Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1418015
Mina erfarenheter efter att haft vår bil i en vecka är att vi är extremt nöjda. Har kört på el 96% av tiden och den har rullat ca 25 mil uppe i Norrland. Inget som helst problem med värmen i bilen. Den är riktigt bra. Det som jag dock märker är att när man kör efter E4 så slukar den batteri. Vi tar oss ca 4,5 mil utan att ladda, men då använder vi som sagt en hel del värme både för ratten och stolsvärme. Fantastiskt skön bil att köra!
#1418048
Då var det roliga slut (för den här gången - köra demobil V60 T6 eAWD Recharge över helgen).
Jag sprider ut mina intryck av bilen och körningen i helgen över några inlägg så det inte blir så mycket i ett inlägg.
Jag börjar lite bakifrån och summerar lite. Och ha i åtanke att jag åkt i 6 år med en "traktor" dvs. V70 D3 Business modellår 2014 så det är den jag jämför lite med, har ju inte så mycket andra referenser (förutom en massa andra äldre V70 och andra bilar jag haft under mitt 59-åriga liv).
Underbara köregenskaper, nästan en sportbil, det är den känslan jag sitter med i alla fall.
Blixtrande acceleration med bilens totala 340 hk när både bensinmotor och elmotor är inkopplade. Att bilen bara kan köras i max 180 km/h förtar inte faktum att detta är en bil som räcker mer än väl till att köra ihjäl sig ganska enkelt i för de som går i såna tankar (och ni som inte går i såna tankar får nog passa Er lite också när ni trycker till på gaspedalen).
Så lättstyrd bil, bilen ligger som ett "strykjärn" på vägen.
Jag har kört på både Hybrid (=bensinmotor+elmotor) och Pure (bara elmotor). Funkar hur bra som helst i båda lägena. Har kört upp 3 st. fulladdat Lithiumion-batteri. Har laddad från "hushålls-el" dvs. 230 volt jordat uttag vid garaget. Inga problem alls.
Första gången jag skulle ta ur sladden från bilens laddkontakt så satt den "fast", Va i he... nu hade jag bestämt mig för att inte läsa en rad i instruktionsboken för att se hur lättanvänt allt nytt var. Stod och klia mig i huvet en lång stund innan jag kom fram till att bilen nog måste vara avstängd innan man kan ta ur laddkabeln. Stängde av bilen, stängde dörren, låste dörren, låste upp dörren. Nu kunde jag ta ur sladden från bilens ladduttag.
Att starta bilen för första gången var en upplevelse - öronbedövande tystnad. Är bilen igång nu? Koll på instrumentpanelen, Fåse nu hur ser jag om det är klart att lägga i D (Drive) och gasa på? Ljudlöst, i med D-läget, gasa och iväg jag kom.
Första kvällen körde jag bara i Hybridläge (både bensinmotor+elmotor på). Åkte på landsväg, accelererade och bromsa. Körde sen i stan gata upp och gata ner. Inte minsta problem.
Skönare säten, som var i denna demo V60 T6 eAWD Recharge, får man leta efter (se fotot hur de såg ut).
Fortsätter i nästa inlägg.
/Bo
Bilagor
01_V60_T6_eAWD_Recharge_interiör.JPG
01_V60_T6_eAWD_Recharge_interiör.JPG (150.1 KiB) Visad 767 gånger
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
#1418054
Nu tar jag lite negativa saker med den V60 T6 eAWD Recharge som jag körde.
En av de mest irriterande sakerna var att det osa avgaser från bensinvärmaren nästan hela tiden när jag körde och stanna en stund, i fredags kväll, det var rätt kallt och busväder hela tiden. Körde i Hybridläget hela fredagskväll. Det lukta ju nästan som det luktar från en 2-takt moped som kör förbi. Näe denna doft är definitivt nåt jag skulle vilja vara utan. Andra tillverkare har andra lösningar att få värme i bilen. Bensinvärmare känns sisådär i en el-hybrid som V60 T6 eAWD Recharge.

Smart att man kan köra på Pure läge (bara elmotor) men ändå gasa på och då hoppar bensinmotorn in och accelererar iväg bilen, t.ex. vid omkörning.

Digitala instrumentet var en besvikelse. Mycket bättre i den V70 D3 Business modellår 2014 jag har. Jag måste ha förarstolen långt tillbaka för jag har så långa ben, då kommer jag långt från instrumenten. Text och symboler blir då för smått. Inge bra för just mig. Faktiskt lite trafikfarligt. Leta febrilt efter ytter-temperaturvisningen i instrumentpanelen men dröjde alldeles för länge innan jag hitta var det visades med för liten textstorlek.

Förts nästa inlägg.
/Bo
Bilagor
03_V60_T6_eAWD_Recharg.e_Displayteman.JPG
Digitala instrumentets Display-teman.
03_V60_T6_eAWD_Recharg.e_Displayteman.JPG (111.9 KiB) Visad 765 gånger
04_Glass.JPG
Tema Glass.
04_Glass.JPG (165.63 KiB) Visad 765 gånger
05_Minimalistic.JPG
Tema Minimalistic.
05_Minimalistic.JPG (178.61 KiB) Visad 765 gånger
06_Performance.JPG
Tema Performance.
06_Performance.JPG (167.96 KiB) Visad 765 gånger
07_Crome_Rings.JPG
Tema Crome Rings.
07_Crome_Rings.JPG (157.67 KiB) Visad 765 gånger
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
#1418055
Bad en kompis provköra demobilen V60 T6 eAWD Recharge. Han körde nån mil på landsväg och lite inne i stan. Kompisen har en Mitsubishi Outlander Plug-in hybrid, en 2020:a som han haft sen januari 2020 och kört ca. 4000 mil med.
Det första han sa, vilken kvalitet och vilken väghållning (och prestanda när han drog på ute på landsvägen). Men han tyckte V60 T6 eAWD Recharge var en låg bil (jämfört med sin egen bil, och det kan man nog hålla med om). Han fråga vad demobilen kostar ungefär och jag sa ungefär. Det var allt dyrt var hans kommentar. Men han tyckte verkligen V60 T6 eAWD Recharge var en riktig "sportbil". Han tryckte växellägena var knöligt att hantera.
Han försökte slå på autohelljus/halvljus/autoavbländning men hitta inte läget (på vänstra spaken). Varken han eller jag hade läst användarhandboken. Men vi såg bilens ljus följa i kurvor så den biten funka kanon.
Hans helhetsintryck var ungefär som så: otroligt fin kvalitet, mycket bra väghållning och blixtrande prestanda. Men för dyr.
/Bo
Bilagor
02_V60_T6_eAWD_Recharge_växelförare.JPG
02_V60_T6_eAWD_Recharge_växelförare.JPG (817.18 KiB) Visad 763 gånger
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1418056
Att köra på enbart el (Pure läge) i stan funkade helt utan problem tycker jag, likaså ute på landsväg. De har sänkt hastigheten till 80 km/h på alla vägar i alla håll ut/in från min hemstad så det blir till att lusa med bilen numera varthän man skall i fortsättningen. Bra för elhybrid kanske, man kommer ju lite längre med bilen om man kör saktare och försiktigare.

Baksätet är inte mycket att hälsa hem till mor om i en V60, för lågt och trångt för vuxna, för barn OK gissar jag. Mittplatsen kan man nästan glömma som utnyttjbar.

Fin kvalitet i interiören, snygga linjer på bilen, kanske i lägsta laget för mig som är lång. Hade helst velat haft en V60 T6 eAWD Cross Country Recharge ren elbil men den finns ju inte än. Diesel (V60 Cross Country med B4 motor) går bort så det ryker om det p.g. av Malus (straffskatten) de tre första åren.

Stort aber är att vinterdäckskampanj ej finns nu, så det skulle bli att slanta upp med 24 laxar för det i mitt fall. De tre senaste nya V70 jag köpt har det följt med vinterdäck på alufälg varenda gång när jag köpt ny bil på vintern. Nåväl, vinterdäck måste man ju ha så man har ju inte mycket att välja på. Detta grämer mig en hel del.

Egentligen skulle jag velat haft en ren elbil men det finns ju ingen sån än i V60, än mindre i Cross Country.
Kompromissen blir då en V60 T6 eAWD Recharge.

Den där lösningen med bensinvärmare i V60 T6 eAWD Recharge är verkligen inget bra tycker jag, med det där avgasoset som jag kände så fort jag öppna förardörren.

Stora frågan är hur en sån här bil V60 T6 eAWD Recharge kommer att hålla över tiden. Mycket el i bilen. Kan bli mycket elfel... om man har lite oflyt.

Skall nog provköra en V90 T6 eAWD Recharge också om de kan få hem en sån som demobil till min Volvohandlare. En V90 T6 eAWD Recharge med samma utrustning som en V60 T6 eAWD Recharge är ungefär 60 laxar dyrare... fråga mig inte varför det är så jädra stor prisskillnad.

/Bo
Senast redigerad av 4 bem, redigerad totalt 0 gång.
#1418058
Ägarhandboken (Owners Manual) till en V60 T6 eAWD Recharge, hur många sidor tror ni den är på?

698 sidor! :-o

Förbered Er på mycket kvällsläsning när ni skall gå och lägga Er... om ni skaffar en sån här bil.
Värre än en bibel nästan...

/Bo
#1418116
Bra sammanfattning 🙂.

Jag har haft min V60, T6 i ungefär två veckor nu och är överlag väldigt nöjd med bilen.

En laddhybrid passar mitt behov väldigt bra, kör mestadels korta avstånd på dagen och har hitintills inga problem med räckvidden. Några gånger per år blir det också långkörning mellan Stockholm och Piteå (ungefär 87 mil) och då slipper jag funderar på räckvidden, det är bara tanka och köra.

Några positiva aspekter med Volvon
- Köregenskaperna och komforten (valde även till 4c vilket jag var väldigt nöjd med)
- förarmiljön och inredning håller en hög klass. Ska bli en fröjd att köra till Piteå 🙂.
- snygg bil

Några negativa erfarenheter.
- någon gång har bilen uppfört sig lite underligt när jag ska backa ut från garaget. Går inte att backa ut på el och motorn startar (felanmälan gjord och ska lämna in bilen för kontroll)
- bränslevärmaren det är tråkigt att värma på bensin och en elektrisk värmare hade varit trevligt att ha. Men samtidigt tror jag den blir bra när det blir riktigt kallt i Piteå. 🙂

Det är dock väldigt trevligt att köra på el och kan tänka mig att köra ren elbil nästa gång om laddningsnätverket blir lite bättre 🙂

Bild
Bilagor
IMG-20201201-WA0003__01.jpg
IMG-20201201-WA0003__01.jpg (141.02 KiB) Visad 696 gånger
#1418126
Kom på en sak till som jag vill poängtera efter min provkörning av demobilen V60 T6 eAWD Recharge:

Farthållaren blev jag aldrig vän med trots att jag försökte. Lyckades bara få den att lyda mina tankar och handgrepp några få gånger. Så förvirrande, jag visste inte om den var aktiverad eller inte. Såg ju knappen att trycka på för att aktivera fartkontrollen men nästan aldrig funka det när jag t.ex. ville öka farten med uppåtknappen på vänstra sidan ratten.
Står väl i den 698-sidiga manualen...

/Bo
#1418131
zeke77,
Bra info från dig som har en sådan bil vi diskuterar här. Undrar jag om det inte var samma färg på den demobil jag hade som den nya bil du har, se bilden nedan på demobilen.
Skall mycket till innan smuts syns på en sån...
/Bo
Bilagor
Demobil_V60_T6_eAWD_Recharge.JPG
Demobil_V60_T6_eAWD_Recharge.JPG (499.6 KiB) Visad 682 gånger
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Service Renault Scenic 2003

Nu är jag färdig med bilen (tills vidare[…]

Tack för svar! Jo, det blir nog en vana. Man[…]

Jag högtryckstvättar aldrig med full sty[…]

Vindrutespolning

Bytte spolarpump få nu fungerar det igen👍