Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1418007
Hej på er,

De däck som följde med min V60 T8, Pirelli P7 18", höll ungefär en säsong (=ca 3000 mil) trots mycket körning på el och relativt lugn körstil. Min Volvomek har en likadan bil och kunde konstatera att detsamma gällde för honom. Således hoppas jag att det går att hitta något som håller längre än P7.

Nu är det dags att beställa däck till våren (vill få iväg beställningen detta bokföringsår)

Fråga: Vilka VOL-märkta däck ska man välja? Jag är inte tokkinkig med ljunivån, däremot räknar jag med att köpa ut bilen privat om ett år och det vore ju trevligt om däcken hade lite kvar då.

Alternativen är, som jag förstått det: Hakka Black, Continental Sport- eller Premium Contact samt Primacy 4.

På min gamla V50 körde jag med Michelin Energy Saver +, de gav OK prestanda och höll länge men det är ju inte ett alternativ. När jag av misstag köpte Primacy 3 höll de ungefär halva sträckan men hade ungefär halva ljudnivån :)....
#1418062
djelo skrev:Kör primacy 4 o tycker de e toppen
Jag lutar åt dem, de ska ju vara lite hållbarare än Primacy 3 och dessutom behålla sina bromsegenskaper hela livslängden.
Hur långt har dina P4 gått? Hur verkar slitaget?
#1418106
djelo skrev: mån 14 dec 2020, 10:47 2500km typ, ser knappt något slitage
Tack, mycket bra info! Har läst vidare om dem och de verkar faktiskt riktigt lovande.
#1439397
Uppföljning!

Nu har jag kört en påskhelg med mina nya Michelin Primacy 4. Mitt första intryck var vibrationer, jag tog en titt på samtliga balansvikter och på höger bak såg det ut som om en vikt hade släppt från de övriga (klisterrester fanns men ingen vikt). Med först 1 och sedan 2 klistervikter från Biltema kändes det bra igen, i veckan ska ÅF får göra om & rätt.

Hur som helst gillar jag däcken och det märks att de prioriterat livslängd och rullmotstånd hårdare än tidigare. Gamla Primacy 3 hade ett Treadwear-index på runt 200 medan dessa har Treadwear 340. Dessa siffror ska förstås jämföras med en nypa salt _men_ mitt intryck är att dessa är betydligt hårdare och mer högljudda än Primacy 3 och dessutom Pirellidäcken som satt på bilen från fabrik.

Jag var ju ute efter något med lågt rullmotstånd och lång livslängd så än så länge verkar Primacy 4 vara rätt val.


lv455 skrev: mån 14 dec 2020, 10:48
djelo skrev: mån 14 dec 2020, 10:47 2500km typ, ser knappt något slitage
Tack, mycket bra info! Har läst vidare om dem och de verkar faktiskt riktigt lovande.
#1439413
Sant, de blir förmodligen tystare när det blir varmare. Jag bör strax norr om GBG. Samtidigt är inte ljudnivån något problem, jag blir inte besviken om de inte blir tystare. Än så länge är de dock mer högljudda än Pirelli P7-däcken men den saken kanske ändrar sig om några månader.
Perra83 skrev: sön 04 apr 2021, 12:43 Jag vet inte vart du bor men än så länge är det rätt kallt ute vilket ger mer vägljud.
Köpte du VOL märkta däck?
#1439433
Jag köpte nya kompletta vinterhjul till min bil i somras och la dom hemma i garaget. Efter några veckor låg det ett par klisterremsor med vikter på golvet. Det gick inte att se var de suttit eftersom fälgarna var nya. Det gäller med andra ord att däckfirman är noga med rengöringen innan dom klistrar fast vikterna. Fick balanserat om samtliga fyra hjul. Lite bökigt bara att åka tillbaks med alla fyra hjulen.
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här &[…]

Är styrenheterna för ABL utbytbara mella[…]

Bakfjädrar.

Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat. Jag upp[…]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-)