Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SofiaRME
#1410025
Köpte begagnad xc60 Twin Engine T8, modell 2018, i somras. Kör i princip enbart på el och hade en väldigt låg bensinförbrukning (<1.0l/100km) under sommaren.

Men nu under hösten har förbrukningen dragit iväg. Provade att nollställa förra veckan och trots att vi kört enbart på el så ligger förbrukningen nu på 2.0l/100km. Har pratat med verkstaden och de menar att det är bränslevärmaren som drar bensin.

Är det verkligen rimligt att den ska behöva dra så mycket bara för att värma motor+kupé (redan i oktober)? Inte särskilt miljövänligt ju..Och varför använder inte bilen el för att värma upp kupé och motor när den står på laddning?

Tacksam för reflektioner!
#1410027
Det var väl inte mycket bränsle för att värma bilen, detta är helt normalt. Värmaren är ju gjord för att gå på bränsle 5KV, sitter ju ingen el patron i dom så det funkar inte att värma bilen på det sättet. sen vet jag inte hur miljövänligt det är att köra en T8....om vi nu ska prata miljö.
#1410059
Kan nog stämma att det är den som drar iväg om bilen är kall, nu sjunker ju temperatur snabbt..
Kör du korta sträckor så luktar det ju gått om bensin..

Nyfiken fråga.
Är räckviden 35km vid start enbart el?
#1410165
Tack för svar. Verkar alltså bara vara att hacka i sig.. och det är sagt inte den mest miljövänliga bilen.. 🙃

Jo, luktar fint av bensin efter korta sträckor.

Räckvidden är 38 km i läge pure och 33 km i hybrid.
#1410174
SofiaRME skrev:Och varför använder inte bilen el för att värma upp kupé och motor när den står på laddning?
För att alla Volvokunder hela tiden har skrikit om bränslevärmare och man inte har lust att "bjuda" på båda. Resultatet är att alla som har bilen stående i garage inte kan värma bilen innan avfärd...
av Neno
#1410233
Jag upplever det som att den inte drar mer om det är nollgradigt eller 15plus. Min ligger alltid på 1l 100km på resorna till och från jobbet 30km enkel väg laddning hemma och på jobbet. Om jag kör många korta sträckor då ökar det till 2l som du säger. Jag tror att den bränner slut en del bränsle som har kommit in i värmaren efter att man har stannat och bränner massa vid uppstart där av att den gröna stapeln går upp och ner mycket. Vid korta körningar.

Tycker det är sjukt att bilen bränner drygt 3000-4000kr i bara uppvärmning under ett år😂
Är ändå nöjd med min ligger på 0.26 efter 8mån v60 T6
Körde en v60d3 i helgen som snittade 0.9l

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m[…]

Rensat och impregnerat läder stolar och inter[…]

Har en Volvo S80 II årsmodell 2011. Den har […]

C003107 -Hjulhastighetsgivare

Ganska stort. Fram är den inte integterad som[…]