Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Snelhest
#1422339
Finns enormt mycket negativt med att göra en rostskyddsbehandling.
Det finns fler sätt att göra fel än att göra rätt, vilket gör att bilens chassi ruttnar bort utan att du ens ser det.
av valln
#1422352
En nackdel med rostskyddsbehandling med krypande olja är att det blir så oljigt i garaget när bilen används...
av Erik Å
#1422374
valln skrev: tor 07 jan 2021, 20:36 En nackdel med rostskyddsbehandling med krypande olja är att det blir så oljigt i garaget när bilen används...
Mixa 50% vaxbaserat rostskyddsmedel Biltema 36-2417 med 50% lågprisolja typ 10W30 och spraya i balkar och trösklar. Vaxbasen gör att blandningen hänger kvar, det slutar droppa efter ett par dygn och sen finns inte problemet :-) Behövs förstås inte på en ny bil men vart 5:e år är nog inte fel..
Blandningen kryper in fint i spalter, förblir "självläkande" och bildar ingen skorpa som kan stänga in fukt.. Man kan faktiskt öka oljeandelen till 2/3 inne i slutna utrymmen, blir billigare :P Utvändiga ytor håller bättre med 2/3 vax..
Om jag nånsin köper en ny bil igen så skulle jag måla alla galvade eller aluminiserade delar (subframe t.ex.) direkt med tunnflytande underredsmassa typ BT 36-2410. Zinken fräts upp av vägsaltet på ett par år annars men skyddad under underredsmassa håller den hur länge som helst!
Sen lärdomen av 21 år med en V70 mk 1; man BÖR plocka ner innerskärmar, plasttrösklar och bakre stötfångare efter ca 10 år och se över rostskyddet. Jag väntade 20 år (det såg ju så fint ut på utsidan) och det var uppenbarligen alldeles för länge! :-/
Hagmans Carosol rostskyddsvax på sprayburk fungerar utmärkt på drivaxlar, styrleder och sånt, bildar en hård slitstark vaxhinna. Men sånt är no-no att lägga på begynnande rost, där är det bara vax/oljeblandning eller möjligen fett som är tillåtet!
Haha nu har jag säkert trampat på mångas (annorlunda) åsikter :-D
av jaronsso
#1422409
III skrev: tor 31 dec 2020, 10:26 Jakten på kostnader får ju inte gå ut över kvalitén. Viket det känns som det gjort nu. Jättefina bilar i grunden, men. Har man gjort något bra borde det vara lägstanivå. Ex rostskydd på p2. En annan sak är ju det tredelade baksätet. Sen gör man en försämring och låter det vara tvådelat. Lika så med upprullade lastskyddet, nu är det nät och inte rullgardinstypen. Eller passformen på insynsskyddet där det är rejält mellanrum mellan skydd och kanter. Tidigare väldigt bra passform. Nu får volvo vara väldigt smidiga och lyhörda så de inte gör en Mercedes, det kostade nog dem väldigt mycket mera än de sparade,
Bortsett eventuella rostproblem är de punkter du radar upp riktigt uselt av Volvo. Jag har påtalat det förut och nämner det för bekanta när de frågar om jag är nöjd med min bil. Jag är jättenöjd med min "nya" V60, men vi har också kört en nyare Passat kombi några år (såldes nyss) där det tredelade baksätet är väldigt, väldigt skönt att ha. I synnerhet när man har barnstolar som man helst inte monterar in och ur i tid och otid.
Likaså lastnätet är av gardintyp i Passat. Också väldigt bekvämt när man behöver fälla sätena och få utrymme. Otroligt enkelt att ta i och ur. Sitter bättre dessutom och det sitter också på plats helt normalt om man bara fäller sätena. Volvos nät har ju massa snören, fästöglor, osv som är i i vägen.
Insynsskyddet är av samma typ i Passaten som i Volvon, men rejälare i Passaten.

Det är små, enkla saker, som är irriterande i vardagen och som en premiumtillverkare av kombibilar inte ska snåla på. Det är dåligt, och när jag då jämför just Passaten med min V60 är ju V60n en betydligt trevligare bil på alla andra möjliga sätt. Volvo är mer premium, och ska vara det också. Den kostade ca 100k mer än Passaten. Men då blir det än mer irriterande när man snålat in på simpla saker som t ex tredelat baksäte.
När jag byter bil nästa gång skulle det mycket väl kunna bli en dealbreaker, beroende på hur min livssituation och bilmarknaden ser ut då.
Jag vet inte hur Audi, MB och BMW gör med sina säten? Men står jag i valet och kvalet mellan dem och Volvo skulle mycket väl ett tredelat baksäte kunna fälla ett avgörande om allt annat står mer eller mindre lika. Trodde inte jag skulle bry mig så hemskt mycket om det, men har upptäckt att det för mig är en stor bekvämlighetsfaktor.

Rosten kan ju bli en historia i sig. Vore i så fall är en katastrof och rejält uselt av Volvo som ju som Skandinaviskt kvalitetsmärke bör ha ett extraordinärt rostskydd. Har alltid sett Volvo som den kanske bästa bilen för Nordiskt klimat, vilket också omfattar rostskydd naturligtvis.
av least
#1422450
Elektrikern84 skrev: ons 30 dec 2020, 15:14 Lite uppseendeväckande att inget sägs från Volvos sida

https://www.vibilagare.se/test/rost/oro ... kningsvart
Vad ska Volvo säga?
Att just denna bilindividen har rost på bakvagnen? Ja, det har den.

Är detta ett problem som drabbar alla SPA-bilar tillverkade sedan 2016-12? Nej, knappast.

Redan Volvos P3 bilar fick kritik av ViBilägare om svagt rostskydd, men dessa bilar verkar hålla formen väl än så länge.
https://www.vibilagare.se/bilfragan/bil ... -rostskydd
av Leafs
#1422949
Jag har inte riktigt hängt med, på vilka delar blir t.ex. en V60 angripen? Var är de svaga punkterna? Är det "dolda" platser under bilen eller är det VW-rost i dörrkanter, skärmkanter, bakluckor o.s.v.?
Användarvisningsbild
av perin
#1422958
Leafs skrev:Jag har inte riktigt hängt med, på vilka delar blir t.ex. en V60 angripen? Var är de svaga punkterna? Är det "dolda" platser under bilen eller är det VW-rost i dörrkanter, skärmkanter, bakluckor o.s.v.?
Bakre krockbalken på V60 och bakvagnen på V90.
Användarvisningsbild
av js1
#1423660
Jag var ute kikade på en av våra företagsbilar idag lite hastigt. En V90CC D4 2018 som rullat 11500mil i sydsverige på tre år. Enda underhållet är en automattvätt lite då och då.
Tittade och lös med ficklampa på de delar man ser utan att krypa under bilen. I främre hjulhus, bottenplattan bakom framhjulen samt bakvagnsbalken. Bakvagnsbalken ser man inte mkt av när man tittar framför bakhjulen men bakifrån ser man stora delar av balken. Jag kunde inte se några rostangrepp någonstans på chassiet. Den målade bakvagnsbalken var skitig (naturligtvis)
men jag kunde inte se några rostangrepp likt de på Vi Bilägares bil. Den har ju svår gravrost som borde vara lätt att upptäcka. Kändes lite tryggare efter att ha tittat på vår företagsbil.
av Wirke
#1453972
Jag fick gjort en rostskyddsbehandling på min XC60 efter ca 5000 mil och 3.5 år. Man monterade ner innerskärmar och skyddskåpor under bilen. Det fanns inget spår av rost, allt var som nytt. Tilläggas bör väl då att detta exemplar är välhållet, den är sällan ute i regn, körs måttligt på saltade vägar och står oftast i kallgarage. Återstår väl hursomhelst att se hur den famösa bakdörrskonstruktionen klarar tiden.

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]