Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Leif55
#1419348
Hej @stegev, minns att du och jag fick våra bilar nästan samtidigt.
Min står ju i varmgarage (10gr) så jag har inte märkt någon skillnad.
Frågan är, märker du att den går motsvarande mindre på el?
Btw, jag snittar 0,31 hittills👍👍
Användarvisningsbild
av frazer
#1419403
Lövet skrev: mån 21 dec 2020, 12:57 Jag förstår varför det blir så men det man brukar göra är ju att använda en del av laddströmmen till att värma upp batteriet. Varför inte Volvo gör det har jag inget svar på.
Om man förkonditionerar kubén, får inte batteriet en del av den värmen? Visst, det kostar lite extra batteri (och det kan inte vara tomt) men det kanske är värt det om det går att ladda mer?
av Lövet
#1419405
frazer skrev:
Lövet skrev: mån 21 dec 2020, 12:57 Jag förstår varför det blir så men det man brukar göra är ju att använda en del av laddströmmen till att värma upp batteriet. Varför inte Volvo gör det har jag inget svar på.
Om man förkonditionerar kubén, får inte batteriet en del av den värmen? Visst, det kostar lite extra batteri (och det kan inte vara tomt) men det kanske är värt det om det går att ladda mer?
Ja, det brukar finnas olika lösningar på det. Vet inte exakt hur Volvos system fungerar tyvärr.
av Erlen
#1423000
Har samma problem. Står 31km ofta nu när man sätter sig och enligt Tibber har den laddat in +-7kwh vilket känns lågt? Kan man komma runt detta på något sätt? Kan man ställa laddaren på 6A istället för 16A för att den ska ladda längre under natten. Känns dåligt att nu inte komma mer än 20 km på en full laddning.
av SemiImbecille
#1423100
Erlen skrev: mån 11 jan 2021, 09:17 Har samma problem. Står 31km ofta nu när man sätter sig och enligt Tibber har den laddat in +-7kwh vilket känns lågt? Kan man komma runt detta på något sätt? Kan man ställa laddaren på 6A istället för 16A för att den ska ladda längre under natten. Känns dåligt att nu inte komma mer än 20 km på en full laddning.
Enda sättet är att ladda direkt när man kommer hem :\ Testat att ställa ner laddstyrkan i boxen osv.. Enda som funkat är just att köra igång laddningen direkt när man kommer hem och bilen är varm... Lite surt med smartladdningen som går åt skogen då men samtidigt är det ett litet batteri så det blir inga stora pengar man sparar iallafall, 10km extra räckvidd lär ju vara billigare på el än bensin iaf
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1423204
Lövet skrev: mån 21 dec 2020, 12:57 ]Jag förstår varför det blir så men det man brukar göra är ju att använda en del av laddströmmen till att värma upp batteriet. Varför inte Volvo gör det har jag inget svar på.
Är det inte bara rena elbilar som har kylning/uppvärmning av batteripaktet? På hybrider har man sparat in på det för man tänker att man har ju en vanlig motor också så man klarar sig med den om batteriet inte går att ladda fullt pga temperaturen vid vissa tillfällen.
av Lövet
#1423215
VolvoB20 skrev: Är det inte bara rena elbilar som har kylning/uppvärmning av batteripaktet? På hybrider har man sparat in på det för man tänker att man har ju en vanlig motor också så man klarar sig med den om batteriet inte går att ladda fullt pga temperaturen vid vissa tillfällen.
Kan säkert vara så, låter rimligt (men snålt).
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1423229
Lövet skrev: tis 12 jan 2021, 15:15
VolvoB20 skrev: Är det inte bara rena elbilar som har kylning/uppvärmning av batteripaktet? På hybrider har man sparat in på det för man tänker att man har ju en vanlig motor också så man klarar sig med den om batteriet inte går att ladda fullt pga temperaturen vid vissa tillfällen.
Kan säkert vara så, låter rimligt (men snålt).
Ekonomer är alltid med i ekvationen :-)

Tycker något som är tråkigt nuförtiden är att spec/info/instruktioner pratar mer om livsstilar, känslor, resmål och annat onödigt och allt mindre om hur sakerna igentligen fungerar. Det får man gissa sig till och försöka upptäcka tillsammans med andra ägare på nätet.
av Lövet
#1423230
VolvoB20 skrev:Ekonomer är alltid med i ekvationen :-)
Det måste de vara. Annars går det som för Saab. Bilarna blir för dyra för att bli konkurrenskraftiga och fulla med funktioner som inte drev försäljningen framåt.
Men en ännu viktigare fråga är ju hur andra hybrider fungerar? Går de att förvärma, får de problem med laddningen när det blir kallt? Jag vet genuint inte, har inte haft nån hybrid men det rullar ju tiotusentals GTE ute på vägarna exempelvis. @StefanN märker du problem att kunna ladda batteriet fullt vid kyla?
av stegev
#1437281
Leif55 skrev: mån 21 dec 2020, 17:45 Hej @stegev, minns att du och jag fick våra bilar nästan samtidigt.
Min står ju i varmgarage (10gr) så jag har inte märkt någon skillnad.
Frågan är, märker du att den går motsvarande mindre på el?
Btw, jag snittar 0,31 hittills👍👍
@Leif55 Ursäkta ett väldigt sent svar 😀

Min står utomhus och jag kör mycket korta sträckor, oftast under 2,5 mil. Idag ligger jag på 0,45 och då laddar jag hemma hela tiden. Får väll vara nöjd med det.

Nu har jag noterat att batteriet inte når 40 km i Pure längre. Kanske en vanlig degradering av batteri?
Kan du ladda fullt dvs 40km @Leif55?

Annars nöjd med en rapp familjeracer 🙂
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]