Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vilken färg?

Crystal white
9
31%
Pine grey
20
69%
av Abrod
#1408949
Har lagt beställning på ny V60cc men har nu det angenäma problemet att bestämma färg..

Valet står mellan Crystal white och Pine grey.
I övrigt är det 19tum, tonade rutor, stänkskydd och lackbehandling som gäller exteriört.

Tar gärna råd kring hur dessa upplevs vid olika årstider och hur de är att sköta över tid. Tvätt görs iaf med hyfsad frekvens som det ser ut idag.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1408964
Crystal white är fin, men brukar vara knivigt att få lackerad plåt och plast i samma nyans, åtminstone tidigare. Ser ju inte så kul ut med nyansskillnader. För många är "vit" just vit, inte mer än så.
Pine grey är ett mer safe val, den är inte heller så dum då den skiftar lite mellan grön/grå/brun typ.

Med hängslen och livrem röstar jag på Pine grey.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1408970
Pine Grey. Det är inte en färg, det är många olika färger som skiftar i olika vinklar och ljus. Den blir man inte trött på i första taget!

Mycket snygg!!!!
av Abrod
#1408979
Framförallt färgskiftningarna som tilltalar samt att den åtminstone för mig inte upplevs som lika vanligt förekommande. Har ni någon erfarenhet av hur ”smutsvänlig” den är, dvs om den blir tråkig 4redan vid lite nedsmutsning?
Användarvisningsbild
av poscarjr
#1409000
Om det bara är dessa två kulörer det står mellan så röstar jag på Pine Grey. Dock så har vi precis stått inför ett liknande val själva (dock gällande en V90CC) - vi valde mellan Crystal White och Pebble Grey...men det blev ingetdera, jag kommer till vad det blev senare. :)
Vi ville helt klart ha en ljus bil denna gång då nuvarande V70 är mörkgrå (Savile Grey). Tycker den snabbt blir tråkig och tappar all lyster så fort den är det minsta skitig. Dessutom har jag hela tiden stört mig på att minsta lilla repa verkligen syns. Alla mina tidigare bilar har varit Silver och jag tycker att den kulören är mycket mer förlåtande när det gäller både små repor och smuts. Jag tänkte överhuvudtaget aldrig på några repor då även fast dom fanns där om man synade riktigt noga.
Så, nu går vi alltså tillbaka till en ljus bil och vi hade turen att besöka vår ÅF en dag när det stod en med Crystal White och en med Pebble Grey bredvid varandra. Båda var lite skitiga och samma känsla dök upp för Pebble Grey som för vår nuvarande - den kulören måste vara ren! När det gäller Crystal White så är den mer förlåtande tycker jag men dagen vi var där så var det mulet och då var den "bara" vit. Har sett den i sol och nytvättad tidigare och då är den mycket snygg. Men nu gick även den bort alltså. Istället fastnade vi för en tredje bil som stod där på parkeringen. Även den aningens smutsig men ännu mer förlåtande än Crystal White och inte "vit" utan nånting mer - nämligen Birch Light. Har du/ni övervägt den kulören? Har sett en V60CC med just Birch Light och jag tycker den blir grymt snygg.
Och om du inte hittat till Volvos internationella byggsida ta en titt även där. Där finns annorlunda och bättre exempelbilder tycker jag. Om allt går som det ska så leder dig denna länk till en V60CC med 19", tonade rutor och Birch Light. :)
https://www.volvocars.com/intl/build/es ... ?s=BAJEAAV
av JanneB77
#1409038
Kan bara instämma med ovanstående, har själv en V60 CC med 19” och tonade rutor i Birch Light.
Sjukt snygg färg som även den skiftar i kulör beroende på ljuset, dessutom syns inte smutsen så bra = lättskött! Överväg den också. 👍
av JanneB77
#1409040
C9B98BC2-DC89-4CFE-B882-A967354E4688.jpeg
C9B98BC2-DC89-4CFE-B882-A967354E4688.jpeg (1.34 MiB) Visad 1400 gånger
av Abrod
#1409189
Mycket bra tankar och råd här!

Birch light har regeringen hemma valt bort på tidigt stadie så där är nog bara att vika sig hehe 😊.

Just repor och små märken är något som jag antar försvinner i det närmaste helt på en crystal white. Har idag en xc60 i fusion red som är klockren i lacken, men även för den färgen räcker det med att ha parkerat bredvid någon ovarsam för att få ett litet vitt märke/repa som verkligen lyser när bilen är ren...

Har själv inte så mycket erfarenhet av någon av färgerna så är verkligen kluven, dels ska bilen så se snygg ut ofta men vill även ha något som gör att man inte tröttnar..
Användarvisningsbild
av poscarjr
#1409201
Ja, det är inte lätt att välja rätt. Du väljer ju mellan två ytterligheter dessutom...😊 Kanske ställa Crystal White mot Bright Silver istället om man vill bort från mörkt där repor/märken syns mer.
Har Birch Light valts bort efter att ha sett en sådan V60 CC i verkligheten?

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]