Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stegev
#1417088
Jag har noterat att batteriet, sedan det blev kallare <10 grader, så beter sig batteriet väldigt underligt.

Ibland visar den 40 km vid fulladdat (Pure-läge), ibland 29 km, ibland 34 km. Vet ju att batteriet ska dra mer vintertid men frågan är om den ska visa olika värden från gång till gång? Temperaturen har hållit sig mellan 4-10 grader utomhus.

Hur upplever ni batteriet vid dessa temperaturer?
av pellemando
#1417118
Exakt samma! Den började bete sig så redan innan det blev kallt ute, typ vid 15 grader. Påpekade detta vid service men det var inga fel enligt meken. Men jag känner att något inte stämmer. Ska inte diffa så mycket från dag till dag när det är samma temperatur och samma körmönster på samma rutt.
av SemiImbecille
#1417119
Vad var det för SOC/batterinivå på batteriet när ni började ladda?
Har märkt att om inte batteriet är helt urladdat innan man laddar fullt så brukar bilen visa kortare räckvidd
av Vicenthallberg
#1417131
SemiImbecille skrev:Vad var det för SOC/batterinivå på batteriet när ni började ladda?
Har märkt att om inte batteriet är helt urladdat innan man laddar fullt så brukar bilen visa kortare räckvidd
Precis som du säger är batteriet för laddat och kallt så tar det inte emot 100% laddning men visar ändå fullt. Detta för att spara på livslängden av batteriet.
Finns endel videos om detta för elbilar på youtube och tesla forumet.
Användarvisningsbild
av coachen
#1417134
Det är nog så det det är, jag har exakt samma körmönster varje dag och siffrorna visar olika beroende på temp.
av Qualia
#1417135
Jag märker att den blir törstigare på bensin när det är kallt ute. Då drar ju värmen i gång.
Min har dock endast 440mil på mätare..
Laddar alltid när jag har möjlighet, står alltid i varmgarage med sladd i.

Startar vid 35km, Kortare sträckor typ 3km. Kan står den kanske 33km kvar på el. Startar jag den några timmar senare har man tappat yerligare 1km.
Det fanns ju måndags ex på hydridbatteri att den Tappar väldigt mycket, då var defekta batteri celler som spökade.
av JohanHo
#1419228
Hade bilen på verkstaden häromdagen, då min XC60T8 inte ens laddade till 30km el, fastän batteriet var tomt vid laddtillfällets start. Tidigare oxå upplevt att jag fått färre km el (27-34km) vid ”fulladdat”, när jag inte kört så långt att jag har haft km el kvar vid laddtillfällets start.
Min PST berättade vid utlämnandet av bilen att han inte hade hittat något fel på den. Han hade dock hittat information hos Volvo att bilen inte laddas fullt när det är lite kallt eller mycket kallt ute, speciellt om batteriet inte laddas direkt efter körningen. Min bil står ute (ej varmgarage).
Har skaffat Tibber (elleverantör), för att kunna se mitt elpris uppdelat per timme. Har tänkt att ladda bilen på natten med låg tariff (ibland bara något öre/kWh).
Problemet med detta är att batteriet då är kallt och att bilen inte blir fullt laddat 😬
Min PST uppgav att batteriet vid +-0° endast laddar till 75% och vid -20° (eller var det -10°), endast till 60% (eller var det 65%). Har nu i nov o dec ofta fått 28km el vid fulladdat, vilket ju är 80%. (Dock är kanske inte 35km ”fullt” enligt Volvo, då ju batterierna aldrig laddas till 100%, varför 28km el kanske motsvarar just 75%.)
Så ska jag få fullt batteri (35 km el) under den kalla årstiden, behöver jag ladda direkt efter körning (körning med eller utan ström), då batteriet alltid är ”varmt”. Vilket fungerade idag 😃
Någon med liknande besked från verkstaden/Volvo?
av Lövet
#1419293
Herregud att inte vuxna människor kan bete sig sig. Inlägg borttagna.
av Lövet
#1419294
JohanHo skrev:Hade bilen på verkstaden häromdagen, då min XC60T8 inte ens laddade till 30km el, fastän batteriet var tomt vid laddtillfällets start. Tidigare oxå upplevt att jag fått färre km el (27-34km) vid ”fulladdat”, när jag inte kört så långt att jag har haft km el kvar vid laddtillfällets start.
Min PST berättade vid utlämnandet av bilen att han inte hade hittat något fel på den. Han hade dock hittat information hos Volvo att bilen inte laddas fullt när det är lite kallt eller mycket kallt ute, speciellt om batteriet inte laddas direkt efter körningen. Min bil står ute (ej varmgarage).
Har skaffat Tibber (elleverantör), för att kunna se mitt elpris uppdelat per timme. Har tänkt att ladda bilen på natten med låg tariff (ibland bara något öre/kWh).
Problemet med detta är att batteriet då är kallt och att bilen inte blir fullt laddat 😬
Min PST uppgav att batteriet vid +-0° endast laddar till 75% och vid -20° (eller var det -10°), endast till 60% (eller var det 65%). Har nu i nov o dec ofta fått 28km el vid fulladdat, vilket ju är 80%. (Dock är kanske inte 35km ”fullt” enligt Volvo, då ju batterierna aldrig laddas till 100%, varför 28km el kanske motsvarar just 75%.)
Så ska jag få fullt batteri (35 km el) under den kalla årstiden, behöver jag ladda direkt efter körning (körning med eller utan ström), då batteriet alltid är ”varmt”. Vilket fungerade idag 😃
Någon med liknande besked från verkstaden/Volvo?
Jag förstår varför det blir så men det man brukar göra är ju att använda en del av laddströmmen till att värma upp batteriet. Varför inte Volvo gör det har jag inget svar på.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]