Jag vill inte att detta inlägg ska präglas om vem som gjort rätt eller fel utan det här var enbart en reflektion av hur bilen hanterade denna situation, vänligen respektera det. Skickat från min M2007J3SG via Tapatalk