Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1416341
bem skrev: fre 04 dec 2020, 00:21 Läste nu i Teknikens Värld nr 25 19 nov 2020 där de testa några elhybrider bl. a. V90 T6 AWD Recharge. Man får lite hum om motor och 4-hjuldriften i alla fall fastän det inte är en V60 i testet.
Var väl ingen jättehöjdare men inget bottenapp heller.
Skyhög bränsleförbrukning (i mina ögon): 0,82 liter per mil (när batteriet tömts). Huvaliga... snudd på 3 dl törstigare än den snålaste laddhybriden i testet.
Och det kanske mest allvarliga: "...den elektriska 4-hjulsdriften e-AWD håller inte måttet". Lever vi i 2020, snart 2021?
Kanske jag är för hård men jag trodde väl i min enfald Volvo fått ner förbrukningen på sina motorer även bensinare, men icke sa nicke. Och varför den elektriska 4-hjulsdriften e-AWD inte håller måttet framgår inte av testet.
Såklart är laddhybrider en parentes i det stora hela, längre perspektivet, men kanske det vettigast f.n. ändå?
Kanske skall nämna att jag flugit eldrivna konstflygplan (radiostyrda) i rätt många år (13 år) så jag har rätt hyfsat koll på plus och minus, watt, miliamperetimmar, ampere och volt. Men Volvos enda rena elbil XC40 är inget som lockar mig, tyvärr. Den ser för tråkig ut i min smak. Hade det funnits en V60 (helst cross Country) ren elbil (pure) hade jag nog hängt på låset...
T6 Bensinmotorn: 4 cyl, 253 hk. Elmotorn för drivning på bakhjulen: 85 hk (65 kW), batterityp Lithiumion 11,6 kWh.
/Bo

Vet inte hur dom mätt.. Men jag använder min hybrid "fel". Kör 11 mil varje dag ToR. Kan ladda på natten, sedan köra 5.5 mil = batteri tomt.

Sedan när jag kör hem så kör jag enbart på motorn.

Min körjournal visar på 1.5 månader en snittförbrukning på 0.63 l/mil. Och jag har en ganska tung högerfot.
För att få upp den till 0,82, så skulle jag nog behöva köra hårt som fan, samt aldrig ladda batteriet öht.

Värt att tillägga är ju att hybriden "hjälper till" ganska mycket. Även om man inte kör på hel-elektriskt.

Sen kan jag säga att 4wd är lite kasst på denna, jämfört med XDriven jag kommer ifrån.
iom vridmomentet från elmotorn, så blir den väldigt "busig" med bakhjulsdriften. Ungefär som att förbränningsmotorn inte hinner med.

Men det är lite av en upplevelse av en T6 som pendlarbil :)
#1416353
Inscription Expression är Inscription på utsidan designmässigt, lite enklare inredning på den.
Varför valde jag den? Rätt enkelt, var den som gick att få in på vårt bilavtal på jobbet :\ Hade gärna gått på t.ex. inscription men den rymdes inte..

Valde till dragkrok, Förarstödspaket, Navigation och parkeringsassistanspaket
Hade gärna klämt in t.ex. teknikpaketet med större stereo och elstolar t.ex.

Förarstödspaket = adaptiv farthållare (var ett krav)
Navigation = Bra på laddhybrid då den kan hjälpa till att optimera batterianvändningen om man slår in destinationen..

Angående miljöbonusen är den pausad men bör återupptas när/om dom skjuter till mer pengar. Vi har köpt en elbil så vi väntar på 60.000:- också så det vore trevligt om pengarna kom.. Dom har ju beslutat om miljöbonus nästa år så jag tolkar att pengarna kommer från den potten sen.


bem skrev: tor 03 dec 2020, 21:29 Tackar för för det svaret, börjar ha rätt mycket säkra kort på bordet nu. Var bara osäkra kort när jag böra i fredags (27 nov). :)
När jag har dig på tråden, kan du reda ut de viktigaste skillnaderna på en V60 T6 AWD Recharge:
A. Inscription,
B. Inscription Expression
Jag fattar ta mig tusan inte annat än prislappen.
Varför valde du "Inscription Expression"?
Kan Du lista lite saker du har som tillval och varför du valde det? Nåt tillval som kan låta "bra på papperet" men som är "inget att ha" egentligen när det kommer till kritan?
Tack på förhand.

Nu blev jag lite orolig vad Transportstyrelsen skriver på sin hemsida:
"... kronor som Transportstyrelsen tilldelats att använda vid utbetalning av klimatbonusar under 2020 är förbrukade. Myndigheten pausar därför utbetalningarna av klimatbonusar tills nya ekonomiska medel har tillförts."

Jaha, får jag inga 30 laxar i bonus av staten eller...? Fattar tyvärr inte ett smack...

Det är så jädra rörigt att bygga bil på Volvocars numera jämfört när jag senaste var där hösten 2013...
Jag har faktiskt kommit till slutsatsen jag måsta ha hjälp av en säljare för att undvika jag väljer fel saker och att jag får hjälp med ev. kampanjer (om det nu finns på denna bil), vinterdäck brukar t.ex. vara superbilligt vid köp av bil i nov-december, det vet jag för det har jag gjort några gånger förut. :) Det gäller att passa på, många bäckar små... Jag vill inte kasta pengar i sjön lika lite som nån annan. :)

/Bo


SemiImbecille skrev: tor 03 dec 2020, 20:31 Beror lite på utrustning/vikt
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ara-bonus/
Runt 30.000:-
Fick 30708:- (tror jag iaf, förmånsbil) Men enligt kalkylen så. T6 Recharge Inscription Expression (jäkla modelnamn)...
bem skrev: tor 03 dec 2020, 13:03 En "rookie" fråga till från mig:
Hur hög är den s.k. miljöbonusen på en V60 T6 AWD Recharge? Har letat med hjälp av en av våra bästa sök-vänner, Google, men inte hittat uppgift.
V60 T6 AWD Recharge är ju en laddhybrid, det förstår jag.
Rena elbilar (och vätgasbilar) med noll utsläpp har ju idag miljöbonus på 60 000 kr (föreslås bli 70 000 kr från 1 april).
Laddhybrid som V60 T6 AWD (2021 late) Recharge, vad är det för miljöbonus på den?
Hittade en uppgift som sa 25 000 kr men om nån vet "säkert" vore det bra att få veta, tack.

/Bo
#1416387
Många bra tips där, SemiImbecille. Tackar!
Man blir ju "fartblind" när man sitter och "bygger" en Volvo på deras hemsida. Men sen när man ser slutsumman förstår man att man måste besinna sig. Elstol har jag aldrig haft i en bil så det är nåt jag skippar den här gången också. En bra Stereo är aldrig fel, jag hade värstingstereo i en V70 2001:a en gång, med bas under lastrummets golv och hela baletten. Det lät fint men var dyrt... Den V70 2014 årsmodell jag har idag är det standard radio i och ganska OK men lite saknade jag ljudet från värstingradion i föregående bil.

Nån som har en V60 med sån där Head Up display i vindrutan? Nåt att ha?

För mig skall en teknikpryl göra nytta, jag köper sällan nåt som bra att ha men inte nödvändigt för mig (därför stryker elstol, värstingstereo och liknande på foten oftast) men säkerhetshöjande prylar är jag alltid intresserad av. Och hade en V70 med laminerade rutor förr och det skall jag välja till på nästa bil. Mest hållbara bilklädseltyg skall det vara också (inget läder, inget sånt där ventilerat säte heller, inget plast typ "gallon"). Vanliga standar 18 tum fälg (aluminium) föredrar jag. Och vinterhjul på alufälg skall det vara för min del (brukar vara förmånliga paket med vinterhjul i nov-dec hos Volvohandlarna).

Sen måste man ju ha en laddbox hemma på väggen också. Vad använder ni med Era "Recharge" Volvobilar? Man får halva kostnaden max 10 000 kr tillbaka av staten för installation av laddbox hemma har jag sett. Det är ju bra. Tack till mig själv för jag är ju skattebetalare och har bidragit med en droppe till statens kassakista. Skatteåterbäring på sätt och vis.
Volvo har en laddbox, är det nåt att satsa på?

/Bo

SemiImbecille skrev: fre 04 dec 2020, 13:16 Inscription Expression är Inscription på utsidan designmässigt, lite enklare inredning på den.
Varför valde jag den? Rätt enkelt, var den som gick att få in på vårt bilavtal på jobbet :\ Hade gärna gått på t.ex. inscription men den rymdes inte..

Valde till dragkrok, Förarstödspaket, Navigation och parkeringsassistanspaket
Hade gärna klämt in t.ex. teknikpaketet med större stereo och elstolar t.ex.

Förarstödspaket = adaptiv farthållare (var ett krav)
Navigation = Bra på laddhybrid då den kan hjälpa till att optimera batterianvändningen om man slår in destinationen..

Angående miljöbonusen är den pausad men bör återupptas när/om dom skjuter till mer pengar. Vi har köpt en elbil så vi väntar på 60.000:- också så det vore trevligt om pengarna kom.. Dom har ju beslutat om miljöbonus nästa år så jag tolkar att pengarna kommer från den potten sen.


bem skrev: tor 03 dec 2020, 21:29 Tackar för för det svaret, börjar ha rätt mycket säkra kort på bordet nu. Var bara osäkra kort när jag böra i fredags (27 nov). :)
När jag har dig på tråden, kan du reda ut de viktigaste skillnaderna på en V60 T6 AWD Recharge:
A. Inscription,
B. Inscription Expression
Jag fattar ta mig tusan inte annat än prislappen.
Varför valde du "Inscription Expression"?
Kan Du lista lite saker du har som tillval och varför du valde det? Nåt tillval som kan låta "bra på papperet" men som är "inget att ha" egentligen när det kommer till kritan?
Tack på förhand.

Nu blev jag lite orolig vad Transportstyrelsen skriver på sin hemsida:
"... kronor som Transportstyrelsen tilldelats att använda vid utbetalning av klimatbonusar under 2020 är förbrukade. Myndigheten pausar därför utbetalningarna av klimatbonusar tills nya ekonomiska medel har tillförts."

Jaha, får jag inga 30 laxar i bonus av staten eller...? Fattar tyvärr inte ett smack...

Det är så jädra rörigt att bygga bil på Volvocars numera jämfört när jag senaste var där hösten 2013...
Jag har faktiskt kommit till slutsatsen jag måsta ha hjälp av en säljare för att undvika jag väljer fel saker och att jag får hjälp med ev. kampanjer (om det nu finns på denna bil), vinterdäck brukar t.ex. vara superbilligt vid köp av bil i nov-december, det vet jag för det har jag gjort några gånger förut. :) Det gäller att passa på, många bäckar små... Jag vill inte kasta pengar i sjön lika lite som nån annan. :)

/Bo


SemiImbecille skrev: tor 03 dec 2020, 20:31 Beror lite på utrustning/vikt
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ara-bonus/
Runt 30.000:-
Fick 30708:- (tror jag iaf, förmånsbil) Men enligt kalkylen så. T6 Recharge Inscription Expression (jäkla modelnamn)...

Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1416416
Förarstödspaketet innehåller Pilot Assist också, dvs bilen kan styra själv om man vill, en knapptryckning mellan den och adaptiva farthållaren. Rätt skön funktion.

Kör Easee laddbox via Tibber, fått bra kritik av många, prisvärd och bra funktionalitet för pengarna.
Kör man Tibber kan man "smart styra" laddningen också, dvs bilen laddar när det är som billigast (ofta på nätterna)
Tror den kostar 6995:- (du kan få kod så du får 500:- att handla för isåfall) så blir den lite billigare.
Blir inga jättepengar med laddhybrid men några kronor spar man på smartladdning iaf


bem skrev: fre 04 dec 2020, 15:50 Många bra tips där, SemiImbecille. Tackar!
Man blir ju "fartblind" när man sitter och "bygger" en Volvo på deras hemsida. Men sen när man ser slutsumman förstår man att man måste besinna sig. Elstol har jag aldrig haft i en bil så det är nåt jag skippar den här gången också. En bra Stereo är aldrig fel, jag hade värstingstereo i en V70 2001:a en gång, med bas under lastrummets golv och hela baletten. Det lät fint men var dyrt... Den V70 2014 årsmodell jag har idag är det standard radio i och ganska OK men lite saknade jag ljudet från värstingradion i föregående bil.

Nån som har en V60 med sån där Head Up display i vindrutan? Nåt att ha?

För mig skall en teknikpryl göra nytta, jag köper sällan nåt som bra att ha men inte nödvändigt för mig (därför stryker elstol, värstingstereo och liknande på foten oftast) men säkerhetshöjande prylar är jag alltid intresserad av. Och hade en V70 med laminerade rutor förr och det skall jag välja till på nästa bil. Mest hållbara bilklädseltyg skall det vara också (inget läder, inget sånt där ventilerat säte heller, inget plast typ "gallon"). Vanliga standar 18 tum fälg (aluminium) föredrar jag. Och vinterhjul på alufälg skall det vara för min del (brukar vara förmånliga paket med vinterhjul i nov-dec hos Volvohandlarna).

Sen måste man ju ha en laddbox hemma på väggen också. Vad använder ni med Era "Charge" Volvobilar? Man får halva kostnaden max 10 000 kr tillbaka av staten för installation av laddbox hemma har jag sett. Det är ju bra. Tack till mig själv för jag är ju skattebetalare och har bidragit med en droppe till statens kassakista. Skatteåterbäring på sätt och vis.
Volvo har en laddbox, är det nåt att satsa på?

/Bo

SemiImbecille skrev: fre 04 dec 2020, 13:16 Inscription Expression är Inscription på utsidan designmässigt, lite enklare inredning på den.
Varför valde jag den? Rätt enkelt, var den som gick att få in på vårt bilavtal på jobbet :\ Hade gärna gått på t.ex. inscription men den rymdes inte..

Valde till dragkrok, Förarstödspaket, Navigation och parkeringsassistanspaket
Hade gärna klämt in t.ex. teknikpaketet med större stereo och elstolar t.ex.

Förarstödspaket = adaptiv farthållare (var ett krav)
Navigation = Bra på laddhybrid då den kan hjälpa till att optimera batterianvändningen om man slår in destinationen..

Angående miljöbonusen är den pausad men bör återupptas när/om dom skjuter till mer pengar. Vi har köpt en elbil så vi väntar på 60.000:- också så det vore trevligt om pengarna kom.. Dom har ju beslutat om miljöbonus nästa år så jag tolkar att pengarna kommer från den potten sen.


bem skrev: tor 03 dec 2020, 21:29 Tackar för för det svaret, börjar ha rätt mycket säkra kort på bordet nu. Var bara osäkra kort när jag böra i fredags (27 nov). :)
När jag har dig på tråden, kan du reda ut de viktigaste skillnaderna på en V60 T6 AWD Recharge:
A. Inscription,
B. Inscription Expression
Jag fattar ta mig tusan inte annat än prislappen.
Varför valde du "Inscription Expression"?
Kan Du lista lite saker du har som tillval och varför du valde det? Nåt tillval som kan låta "bra på papperet" men som är "inget att ha" egentligen när det kommer till kritan?
Tack på förhand.

Nu blev jag lite orolig vad Transportstyrelsen skriver på sin hemsida:
"... kronor som Transportstyrelsen tilldelats att använda vid utbetalning av klimatbonusar under 2020 är förbrukade. Myndigheten pausar därför utbetalningarna av klimatbonusar tills nya ekonomiska medel har tillförts."

Jaha, får jag inga 30 laxar i bonus av staten eller...? Fattar tyvärr inte ett smack...

Det är så jädra rörigt att bygga bil på Volvocars numera jämfört när jag senaste var där hösten 2013...
Jag har faktiskt kommit till slutsatsen jag måsta ha hjälp av en säljare för att undvika jag väljer fel saker och att jag får hjälp med ev. kampanjer (om det nu finns på denna bil), vinterdäck brukar t.ex. vara superbilligt vid köp av bil i nov-december, det vet jag för det har jag gjort några gånger förut. :) Det gäller att passa på, många bäckar små... Jag vill inte kasta pengar i sjön lika lite som nån annan. :)

/Bo



#1416681
Nu kommer en knivig fråga:
Jag jobbar sen april 100% hemifrån på "distans" (tur man har sånt jobb att detta går alldeles utmärkt).
I normala fall pendlar jag 60 km till jobbet och sen 60 km hem.
De har sänkt hastigheten på vägen (väg 63) nu mellan min hemstad och Karlstad. Klarar en V60 T6 AWD Recharge att lusa i 80 knyck sträckan 60 km på ren eldrift? Kan ju tänkas Coronan ebbar ut nån gång så mitt bil-pendlande kommer igång igen, i alla fall några dagar i veckan.
/Bo
#1416687
Tar väl en fråga som ev. nån vet svaret på:
Jag har båttrailer som med båten lastad på den väger totalt ca. 1350 kg.
Jag har varit med om några "intressanta" båtupptagningar från båtramper (under mina 17 år som båtägare och trailare) där det varit grus där bilen stod och skulle rulla framåt och dra upp trailern med båten på. Hade en riktig knivig situation i somras och klockan var runt 23:30, båten hade jag fått upp på trailern och hoppa in i bilen. Spin, spin på framhjulen - jag har ju en V70 D3 2014 årsmodell manuell växellåda. Jag har mina trick i sådana lägen och det är att gunga aningens framåt och bakåt och få de nödvändiga centimetrarna med bilen i rullning (framåt) och sen mycket mjukt smyga iväg medan man är på rull om än så lite. Men den här kvällen tycktes den metoden inte hjälpa, och klockan gick. Vid midnatt var jag nära lämna bilen och försöka nästa dag. Men jag tänkte, ett sista försök, och än är inte undrens tid över, vid den gungningen lyckades jag få tillräcklig rullsträcka framåt och bilen sega sig iväg upp, Jippii.
Frågan: Om jag istället suttit där med en V60 T6 AWD Recharge hur hade det gått då? "AWD" på en V60 T6 AWD Recharge är ju ingen "äkta" AWD utan den kallas eAWD. 87 elhästar på bakhjulen och 283 bensinhästar på framhjulen. Låter ingen bra kombination i en situation som jag beskrev. Det är ju på bakhjulen man vill ha kraft när man skall dra upp en båt... men där har man ynka 87 hk. Gör det nåt till eller från när framhjulen har mesta kraften ändå, 283 hk (och riskerar väl spinna?).
Den som kan besvara min fråga är inte dålig (tycker jag i alla fall).
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1416695
Har "byggt" en V60 T6 AWF Recharge nu och om jag fick drömma fullt ut (innan plånboken är med för mycket och bråkar) blev det så här. Är det nåt val som är "idiotiskt" som ni med erfarenhet skulle säga skippa eller så?
Nivå: Incription Expression
Färg: Metallic (Pebble Grey)
Exteriör: Märkt tonade rutor
Paket: Ljuspaket, Förarstödpaket, Teknikpaket
Tillval:
- Stänkskydd fram+bak
- Färgade golvmattor i plast, Charocal
- Bagagerumsmatta i plast, Charocal
- Skyddsgaller i stål
- Vindruta eluppvärmd
- Skyddsplåt under motor (jag är ofta ute och åker på skogsbilvägar)
- Aukustikrutor (så det blir mindre buller)
- Aktivt chassi, Four C (är mest tveksam om detta är värt pengarna)
#1416700
Under ideala förhållanden i sommarvärme, torr vägbana, låg jämn hastighet 50-70 km/h så kanske man kan köra 60km på en laddning. Men för det mesta 40 till 50 km sommartid och kanske 30 till 35 km vintertid.

Även den elektriska fyrhjulsdriften på hybriderna är överlägsen framhjulsdrift när du skall dra upp en båt.

Angående din spec. Så tycker jag det är helt rätt att gå på textilklädsel oftast kör jag eldrift och kall bil då är det behagligare med textilklädsel. Men jag hade tagit den lite dyrare textil/vinylklädseln i den ljusa kulören.
Om du är på en tight budget hade jag utan vidare skippat ljuspaket och four-C. Eluppvärmd vindruta visste jag inte att det fanns men verkar som ett bra tillval.
Kör du mycket på skogsbilvägar så hade jag skippat skyddsplåten och gått på XC60 istället.
Skall du dra båtsläpet också så kan det vara bra med dragkrok.
#1416722
bem skrev: sön 06 dec 2020, 03:29 Har "byggt" en V60 T6 AWF Recharge nu och om jag fick drömma fullt ut (innan plånboken är med för mycket och bråkar) blev det så här. Är det nåt val som är "idiotiskt" som ni med erfarenhet skulle säga skippa eller så?
Nivå: Incription Expression
Färg: Metallic (Pebble Grey)
Exteriör: Märkt tonade rutor
Paket: Ljuspaket, Förarstödpaket, Teknikpaket
Tillval:
- Stänkskydd fram+bak
- Färgade golvmattor i plast, Charocal
- Bagagerumsmatta i plast, Charocal
- Skyddsgaller i stål
- Vindruta eluppvärmd
- Skyddsplåt under motor (jag är ofta ute och åker på skogsbilvägar)
- Aukustikrutor (så det blir mindre buller)
- Aktivt chassi, Four C (är mest tveksam om detta är värt pengarna)
Behåll Ljuspaketet till skillnad från vad tidigare talare säger. Dynamiska LED-ljuset är fantastisk då det medger att du har helljuset påslaget utan att störa bilar du möter eller de du har framför dig då ljuset maskas bort för dem men behålls i övrigt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11
Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]

Byta larmsiren.

Bara att byta👍

Helt klart är ju att gränsen inte g&arin[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Anders And (Danske Kalle Anka)