Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1415931
philipsguy,
Jaså, jag kanske får skaffa "läsplatta" då typ iPad och ligga på sofflocket och läsa "online"? Ja, ja, det är nya tider nu . :-o
Mycket blir det (som han sa den där gubben i Lorry humorprogrammet på TV, om Ni minns).
Ny bil (kanske), eldrift (till hälften), ingen papperskatalog (snyft). Skall jag vara beredd på nåt mer bakslag? Jag tål nog, Shoot!

/Bo
#1416031
Bo, du kan ju ladda hem manualen för early 2021, det lär ju inte skilja mycket.
Angående B96 så köpte jag ett paket på en trafikskola, tre körlektioner samt lån av bil och släp för uppkörning.
Jag bokade kurs och uppkörning i Juli och körde upp i Oktober, tre månaders väntetid på uppkörningen.
#1416036
Jag gillar inte chassiesättningen på T6 recharge inscription, tycker den känns tungfotad jämfört med andra V60.

BE är inte heller någon raket vetenskap, körde tre lektioner, pluggade teorin som förvisso inte är lätt men faktiskt värd att uppdatera sig själv på.
Lånade bil och släp av körskolan och klarade både uppkörning och teori på första. Uppkörningen kan jag helt ärligt säga att alla som kört med släp och har hyfsad vana på att köra bil kommer klara galant.
Men som ovanstående skrev, långa väntetider på uppkörning i Stockholm och Uppsala åtminstone.
#1416068
Tack för infon, Palgar. Det finns trafikskola på min lilla ort här i Värmland Jag har trailat (80 km/h-trailer, bromsad, en Bålstasläpet trailer) i 17 år så lite vana har jag att backa ner (och backa upp höll jag på att säga, menar köra upp) i vattnet på en del "tricky" båtramper. För att inte tala om när jag skall backar in båten med trailern hemma bredvid huset. Där måste jag till att börja med backa in i en exakt fördefinierad båge för att kunna komma in "rätt", sen måste jag "pricka en brädbit (ca 20 cm x 40 cm) som ligger över en "grop" så trailern står i våg. Sen har jag en stenmur strax bakom som det är lätt att köra in i med utombordarens växelhus och dyra stålpropeller. Detta har jag gjort 17 gånger (inte kört in i stenmuren om nu nån skena iväg och trodde det) vid det här laget (har haft båt sen 2003 då jag köpte "vraket" ny och trailern ny) så det kan jag göra utan att tänka, händer och fötter bara jobbar åt mig. :). Lite som att cykla med andra ord, det "sitter" där. Kanske vid en ev. uppkörning för B96-körkort i framtiden säga till kontrollanten: "kan vi inte göra backprovet hemma hos mig, jag brukar alltid misslyckas backa in båttrailern, det är en bra plast att visa vad man går för"?
Hur länge tog det från beställning till leverans av din V60 T8 Recharge? Längre än 3 månader? Kan faktiskt vara bra med lite extra leveranstid i mitt fall. Då hinner jag ju ta B96-körkort i lugn och ro. Mycket win-win där i så fall. För en gångs skull ser framtiden lite ljus ut i tidsplaneringen, kanske. Annars är jag sån där fruktansvärd tidsoptimist och det brukar bli körigt på slutet i många fall för mig då, som nog alla förstår. :) Varken bilköp eller tagande av B96-körkort i brådska är klokt, det vet jag allt (det förra i alla fall, det senare anar jag bara).
Tack Peglar om att välja 2021 "Early" (istället för "Late") V60 T6 Recharge på Volvos hemsida, då dök ju PDF manualer upp nedanför och bara ladda hem. :) Du är en "Einstein" på det där med Volvo PDF fils manual nedladdning, bevisligen. Själva verkar mina små grå celler vara designade mer som Nalle Puhs eller så, lite trög, men snäll... (för det är jag, snäll) :)
/Bo
Paglar skrev:Bo, du kan ju ladda hem manualen för early 2021, det lär ju inte skilja mycket.
Angående B96 så köpte jag ett paket på en trafikskola, tre körlektioner samt lån av bil och släp för uppkörning.
Jag bokade kurs och uppkörning i Juli och körde upp i Oktober, tre månaders väntetid på uppkörningen.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1416070
Nu kommer Du med rätt bra tips, just i mitt fall. Om det är lång leveranstid på bilen kan det ju tänkas att även jag hinner "smälta" all teori för BE-behörighet. Är ju lite som att ta körkort på nytt misstänker jag. Men livets hårda "körskola" ute i trafiken borde väl lärt mig nåt under mina 41 år på svenska vägar med B-körkort? Så med lite bondförnuft kan det nog gå vägen fastän det var ett tag sen jag läste "skolböcker".
/Bo
Javerhammar skrev:Jag gillar inte chassiesättningen på T6 recharge inscription, tycker den känns tungfotad jämfört med andra V60.

BE är inte heller någon raket vetenskap, körde tre lektioner, pluggade teorin som förvisso inte är lätt men faktiskt värd att uppdatera sig själv på.
Lånade bil och släp av körskolan och klarade både uppkörning och teori på första. Uppkörningen kan jag helt ärligt säga att alla som kört med släp och har hyfsad vana på att köra bil kommer klara galant.
Men som ovanstående skrev, långa väntetider på uppkörning i Stockholm och Uppsala åtminstone.
#1416107
bem skrev: ons 02 dec 2020, 23:48 Hur länge tog det från beställning till leverans av din V60 T8 Recharge? Längre än 3 månader?
Nu beställde jag ingen V60, utan en XC60 Recharge (till slut), och de prioriterar verkligen hybriderna. Den tog ~7 veckor från order till att vara hos handlaren.

Å andra sidan kanske det prioriteras om under nästa år mtp de nya idiotiska förmånsreglerna avseende hybrider (visserligen fler marknader än sverige som köper plugin)...
#1416120
Aha, XC60 Recharge har du. Ja den är nog fin den också. Tyvärr för hög, hur konstigt det än låter, för några bland oss som skall åka i en ev. ny bil. Brorsan har en XC60 så det är testat. Min gamla trotjänare V70 (årsmodell 2014) har rätt höjd liksom en V90 (har testat). V60 T6 AWD Recharge har vi inte inte testat sitthöjden på än.
Vad är det för ändringar i regelverket för förmånsbilar som ev. kan komma påverka hybrider?
/Bo
hållundan skrev: tor 03 dec 2020, 09:35
bem skrev: ons 02 dec 2020, 23:48 Hur länge tog det från beställning till leverans av din V60 T8 Recharge? Längre än 3 månader?
Nu beställde jag ingen V60, utan en XC60 Recharge (till slut), och de prioriterar verkligen hybriderna. Den tog ~7 veckor från order till att vara hos handlaren.

Å andra sidan kanske det prioriteras om under nästa år mtp de nya idiotiska förmånsreglerna avseende hybrider (visserligen fler marknader än sverige som köper plugin)...
#1416127
Vid årskiftet tas "rabatten" på 10.000:- bort för laddhybrider/elbilar. Är ungefär 833:- i månaden brutto på förmånsvärdet.
Detta gäller alla bilar även dom som är redan uttagna i trafik.

Finns även ett förslag som ska göra förmånsbilarna mera jämnställda kostnadsmässigt till att köpa bilen privat, skiljer då lite beroende på hur mycket bilen kostar men dom pratar om runt 25% till på förmånsvärdet...
Detta på bilar registrerade efter 1 Juli nästa år isåfall.
Har inte sett exakta siffror för Volvos laddhybrider, dom ligger redan ganska högt så jag tror inte dom påverkas lika mycket som en del billigare bilar.

bem skrev: tor 03 dec 2020, 10:46 Aha, XC60 Recharge har du. Ja den är nog fin den också. Tyvärr för hög, hur konstigt det än låter, för några bland oss som skall åka i en ev. ny bil. Brorsan har en XC60 så det är testat. Min gamla trotjänare V70 (årsmodell 2014) har rätt höjd liksom en V90 (har testat). V60 T6 AWD Recharge har vi inte inte testat sitthöjden på än.
Vad är det för ändringar i regelverket för förmånsbilar som ev. kan komma påverka hybrider?
/Bo
hållundan skrev: tor 03 dec 2020, 09:35
bem skrev: ons 02 dec 2020, 23:48 Hur länge tog det från beställning till leverans av din V60 T8 Recharge? Längre än 3 månader?
Nu beställde jag ingen V60, utan en XC60 Recharge (till slut), och de prioriterar verkligen hybriderna. Den tog ~7 veckor från order till att vara hos handlaren.

Å andra sidan kanske det prioriteras om under nästa år mtp de nya idiotiska förmånsreglerna avseende hybrider (visserligen fler marknader än sverige som köper plugin)...
#1416130
Det är ju som du skriver två separata förändringar:

1) Borttagande av 10 000 nedsättning för laddhybrider - Denna slår ju mer på billigare bilar då 10 000 är en större andel av förmånsvärdet för dem

2) Höjning av förmånsvärdet för alla - Detta kommer ju slå mer för stora bil då det kommer vara i procent.

Volvos laddhybrider omfattas av båda dessa, medan en Volvo diesel endast omfattas av 2:an. Så Volvoägare kommer känna av dessa.
#1416135
En "rookie" fråga till från mig:
Hur hög är den s.k. miljöbonusen på en V60 T6 AWD Recharge? Har letat med hjälp av en av våra bästa sök-vänner, Google, men inte hittat uppgift.
V60 T6 AWD Recharge är ju en laddhybrid, det förstår jag.
Rena elbilar (och vätgasbilar) med noll utsläpp har ju idag miljöbonus på 60 000 kr (föreslås bli 70 000 kr från 1 april).
Laddhybrid som V60 T6 AWD (2021 late) Recharge, vad är det för miljöbonus på den?
Hittade en uppgift som sa 25 000 kr men om nån vet "säkert" vore det bra att få veta, tack.

/Bo
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
Vi som beställt nya XC60

Skit också :-) Du hinner väl änd[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag &au[…]

Bakfjädrar.

Jag har bytt bakfjädrar på min XC70 med[…]

Hade du båda kablarna fel samtidigt?