Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1423134
Hej,

Jag skaffade i slutet på förra året en S60 T8 som första laddhybrid och märkte en skum sak när jag tittade igenom VoC och jämförde med InCharge (Vattenfalls laddstolpar) hur mycket ström jag gjorde av med på jobbpendlingen.

Ex. enligt VoC så gjorde jag av med 9,4kWh när jag körde till jobbet (laddat hemma) och när jag kommer till jobbet så sätter jag igång laddningen i laddstolpen, när jag sedan tittar i InCharge så har jag då laddat 10,35kWh när jag ska hem på eftermiddan, dvs. nästan 1.0kWh mer?
Denna trenden kan jag se upprepa sig, ligger alltid på ca 1.0kWh mer per gång.

Är det VoC som visar fel eller InCharge? Eller är det några andra faktorer jag missat?
#1423164
Peter12345 skrev:Vid laddning med växelström används en inbyggd likriktare - On Board Charger (OBC) - som likriktar spänning och ström, och normal förlust vid laddning typiskt är 10-20%.
Rätta mig om jag har fel, men då används väl bara OBC när jag laddar hemma (Schuko 230V) men laddstolpen kör väl på likström och då används väl inte OBC?
#1423169
Zanders skrev:OBC används alltid då även stolpar är växelström. Superchargers och andra varianter av snabbladdare är likström, tyvärr inget som några hybrider (vad jag vet) som stödjer.
Aha, men om det är som du säger så verkat det ju helt rimligt att 10% (1kWh) blir bortkastad men räknas med på min totala "laddförbrukning" från InCharge, tack för ett informativt och tydligt svar! :)
#1423199
Laddhybrider laddas enbar med AC laddning och all laddstolpar med typ 2 kontakt är AC, det är bara kraftigare laddare med andra typer av kontakter som är DC.
Nu har man ju inte enbart förluster i OBC utan det finns ju förluster hela vägen om man säger så i form av värme tex. Ett expempel från mig är nu i december så rapporterade min Clever box att jag laddat 335,12 kwh och tibber som läser av laddning från VoC rapporterade 280 kwh för samma period. Så det finns förluster kan man lungt påstå :)
PS: Tibber ska då enbart mäta laddning av batteriet, övrig förbrukning in till bilen tas ej med och jag tror bilen matas med lite ström från laddboxen vid klimatisering också och därav de höga siffrorna :)

Mer info. Jag hittade en youtubefilm som handlar […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Såg på protokollet att du också[…]

Har felkod HCM-B104154, lägesgivarna må[…]

Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]