Sida 1 av 3

Beslutsångest T8 / Diesel / bensin

Postat: tis 01 dec 2020, 19:45
av mvos
Jag kör drygt 6000 mil per år och ska beställa ny tjänstebil.
Åker i dag en V90 CC D4 Polestar som jag är nöjd med men vet inte om man vågar fortsätta med diesel.
Åker ofta 20-30 mil per dag och har man då nytta av en T8, eller blir det som att åka en T6 efter några mil?

Har sökt men hittar ingen info om jämförelse på förbrukning mellan T6 och T8 vid långresor.

Re: Beslutsångest T8 / Diesel / bensin

Postat: tis 01 dec 2020, 21:31
av Petzzon
Bättre än en vanlig T6 samma som en T6 Hybrid men kommer dra betydligt mer soppa än din nuvarande. Har en en T8 själv och Hammar lätt kring litern på liknande körningar, framförallt om det är mycket motorväg. Ändå gillar jag bilen skarpt och soppan betalar jobbet så mig spelar det mindre roll.

Re: Beslutsångest T8 / Diesel / bensin

Postat: tis 01 dec 2020, 22:54
av Paglar
Min V60 T8 är snålare än jag förväntade mig även på halvlånga körningar runt 30 mil.
Bifogar ett exempel på en sådan körning ca 7 mil stads och landsvägskörning resten motorväg 110-120 kmh, 0 55 l/mil hade jag nog legat på med V90 dieseln också.
Elkostnaden får man räkna med förstås, säg 15kr för 8,4 kWh.
20201129_120930.jpg
20201129_120930.jpg (52.29 KiB) Visad 2006 gånger

Re: Beslutsångest T8 / Diesel / bensin

Postat: ons 02 dec 2020, 13:57
av Dez76
Jag åker idag en XC60 T8 och tycker den är alldeles för törstig för att det ska vara någon vits med hybrid.
Efter årsskiftet görs förmånsberäkningen om så miljöbilar ökar ordentligt i Månadskostnad.
Med tanke på det och den höga förbrukningen hade jag idag gjort ett annat val av drivlina.

Re: Beslutsångest T8 / Diesel / bensin

Postat: ons 02 dec 2020, 14:18
av Lövet
Dez76 skrev:Jag åker idag en XC60 T8 och tycker den är alldeles för törstig för att det ska vara någon vits med hybrid.
Efter årsskiftet görs förmånsberäkningen om så miljöbilar ökar ordentligt i Månadskostnad.
Med tanke på det och den höga förbrukningen hade jag idag gjort ett annat val av drivlina.
400kr upp har man råd med för att slippa åka diesel ;-)

Re: Beslutsångest T8 / Diesel / bensin

Postat: ons 02 dec 2020, 15:26
av Qualia
Beror nog på helt hur man kör.
Nedan med tomt batteri T8 hastighet snitt 140km/h.
Håller man hastigheten bör man komma undan biligare..

Re: Beslutsångest T8 / Diesel / bensin

Postat: ons 02 dec 2020, 18:49
av Vardelos
Xc60 T6. Bytte från V90CC D4

Sämsta bytet jag gjort.

Re: Beslutsångest T8 / Diesel / bensin

Postat: ons 02 dec 2020, 19:18
av 20FJan
Qualia skrev: ons 02 dec 2020, 15:26 Beror nog på helt hur man kör.
Nedan med tomt batteri T8 hastighet snitt 140km/h.
Håller man hastigheten bör man komma undan biligare..
Men 77,8 km på 55 min ger snitt 85km/h.
Låter som normal förbrukning, med en snittfart på 140 tror jag den blir törstigare än så.

Jag tolkade frågan om prestandan på T8 blir som en T6?
Borde den inte funka som en vanlig hybrid då och alltid ha en reserv kvar från regenerering för att ha full kraft till omkörningar och acc efter tillfälliga stopp?

Re: Beslutsångest T8 / Diesel / bensin

Postat: ons 02 dec 2020, 19:50
av Malmstroem
Bilen går inte fortare än 180 km/h. Det behövs inte direkt full effekt från bägge motorerna för att hålla den hastigheten. Därför tömmer du inte batteriet i toppfart.

Om du accelererar ofta kommer du att vara tvungen att bromsa ofta också -- vilket ger regenerering av el.

Det torde därför vara i princip omöjligt att tömma batteriet så att du får en T6 vid vanlig körning. Det enda tillfället där jag kan tänka mig att det går är om du kör i väldigt mycket snö/sand och behöver fyrhjulsdrift hela tiden -- och gör det länge. Det är nog inte så många som gör det speciellt ofta.

Re: Beslutsångest T8 / Diesel / bensin

Postat: ons 02 dec 2020, 21:15
av Qualia
Nu kör jag dock en MY20.
Kom strax över 210km i timme på vissa ställe mellan strängnäs och Stockholm.
140km uppåt skulle jag säga, men efter Södertälje blev hastigheten lugnare pga trafik...