Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av III
#1462437
Hej på er.

Nu har jag lagt lite tid i och studerat min bil (V60) undertill samt en bekants bil (V60). Båda tillverkade tidigt -21.

Vi fick låna en smörjgrop med bra belysning samt till hjälp en bra ficklampa.

Både fram och bakvagnsramar är svartlackerad plåt. På dessa kan svag tendens till ytrost noteras i vissa svetsskarvar samt stansade håls kanter. Har såklart ingen betydelse alls i detta läget men borde absolut inte förekomma på så nya bilar. Även om flertalet länkarmar var i aluminium fanns det länkarmar i lackerad pressad plåt utan rostskyddsmedel. Dessa är visserligen lätta att byta om så skulle behövas men onödigt att behöva byta pga rost om rostskydd skulle lösa det. Intressant nog kunde även tendens till lite rostfärgat torkat vatten anas vid de främre domkraftsfästena direkt bakom framvagnsramen, runt de stansade hålen. Sen finns det väldigt mycket ytor helt utan behandling annat än färg och förhoppningsvis galvanisering under. även där ytorna blir utsatta för hjulsprut, ex bakom bakhjulen men även bakom innerskärmar, innanför bakre stötfångare. Trösklarna har nedvikta kanter som bara delvis skyddas av plasttröskeln, mellan plasttröskeln och plåten samlades en del grus, jag fick inte bort allt där. Nu ligger det småsten och nöter. Jag behöver helt klart få bort dessa. Hoppas att stänkskydd fram och bak minskar sprutet i alla fall närmast hjulen. Slutsatsen stärker vi bilägares slutsats gällande V90 tyvärr. Jag känner att innan vintern behövs i alla fall underramarna fram och bak samt länkarmar i plåt rostskyddas utanpå och i liksom ytorna runt de främre inre domkraftsfästena rostskyddas. På sikt skulle nog även innersärmarna behöva tas ner och rostskyddas där innanför liksom tröskelkanterna och innanför stötfångaren bak. Sen kan det finnas flera ytor såklart som behöver rostskydd som döljs av plastskydden som vi inte hade tid att demontera. Noterbart var att det såg exakt likadant ut på båda bilarna. Vi kunde också notera att plåtpassningen inte överallt var på topp vilket kunde göra att det fanns springor mellan plåtar på några ställen, de spalterna borde också tätas med tunnflytande rostskydd.

Tråkiga slutsatser, trodde det var engångsföreteelser på tidigt byggda bilar på spa-plattformen som presenterats av vi bilägare och några i tråden men icke. Finns potentiella risker för rostproblem i framtiden
av Erik Å
#1462527
Bra jobbat! :-)
Subframe under motorn har väl fått nöja sig med varmförzinkning+pulverlack de senaste 25 åren men just den är inte särskilt utsatt för stenskott.
Värre med bakvagnen...
av III
#1462550
Erik Å skrev: mån 06 sep 2021, 22:27 Bra jobbat! :-)
Subframe under motorn har väl fått nöja sig med varmförzinkning+pulverlack de senaste 25 åren men just den är inte särskilt utsatt för stenskott.
Värre med bakvagnen...
Ja, det brukar rosta mera baktill än framtill men länkarmar och underramar i lackerad plåt gör ju ingen glad förutom ekonomen hos biltillverkaren. Minns Volvos 400-serie med fasa vad det gäller rost i framvagnsramen. Blev ju standaedfel med rostskador. Blev ofta mjukost inifrån, visst, några år gick det väl att reparera genom att svetsa men sen var det byte av underram som gällde, det blev orimligt dyrt. Idag ser man inte många 400-seriebilar i trafik. Jag vill påstå att det av de vanligaste skälen var rosten. Under motsvarande tid fanns 850-serien med galvad underram. Den såg jag aldrig någon rostskada på. Sen var väl rostskydd på 850-serien skapligt bra men inte 100 i övrigt.
I och med noteringar jag gjorde häromdagen ser jag att det finns stora risker på sikt för spa-bilarna. Jag kommer att rostslydda underramarna både fram och bak innan vintern i alla fall och främre domkratftfästen och några ytor till. Fast bäst vore ju såklart att rostskydda hela bilen.
Användarvisningsbild
av Slasse
#1462568
NiklasMagnell skrev:Siktar på att ha min nyiköpta V60 i ca 10 år. Rostskydda (ex dinol) eller ej är en söndertjatad fråga men nu lutar jag åt göra det.


Farsan har en MGF -96 som han rostskyddsbehandlade när han köpte den ny. Sedan återbehandlat vid tillfällen. Efter 26.000 mil på Svenska vägar så är den som ny under.
Användarvisningsbild
av js1
#1462570
Det är inte rosten som kommer att ta död på våra bilar, Miljöpartiet hinner före ;-)
av Erik Å
#1462681
Vill egentligen inte göra reklam för Biltema men deras underredsmassa 36-2410 är rätt praktisk. Går att pensla på utvändiga ytor som vilken målarfärg som helst..
Den på 5kg-hink är däremot extremt tungjobbad och ytan blir knottrig pga för stora gummigranulat.
Sen gillar jag Hagmans Carosol Universal spray på t.ex. varmförzinkade ytor, skärmkanter eller inuti vinterfälgarna. Extremt slitstark jämfört med andra vaxpreparat..
Men har man redan begynnande rost så måste man antingen få bort den först alternativt hålla sig till "kladdiga" rostskydd typ fett eller blanda 50/50 motorolja och hålrumsvax (t.ex. 36-2417)
Användarvisningsbild
av bem
#1462687
js1 skrev: tis 07 sep 2021, 10:29 Det är inte rosten som kommer att ta död på våra bilar, Miljöpartiet hinner före ;-)

Eller så hinner kanske elektronikdöden ta bilen innan den ”fallit” för politikernas ”bila”. ;-)
/Bo
av III
#1462698
Eller så kommer det bli så dyrt att köpa bil att vi måste vara rädda om våra bilar så vi kan ha dem längre tid.
Användarvisningsbild
av bem
#1462719
III skrev: ons 08 sep 2021, 06:49 Eller så kommer det bli så dyrt att köpa bil att vi måste vara rädda om våra bilar så vi kan ha dem längre tid.
Jo så kan det bli. En elbil, själva elmotorn i alla fall, har väl potential att kunna hålla längre än en bil med förbränningsmotor. Bromsar kommer behöva bytas på elbilar också, de kommer nog rosta ihop. Jag märker att sen jag skaffa laddhybrid (V90) bromsar jag sällan med fotbromsen när jag kör på Pure eller Hybrid körläge. Men skall man kunna ha bilen riktigt länge måste det finnas möjlighet att byta batteriet för rimlig peng annars blir det väl så att folk skrotar bilen om det kostar mer skaffa nytt batteri än vad bilen är värd. Var ju ett skräckexempel vad det skulle kosta byta batteri i en ca. 10 år gammal BMW elbil. Hur som, slit- och släng-samhällets dagar är nog räknade, vi måste ta vara på det vi har redan och bruka det längre rent generellt. Vi har bara ett, ändligt, jordklot.
/Bo
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1462736
js1 skrev:Det är inte rosten som kommer att ta död på våra bilar, Miljöpartiet hinner före ;-)
Det ligger något i det med. Rost, elektronik och politik är helt avgörande. Deras utspel senast idag "Vi har en andrahandsmarknad redan i dag. Sverige har Europas största andel av laddbara bilar i nyförsäljning, de kommer också ut på andrahandsmarknaden. När man väl har köpt en elbil är kostnaden att köra mycket lägre än en med förbränningsmotor, säger Per Bolund". Har de cyklat runt i områden som folk bor i förutom villaområden, vart ska de ladda, bara där jag bor finns tusentals parkeringsplatser och uppskattat 30 laddplatser. Så vart ska massan då ladda de bilarna. Tror mer på att vätgas får komma in samt förnybara bränslen i större utsträckning i längden. Sen "Vi ska börja med att göra det dyrare för de som köper väldigt stora suvar i 1,5-miljonersklassen och kör dem på diesel, säger Märta Stenevi", ja grattis då når ni inget mätbart ändå på den promillen som har råd med en sådan bil. Nja, vi har så klart bra politiker men håller mig nog borta från MP tills vidare :)

Men för att återgå till frågan lite mer, tycker att alla bilar jag haft har fått lite ytrost snabbt där bak men sedan har det utvecklats myyyyycket långsamt men ja visst vore det najs om det höll ändå bättre. Bäst hittills måste väl var den första S80:n, ser mycket sällan en sådan med rost på alls men den var kanske inte tillräckligt lönsam de heller :)

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...