III skrev: ↑tor 31 dec 2020, 10:26
Jakten på kostnader får ju inte gå ut över kvalitén. Viket det känns som det gjort nu. Jättefina bilar i grunden, men. Har man gjort något bra borde det vara lägstanivå. Ex rostskydd på p2. En annan sak är ju det tredelade baksätet. Sen gör man en försämring och låter det vara tvådelat. Lika så med upprullade lastskyddet, nu är det nät och inte rullgardinstypen. Eller passformen på insynsskyddet där det är rejält mellanrum mellan skydd och kanter. Tidigare väldigt bra passform. Nu får volvo vara väldigt smidiga och lyhörda så de inte gör en Mercedes, det kostade nog dem väldigt mycket mera än de sparade,
Bortsett eventuella rostproblem är de punkter du radar upp riktigt uselt av Volvo. Jag har påtalat det förut och nämner det för bekanta när de frågar om jag är nöjd med min bil. Jag är jättenöjd med min "nya" V60, men vi har också kört en nyare Passat kombi några år (såldes nyss) där det tredelade baksätet är väldigt, väldigt skönt att ha. I synnerhet när man har barnstolar som man helst inte monterar in och ur i tid och otid.
Likaså lastnätet är av gardintyp i Passat. Också väldigt bekvämt när man behöver fälla sätena och få utrymme. Otroligt enkelt att ta i och ur. Sitter bättre dessutom och det sitter också på plats helt normalt om man bara fäller sätena. Volvos nät har ju massa snören, fästöglor, osv som är i i vägen.
Insynsskyddet är av samma typ i Passaten som i Volvon, men rejälare i Passaten.
Det är små, enkla saker, som är irriterande i vardagen och som en premiumtillverkare av kombibilar inte ska snåla på. Det är dåligt, och när jag då jämför just Passaten med min V60 är ju V60n en betydligt trevligare bil på alla andra möjliga sätt. Volvo är mer premium, och
ska vara det också. Den kostade ca 100k mer än Passaten. Men då blir det än mer irriterande när man snålat in på simpla saker som t ex tredelat baksäte.
När jag byter bil nästa gång skulle det mycket väl kunna bli en dealbreaker, beroende på hur min livssituation och bilmarknaden ser ut då.
Jag vet inte hur Audi, MB och BMW gör med sina säten? Men står jag i valet och kvalet mellan dem och Volvo skulle mycket väl ett tredelat baksäte kunna fälla ett avgörande om allt annat står mer eller mindre lika. Trodde inte jag skulle bry mig så hemskt mycket om det, men har upptäckt att det för mig är en stor bekvämlighetsfaktor.
Rosten kan ju bli en historia i sig. Vore i så fall är en katastrof och rejält uselt av Volvo som ju som Skandinaviskt kvalitetsmärke bör ha ett extraordinärt rostskydd. Har alltid sett Volvo som den kanske bästa bilen för Nordiskt klimat, vilket också omfattar rostskydd naturligtvis.