- mån 06 sep 2021, 12:49
#1462437
Hej på er.
Nu har jag lagt lite tid i och studerat min bil (V60) undertill samt en bekants bil (V60). Båda tillverkade tidigt -21.
Vi fick låna en smörjgrop med bra belysning samt till hjälp en bra ficklampa.
Både fram och bakvagnsramar är svartlackerad plåt. På dessa kan svag tendens till ytrost noteras i vissa svetsskarvar samt stansade håls kanter. Har såklart ingen betydelse alls i detta läget men borde absolut inte förekomma på så nya bilar. Även om flertalet länkarmar var i aluminium fanns det länkarmar i lackerad pressad plåt utan rostskyddsmedel. Dessa är visserligen lätta att byta om så skulle behövas men onödigt att behöva byta pga rost om rostskydd skulle lösa det. Intressant nog kunde även tendens till lite rostfärgat torkat vatten anas vid de främre domkraftsfästena direkt bakom framvagnsramen, runt de stansade hålen. Sen finns det väldigt mycket ytor helt utan behandling annat än färg och förhoppningsvis galvanisering under. även där ytorna blir utsatta för hjulsprut, ex bakom bakhjulen men även bakom innerskärmar, innanför bakre stötfångare. Trösklarna har nedvikta kanter som bara delvis skyddas av plasttröskeln, mellan plasttröskeln och plåten samlades en del grus, jag fick inte bort allt där. Nu ligger det småsten och nöter. Jag behöver helt klart få bort dessa. Hoppas att stänkskydd fram och bak minskar sprutet i alla fall närmast hjulen. Slutsatsen stärker vi bilägares slutsats gällande V90 tyvärr. Jag känner att innan vintern behövs i alla fall underramarna fram och bak samt länkarmar i plåt rostskyddas utanpå och i liksom ytorna runt de främre inre domkraftsfästena rostskyddas. På sikt skulle nog även innersärmarna behöva tas ner och rostskyddas där innanför liksom tröskelkanterna och innanför stötfångaren bak. Sen kan det finnas flera ytor såklart som behöver rostskydd som döljs av plastskydden som vi inte hade tid att demontera. Noterbart var att det såg exakt likadant ut på båda bilarna. Vi kunde också notera att plåtpassningen inte överallt var på topp vilket kunde göra att det fanns springor mellan plåtar på några ställen, de spalterna borde också tätas med tunnflytande rostskydd.
Tråkiga slutsatser, trodde det var engångsföreteelser på tidigt byggda bilar på spa-plattformen som presenterats av vi bilägare och några i tråden men icke. Finns potentiella risker för rostproblem i framtiden
Nu har jag lagt lite tid i och studerat min bil (V60) undertill samt en bekants bil (V60). Båda tillverkade tidigt -21.
Vi fick låna en smörjgrop med bra belysning samt till hjälp en bra ficklampa.
Både fram och bakvagnsramar är svartlackerad plåt. På dessa kan svag tendens till ytrost noteras i vissa svetsskarvar samt stansade håls kanter. Har såklart ingen betydelse alls i detta läget men borde absolut inte förekomma på så nya bilar. Även om flertalet länkarmar var i aluminium fanns det länkarmar i lackerad pressad plåt utan rostskyddsmedel. Dessa är visserligen lätta att byta om så skulle behövas men onödigt att behöva byta pga rost om rostskydd skulle lösa det. Intressant nog kunde även tendens till lite rostfärgat torkat vatten anas vid de främre domkraftsfästena direkt bakom framvagnsramen, runt de stansade hålen. Sen finns det väldigt mycket ytor helt utan behandling annat än färg och förhoppningsvis galvanisering under. även där ytorna blir utsatta för hjulsprut, ex bakom bakhjulen men även bakom innerskärmar, innanför bakre stötfångare. Trösklarna har nedvikta kanter som bara delvis skyddas av plasttröskeln, mellan plasttröskeln och plåten samlades en del grus, jag fick inte bort allt där. Nu ligger det småsten och nöter. Jag behöver helt klart få bort dessa. Hoppas att stänkskydd fram och bak minskar sprutet i alla fall närmast hjulen. Slutsatsen stärker vi bilägares slutsats gällande V90 tyvärr. Jag känner att innan vintern behövs i alla fall underramarna fram och bak samt länkarmar i plåt rostskyddas utanpå och i liksom ytorna runt de främre inre domkraftsfästena rostskyddas. På sikt skulle nog även innersärmarna behöva tas ner och rostskyddas där innanför liksom tröskelkanterna och innanför stötfångaren bak. Sen kan det finnas flera ytor såklart som behöver rostskydd som döljs av plastskydden som vi inte hade tid att demontera. Noterbart var att det såg exakt likadant ut på båda bilarna. Vi kunde också notera att plåtpassningen inte överallt var på topp vilket kunde göra att det fanns springor mellan plåtar på några ställen, de spalterna borde också tätas med tunnflytande rostskydd.
Tråkiga slutsatser, trodde det var engångsföreteelser på tidigt byggda bilar på spa-plattformen som presenterats av vi bilägare och några i tråden men icke. Finns potentiella risker för rostproblem i framtiden