Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1439643
lv455 skrev:Hej på er,

De däck som följde med min V60 T8, Pirelli P7 18", höll ungefär en säsong (=ca 3000 mil) trots mycket körning på el och relativt lugn körstil. Min Volvomek har en likadan bil och kunde konstatera att detsamma gällde för honom. Således hoppas jag att det går att hitta något som håller längre än P7.

Nu är det dags att beställa däck till våren (vill få iväg beställningen detta bokföringsår)

Fråga: Vilka VOL-märkta däck ska man välja? Jag är inte tokkinkig med ljunivån, däremot räknar jag med att köpa ut bilen privat om ett år och det vore ju trevligt om däcken hade lite kvar då.

Alternativen är, som jag förstått det: Hakka Black, Continental Sport- eller Premium Contact samt Primacy 4.

På min gamla V50 körde jag med Michelin Energy Saver +, de gav OK prestanda och höll länge men det är ju inte ett alternativ. När jag av misstag köpte Primacy 3 höll de ungefär halva sträckan men hade ungefär halva ljudnivån :)....
Jag fick Continental ecocontact och visst låter de lite men känns väldigt bra.
#1439897
Uppföljning: min mek på ÅF ombalanserade utan knot och bad mig återkomma om det inte blev bra, då skulle han åka till Edet och balansera med last vilket brukade lösa kniviga problem.

Jag provkörde dock och det kändes kanon, jag noterade att antal och position på vikterna skiljde mot tidigare så något måste ha hänt iaf. Vidare var det nu varmare och däcken var betydligt tystare så nu är jag riktigt nöjd.

Meken, som också kör V60 T8, ville också ha Primacy 4 men tydligen var de slut i lager så han valde Conti istället.
lv455 skrev: sön 04 apr 2021, 12:53 Sant, de blir förmodligen tystare när det blir varmare. Jag bör strax norr om GBG. Samtidigt är inte ljudnivån något problem, jag blir inte besviken om de inte blir tystare. Än så länge är de dock mer högljudda än Pirelli P7-däcken men den saken kanske ändrar sig om några månader.
#1440092
Svåra avvägningar med däck, om de håller längre men låter mer vet jag inte om jag skulle tycka det var en framgång.
Har f ö haft Pirelli Scorpio Verde 18" på Audin som håller ca 3000-3500 mil också. Nog ganska normalt på två ton.
Det är inte alls så att det går åt mindre däck på el... vridet är kraftfullt
Skulle tro Conti håller ännu kortare...

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]