Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1416950
Har fått offert av en säljare nu på en V60 T6 AWD Recharge Inscription Expression (huvaliga vilka namn) med ungefär de tillval jag nämnde tidigare i denna tråd men jag valde bort Four-C och Head-Up display och valde eluppvärmd frontruta istället. Har nog mer nytta av det.
De skulle ta kostnaden för mitt kopplingshaveri, det de förlorar på gungorna tar de väl igen på karusellen gissar jag. Nåväl offerten såg väl OK ut. De får in i inbyte en fin V70 D3 Business 2014 årsmodell nyservad, nybesiktigad, de sätter i ny koppling (nästa köpare får en fin bil, jag lovar). Och jag får "leka" med en ny bil. Jag ville ha leverans lördag 1 maj och det sa tanten (säljaren) skulle gå bra. Enda abret var att det inte var nån vinterdäckskampanj just nu sa tanten. Måhända har den meteorologiska vintern inte infunnit sig än enl SMHI? Hon sa det nog kommer fler vinterdäckskampanjer, vi får väl hoppas det. De tre senaste Volvo V70 jag haft, köpta i dec, har jag alla gånger fått med vinterdäck då det varit kampanj. Skulle vara surt att behöva slänga ut 20 laxar på 18 tum vinterdäck (på alufälg) eller vad det nu kostar utan kampanj. Det skulle jag inte gilla alls.
/Bo
#1416958
Tips till Er som går och funderar på en Volvo elhybrid eller ren elbil - gå iväg och köp auto motor & sports 164 sidiga tidning:
"electric edition, VOLVO & Polestar". Test alla Volvos laddbara bilar.
Står mycket matnyttigt i den, plus och minus om t.ex. V60 T6 AWD Recharge.
Tror jag visste mer om Volvos elbilar än säljaren (efter att ha läst sagd tidningen i helgen) jag var iväg och fick offert av idag, på en V60 T6 AWD Recharge Inscription Expression med en del tillval.
/Bo
Bilagor
Auto-Motor-Sport_electric_editopn_VOLVO_och_Polestar.JPG
Auto-Motor-Sport_electric_editopn_VOLVO_och_Polestar.JPG (410.85 KiB) Visad 545 gånger
#1417010
bem skrev: Tror jag visste mer om Volvos elbilar än säljaren (efter att ha läst sagd tidningen i helgen) jag var iväg och fick offert av idag, på en V60 T6 AWD Recharge Inscription Expression med en del tillval.
/Bo
Det var att slå in en öppen dörr. ;-)
#1417030
Ha, ha ja det svaret sa allt. Tror nog Volvos bilförsäljare behöver gå en högre kurs i ellära på KTH eller så för att hänga med i det som komma skall. Rena elbilar i hela Volvos modellserie.
Säljaren skulle faktiskt införskaffa den 164 sidiga tidningen som jag posta bild på tidigare. Jag visade nämligen tidningen för säljaren. Jag tror ärligt en Volvosäljare skulle bli mycket mer bekväm i elbilförsäljandet och kunnig om denna nya typ av bilar om de läste dessa sidor som handlar om test av alla Volvos laddhybrider och elbilar.
/Bo
perin skrev: mån 07 dec 2020, 23:32
bem skrev: Tror jag visste mer om Volvos elbilar än säljaren (efter att ha läst sagd tidningen i helgen) jag var iväg och fick offert av idag, på en V60 T6 AWD Recharge Inscription Expression med en del tillval.
/Bo
Det var att slå in en öppen dörr. ;-)
#1417031
Hitta varför Volvo begränsat toppfarten på sina bilar till 180 km i timmen för 2021. Med andra ord lite svårare att köra ihjäl sig numera än tidigare när t.ex. en V60 T6 AWD Recharge årsmodell 2020 hade en toppfart på 230 knyck:
https://www.volvocars.com/se/edit/artik ... nsning-180

/Bo
bem skrev: sön 06 dec 2020, 19:01 Satt och grunna på detta igår, efter jag läst uppgiften:

Före årsmodell 2021 dvs 2020 var det i V60 T6 AWD Recharge möjligt med en toppfart på 230 km/h.
Nu på 2021 årsmodell är toppfarten begränsad till 180 km/h. Varför? Skall inte folk få köra ihjäl sig om de vill, en av de sista friheterna är ju bilen säger en del?
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1417033
bem skrev: sön 06 dec 2020, 19:01 Satt och grunna på detta igår, efter jag läst uppgiften:

Före årsmodell 2021 dvs 2020 var det i V60 T6 AWD Recharge möjligt med en toppfart på 230 km/h.
Nu på 2021 årsmodell är toppfarten begränsad till 180 km/h. Varför? Skall inte folk få köra ihjäl sig om de vill, en av de sista friheterna är ju bilen säger en del?
/Bo
Ja det är inte kul när polaren kör om med en gammal Polo som gör 182 km/h. ;-) :P
#1417054
Den som väntar på nåt gott...
Nu kan Du få din V60 T6 AWD Recharge (både T6 och T8 samt även Polestar stöds) modellår 2021 att gå i 250 knyck (istället för ynka 180 km/h):
https://www.heicosportiv.de/en/products ... rease-1791
Det kommer kosta dig ca. 16 laxar men det kan det kanske vara värt om man nu prompt skall ta livet av sig i den farten.
#1417064
Man kanske skall tänka sig för både en och två gånger innan man väljer till på sin Volvo s.k. "Pilot Assist".
Fick väl rätt uselt betyg (2 av 4) av Krocktestarna Euro NCAP, nyligen:
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... nytt-test/
Gissar att Volvos ingenjörer jobbar för högtryck nu så de får 4 av 4 i betyg nästa gång i Euro NCAP testet.
/Bo
#1417080
Man skall nog inte tro att elhybrid som t.ex. en V60 T6 AWD Recharge är guld och gröna skogar. Läs och begrunda:
https://www.vibilagare.se/nyheter/nytt- ... hybriderna
https://www.vibilagare.se/opinion/kroni ... -fulhybrid
På nåt jädra sätt borde det uppmuntras att bara köra sin laddhybrid på el (Pure) läget så mycket som möjligt. Känner jag oss människor inkl. mig själv kan man bli "lat" efter ett tag, minsta motståndets lag osv, och bli körande med bensinmotorn inkopplad mer än nödvändigt. Men laddhybrider är ju det vanligaste och det många väljer. Ren elbil är ett stort steg att ta om man kommer från en ren bensin- eller dieselbil, anser jag i alla fall.
/Bo
#1417120
bem skrev: tis 08 dec 2020, 10:35 Man kanske skall tänka sig för både en och två gånger innan man väljer till på sin Volvo s.k. "Pilot Assist".
Fick väl rätt uselt betyg (2 av 4) av Krocktestarna Euro NCAP, nyligen:
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... nytt-test/
Gissar att Volvos ingenjörer jobbar för högtryck nu så de får 4 av 4 i betyg nästa gång i Euro NCAP testet.
/Bo
Tycker Pilot Assist fungerar helt ok. Körde en Tesla Model X en vecka med full självkörning och den var inte märkbart mycket bättre tycker jag, Teslans system slutade fungera så fort det började regna lite och någon kamera blev skitig...
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11

Kolkanistern på min 745-a är trasig, ja[…]

Är B5244SG annorlunda än en B5244S f&oum[…]

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]