Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lars51
#1422746
fjohan82 skrev: lör 09 jan 2021, 19:33 Dålig laddning av batteriet?
Ett alternativ är att regga sig på Min Volvo och säkerställa bilens utrustning, där står allt med.
Har försökt logga in på My Volvo men ännu ej lyckats! Jag försöker igen.
av Lars51
#1422762
Tack för den länken. Momentum 2020 har enligt denna programmerbar värmare men där står även att elmanövrerat panorama soltak ingår - det lär ej vara korrekt!?
Kanske det funnits varianter av Momentum, ser att det för 2021 finns Momentum Advanced o.s.v.
Min XC60 är helt klart enkelt utrustad, saknar exempelvis elbaklucka men har navigator. Troligen blir det besök på verkstaden nästa vecka så får de reda ut.
Användarvisningsbild
av supersonical
#1422794
I vilket fall, din bil är inom garantitiden dvs har du bränslevärmare bör dem kunna fixa den på garanti och har du inte bränslevärmare så kan det vara så att den har är fel specad. Hade en Volvo kille som berättade för mig att runt 300-400 bilar i sverige fick fel utrustning pga av ett fel i deras system när dem modelårsändrade till 2020 och en del funktioner som skulle börja ingå som standard i dem olika paketen inte gjorde det.


Ps. Har du problem med ”Volvo on call” eller ”Min Volvo” kan du ringa supporten för att få hjälp med konto och inloggning.

Support nummer: 020-94 80 80

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Keiser
#1422801
Logga in på ”min volvo” så ser du all utrustning som ingår där.

Kolla sen att du har tillräckligt med bränsle och att batteriet är tillräckligt laddat för att värmaren ska kunna hoppa igång.
av Lars51
#1422805
Skall idag ladda batteriet och håller tummarna att det kan hjälpa. Ringer även Volvo support och ser till att jag kan logga in på My Volvo. Om fortsatt ingen framgång blir det verkstaden i veckan - återkommer med info om utvecklingen.
(Har klart för mig att alla Volvo diesel har motorvärmare som standard. Det kanske är programvara för programmering av denna som saknas och då blir frågan om det går att ladda ner denna samt kostnad)
av s6025t
#1422813
Har du kontrollerat om du kan slå på/av tillskottsvärmaren i bilen? isf har du en bränslevärmare monterad men saknar tillvalet parkeringsklimat vet ej om det går att ladda hem detta i efterhand för att få timer funktion o möjlighet att fjärrstarta värmaren.
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... ttsvarmare
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... ttsvarmare
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1422829
Lars51 skrev:Hej!
Fick i veckan en "ny/begagnad" XC6 2020års modell, levererad. Den är begagnad men har endast gått 375 mil.
Jag har problem att reda ut vilken utrustning bilen har. Det är en svensksåld B4 Diesel AWD Momentum...så långt kommer jag!

Min fråga nu är hur vet man om det finns dieselvärmare i bilen?

Min tro har varit att alla dieslar från Volvo har en värmare för att hjälpa till med just värmen men även kunna fungera som parkeringsvärmare. Jag kan dock ej med säkerhet konstatera att det finns i denna bilen..

Det går att trycka på "Förkonditionering" i centerdisplayen men då kommer ett meddelande "Tillfälligt ej tillgängligt". Det går även att ställa in timer i centerdisplayen men får då samma meddelande. Likadant är det med appen Volvo On Call - går att ställa in men vid startförsök kommer meddelande "Tillfälligt ej tillgängligt".

Skall jag tolka detta som att bilen har värmare och tidur men att något är fel - eller att bilen ej är utrustad med värmare!?

Hälsar,
Lars
Jag har heller ingen Bränsledriven Parkeringsvärme, eller värmepaket med värmda bakresäten osv vilket medför ingen förkonditionering. Dåligt och konstigt är att Sensus och VOC inte gömmer undan sådan utrustning som inte finns stöd för i bilen.

Som tröst kan du fjärrstarta bilen - den dra igång antingen värmen (elvärmen i sätena fram) eller ACn beroende på temperatur :-) Jag upplever värmen/kylan tar rejält bra efter 5 minuter iom det är fulltblås.
av Lars51
#1422874
Jo, så är det nog. Efter allt sökande så lutar det mot att bilen ej är utrustad med parkeringsvärme. Märkligt att dessa funktioner trots allt finns i både bilens inställningar och app!
Dock borde det väl finnas värmare som stöttar motorns värme då det är en diesel? Om så är fallet kanske det går att uppgradera med programvara för parkeringsvärme.

Har goda möjligheter att fjärrstarta bilen här hemma så vi lär klara kylan trots allt!
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsä[…]

Vadå nyare? Ersättningsmodell eller m[…]

"Bara" bytt batteri 4 gånger... O[…]

Stigande tomgång.

Vilken motor? Årsmodell? Felkoder? Lysande m[…]